Unibuss vant anbud for rutebusser i Oslo:
Kommunalt selskap vant milliard-anbud: Overtar nesten all busskjøring i Oslo
Det kommunalt eide selskapet Unibuss vant anbud for åtte milliarder kroner i hovedstaden i forrige uke.
STOR, STØRRE, STØRST: Unibuss er størst, men overtar nå to store anbudsområder. Det kommunalt eide selskapet blir dominerende.
Roy Ervin Solstad
ola.tommeras@fagbladet.no
To av de største anbudsrundene for rutebusser i Oslo ble avgjort i forrige uke. Begge gikk til Unibuss som er heleid av Oslo kommune via Sporveien AS.
Foreløpig er det veldig stille rundt avgjørelsen, og tildelingen er ikke offentliggjort. Ingen vil kommentere den før klagefristen på ti dager har utløpt.
Fagbladet har likevel fått bekreftet at Unibuss har vunnet begge kontraktene.
14 års varighet
Hvis ingen konkurrerende operatører klager inn avgjørelsen i løpet av fristen, vil Ruter tegne kontrakt med Unibuss for Oslo indre by nord-sør og Oslo øst-vest en av de nærmeste dagene.
Kontraktene har en verdi av henholdsvis 2,75 milliarder og 5,25 milliarder kroner. Anbudet starter i 2023 og gjelder for ti år med mulighet for ytterligere fire år.
Folk svikter buss, tog, trikk og bane etter koronaen: Da samferdselsministeren var ordfører, testet han ut gratis buss i byen sin
18 år med anbud
Inntil 2000-tallet kjørte Oslo kommune nær alt av busstjenester selv. I oktober 2003 gikk den første store anbudskonkurransen av stabelen, og private operatører kom fortløpende inn.
Oslos egen bussaktivitet ble senere skilt ut i et kommunalt eid selskap, Unibuss AS. Siden har kommunens selskap og private operatører konkurrert om å levere best og billigst. Unibuss har hele tiden holdt posisjonen som størst, men blir altså nå veldig store.
Petter kjører buss på heltid, uten fast arbeidstid eller rute: – Det eneste jeg vet er at jeg har fri lørdag og søndag
Sterkt trafikkerte linjer
De to anbudskonkurransene om kjøring, med verdi på til sammen 8 milliarder kroner, dreier seg om linjene 34, 37, 54, 20, 21, 28, 30, 31 og 31E, samt nattlinjene 11N, 12N, 1N, 2N, 5N og 63N. De fleste av disse er linjene er av de mest trafikkerte i hovedstaden, med mange reisende.
Så langt Fagbladet har brakt på det rene, er det bare ett anbud, Oslo sør/Follo nord som ble vunnet av Norgesbuss tidligere i år, som i framtida blir kjørt av andre enn Unibuss. I tillegg kommer enkelte mindre områder som Ulven-Groruddalen og Østensjø-Klemetsrud.
Stille om seieren
– Vi har ingen kommentarer nå, men kommer tilbake så snart klagefristen har utløpt og kontrakt er underskrevet, sier administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen.
Heller ikke bestillerselskapet Ruter vil kommentere avgjørelsen før klagefristen har utløpt, men bekrefter at Unibuss har vunnet begge de to store områdene i Oslo.
Dominerende aktør
Unibuss eies av kommunen gjennom Sporveien AS, som kjører alt av trikk og bane i hovedstaden.
Noen få dager etter at datterselskapet til Sporveien vant anbudene, møtte sporveisdirektør Cato Hellesjø tillitsvalgte på deres årlige tillitsvalgtsamling. Han sprudlet av glede og stolthet når han kunne informere om at Unibuss hadde kommet best ut på begge de to store anbudsområdene.
– Unibuss er sikret som den dominerende operatør i Oslo, i hvert fall fram til 2033. Hvem ville trodd det den gangen busstjenester ble satt på anbud, sa administrerende direktør Cato Hellesjø til de tillitsvalgte.
Fått med deg denne? Vy-sjåfør Rezaii (46) har fire barn hjemme. I Kabul har hun 250
– På tide å stoppe
– Det er jo helt utrolig at vi skal fortsette å finansiere Ruter, at vi skal bruke tid og ressurser på å sette tjenesten ut på auksjon, når det kommunalt eide selskapet kommer best ut i konkurransen uansett. Det er helt opplagt søling med penger, sier leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen, som selv har bakgrunn fra Sporveien.
Han skisserer problemene med anbudsregimet slik:
– Vi låser fast et tilbud i en kontrakt over flere år. Det utelukker kvalitetsutvikling underveis gjennom perioden. Det brukes enorme beløp på å utarbeide konkurransene og følge dem opp. Arbeidsvilkårene til de ansatte blir forringet hver gang en ny aktør kommer på markedet for å tjene penger. Blant annet har det eksplodert med delte skift i kjølvannet av anbud.