STOR, STØRRE, STØRST: Unibuss er størst, men overtar nå to store anbudsområder. Det kommunalt eide selskapet blir dominerende.
Roy Ervin Solstad
Unibuss vant anbud for rutebusser i Oslo:
Kommunalt selskap vant milliard-anbud: Overtar nesten all busskjøring i Oslo
Det kommunalt eide selskapet Unibuss vant anbud for åtte milliarder kroner i hovedstaden i forrige uke.
ola.tommeras@fagbladet.no
To av de største anbudsrundene for rutebusser i Oslo ble avgjort i forrige uke. Begge gikk til Unibuss som er heleid av Oslo kommune via Sporveien AS.
Foreløpig er det veldig stille rundt avgjørelsen, og tildelingen er ikke offentliggjort. Ingen vil kommentere den før klagefristen på ti dager har utløpt.
Fagbladet har likevel fått bekreftet at Unibuss har vunnet begge kontraktene.
14 års varighet
Hvis ingen konkurrerende operatører klager inn avgjørelsen i løpet av fristen, vil Ruter tegne kontrakt med Unibuss for Oslo indre by nord-sør og Oslo øst-vest en av de nærmeste dagene.
Kontraktene har en verdi av henholdsvis 2,75 milliarder og 5,25 milliarder kroner. Anbudet starter i 2023 og gjelder for ti år med mulighet for ytterligere fire år.
Folk svikter buss, tog, trikk og bane etter koronaen: Da samferdselsministeren var ordfører, testet han ut gratis buss i byen sin
18 år med anbud
Inntil 2000-tallet kjørte Oslo kommune nær alt av busstjenester selv. I oktober 2003 gikk den første store anbudskonkurransen av stabelen, og private operatører kom fortløpende inn.
Oslos egen bussaktivitet ble senere skilt ut i et kommunalt eid selskap, Unibuss AS. Siden har kommunens selskap og private operatører konkurrert om å levere best og billigst. Unibuss har hele tiden holdt posisjonen som størst, men blir altså nå veldig store.
Petter kjører buss på heltid, uten fast arbeidstid eller rute: – Det eneste jeg vet er at jeg har fri lørdag og søndag
Sterkt trafikkerte linjer
De to anbudskonkurransene om kjøring, med verdi på til sammen 8 milliarder kroner, dreier seg om linjene 34, 37, 54, 20, 21, 28, 30, 31 og 31E, samt nattlinjene 11N, 12N, 1N, 2N, 5N og 63N. De fleste av disse er linjene er av de mest trafikkerte i hovedstaden, med mange reisende.
Så langt Fagbladet har brakt på det rene, er det bare ett anbud, Oslo sør/Follo nord som ble vunnet av Norgesbuss tidligere i år, som i framtida blir kjørt av andre enn Unibuss. I tillegg kommer enkelte mindre områder som Ulven-Groruddalen og Østensjø-Klemetsrud.
Stille om seieren
– Vi har ingen kommentarer nå, men kommer tilbake så snart klagefristen har utløpt og kontrakt er underskrevet, sier administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen.
Heller ikke bestillerselskapet Ruter vil kommentere avgjørelsen før klagefristen har utløpt, men bekrefter at Unibuss har vunnet begge de to store områdene i Oslo.
Dominerende aktør
Unibuss eies av kommunen gjennom Sporveien AS, som kjører alt av trikk og bane i hovedstaden.
Noen få dager etter at datterselskapet til Sporveien vant anbudene, møtte sporveisdirektør Cato Hellesjø tillitsvalgte på deres årlige tillitsvalgtsamling. Han sprudlet av glede og stolthet når han kunne informere om at Unibuss hadde kommet best ut på begge de to store anbudsområdene.
– Unibuss er sikret som den dominerende operatør i Oslo, i hvert fall fram til 2033. Hvem ville trodd det den gangen busstjenester ble satt på anbud, sa administrerende direktør Cato Hellesjø til de tillitsvalgte.
Fått med deg denne? Vy-sjåfør Rezaii (46) har fire barn hjemme. I Kabul har hun 250
– På tide å stoppe
– Det er jo helt utrolig at vi skal fortsette å finansiere Ruter, at vi skal bruke tid og ressurser på å sette tjenesten ut på auksjon, når det kommunalt eide selskapet kommer best ut i konkurransen uansett. Det er helt opplagt søling med penger, sier leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen, som selv har bakgrunn fra Sporveien.
Han skisserer problemene med anbudsregimet slik:
– Vi låser fast et tilbud i en kontrakt over flere år. Det utelukker kvalitetsutvikling underveis gjennom perioden. Det brukes enorme beløp på å utarbeide konkurransene og følge dem opp. Arbeidsvilkårene til de ansatte blir forringet hver gang en ny aktør kommer på markedet for å tjene penger. Blant annet har det eksplodert med delte skift i kjølvannet av anbud.
Mest lest
Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.
Håvard Sæbø
Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast
Tore Kristiansen / VG
Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg
Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.
Nam Y. Huh / AP / NTB
Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget
Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)
Tormod Ytrehus
De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener
I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.
Sebastian Christiansen / Forsvaret
Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer
På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.
Ole Palmstrøm
Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene
Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.
Jan-Erik Østlie
Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening
Ole Palmstrøm
FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre
Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.
REUTERS/Victora Klesty
Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet
Erlend Angelo
Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her
Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.
Colourbox
Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på
NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.
Ørn E. Borgen / NTB
Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten
BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.
Espen Solli
Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden
TRIVES: Kommunen har kjøpt opp én bolig i hver blokk i dette området. – Det er dritlurt, for da blir det ikke så mye spetakkel, sier Berit.
Berit Baumberger
Skitbyen-Berit med ti råd til Nav
FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.
Illustrasjonsfoto: Colourbox
Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten
Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.
Colourbox
Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr her
Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.
Anne Marthe Vestre Berge
Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt
Barnetrygden øker med 2400 kroner i året for barn over seks år.
Martin Guttormsen Slørdal
Enige om statsbudsjettet: Øker barnetrygden og minstesatsen for uføre
– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.
Sissel M. Rasmussen
Drikker du for mye med kollegaene dine?
Arild Martinsen (55) er bekymret for pensjonen: – Ingen kunne forestilt seg at endringene skulle skje så fort.
Ylva Lie Bjerke