Wizz Air har åpnet innenriksruter
Kapteiner og kabinansatte med aksjon mot Wizz Air: – I dag er vi på samfunnsvakt
Piloter og kabinansatte sto om hverandre på Oslo lufthavn og delte ut løpesedler. På vestene sto det samfunnsvakt.
Fra venstre Morten Andøl, kaptein Norwegian, Per Frode Borup, kaptein Widerøe og Sophus Alexander Mathiesen, kaptein Norwegian, som aksjonerte mot Wizz Air på Oslo lufthavn torsdag.
Helge Rønning Birkelund
helge@lomedia.no
Så var dagen der. Omstridte Wizz Air startet torsdag sine norske innenlandsruter.
Mens LO la sitt hovedarrangement til Trondheim, valgte Pilotforbundet i Parat og hovedorganisasjonen YS løpeseddelaksjon ved inngangene til Oslo lufthavn Gardermoen.
– Wizz Air driver sosial dumping som ikke skal være tillatt i Norge, sier forbundsleder i Pilotforbundet, Oddbjørn Holsether, til FriFagbevegelse.
Han kaller det et angrep både på trepartssamarbeidet og den norske velferdsstaten.
– Grunnlaget for en velferdsstat er gode og ryddige arbeidsforhold. Den sosiale dumpingen som foregår nå, er et angrep på hele det norske samfunnet. Derfor har vi samfunnsvakt på vestene våre i dag, sier Holsether til FriFagbevegelse.
Avsløring: Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt
Se til Frankrike
– Hva kan myndighetene våre gjøre?
– Vi ønsker at myndighetene skal innføre bestemmelser som andre europeiske land har gjort for å hindre kabotasje og importere utenlandske arbeids- og lønnsforhold på innlandsmarkedet. Det har de gjort på sjøen. Det er strenge restriksjoner for det på landeveien. Det kan ikke være fritt fram i lufta.
Den norske regjeringen og Stortinget må få på plass et regelverk som gjør at de som operere i Norge må forholde seg til norske arbeids- og lønnsforhold, mener Holsether.
– Frankrike har gjort det. Så det er mulig å gjøre det innenfor EU-regelverket, poengterer han.
Aktuelt intervju: Kabinansatte Mircea fikk sparken da han startet fagforening i Wizz Air
Forbundsleder i Pilotforbundet, Oddbjørn Holsether, delte ut løpesedler mot Wizz Air på Gardermoen torsdag.
Helge Rønning Birkelund
Skjønner at det kan bli et problem
Han er tvilende til at en nasjonal minstepris på flybilletter, som har blitt foreslått, er riktig medisin.
– Det er smartere at de må forholde seg til den norske arbeidsmodellen, for gode lønns- og arbeidsforhold, og så får prisen bli slik den blir i hvert enkelt selskap. Regner man ut en minstepris er jeg redd det bare skyver på problemene, sier
Holsether er positivt overrasket over reaksjonene fra de reisende.
– Både i forhold til spørsmål vi har fått og reaksjonene på våre synspunkter og det vi deler ut. Det virker som det norske folk skjønner at dette kan bli et problem, sier Oddbjørn Holsether, kaptein i Norwegian og leder i Pilotforbundet.
• Bakgrunn: «Øst-Europas Ryanair» skal fly innad i Norge: – Vi er et selskap uten fagforeninger