JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krever svar fra kystdirektøren

Transportarbeiderforbundet mener havnearbeidsgivere bruker regelverk ment for terrorsikring til å beskytte streikebrytere.
I Mosjøen (bildet) og Tromsø er havnearbeiderne fratatt sine adgangskort for å komme inn på terminalen. Samtidig har terminalene satt andre til å gjøre jobben streikende havnearbeidere gjør til vanlig. NTF mener havnene bruker regelverket til å beskytte streikebrytere.

I Mosjøen (bildet) og Tromsø er havnearbeiderne fratatt sine adgangskort for å komme inn på terminalen. Samtidig har terminalene satt andre til å gjøre jobben streikende havnearbeidere gjør til vanlig. NTF mener havnene bruker regelverket til å beskytte streikebrytere.

Mosjøen Havn

res@lomedia.no

I flere havner har havnearbeidere i konflikt blitt fratatt sine adgangskort til havnene. Det er den såkalte ISPS-koden (International Ship and Port Facility Security Code) som innebærer sikringstiltak for å forebygge terrorhandlinger, som blant annet medfører at det skal være vanskeligere for uvedkommende å ta seg inn på havnene. Gittergjerdene og adgangskontrollen er en del av tiltakene i forbindelse med dette.

Utestenges

Havnearbeidere har selvsagt adgangskort til havnene omfattet av ISPS-koden, da det er nødvendig dersom skipene som kommer til disse kaiene skal bli lastet eller losset. Imidlertid har flere arbeidsgivere fratatt havnearbeidere i konflikt adgangskortene til disse kaiene med henvisning til ISPS-koden. Det gjelder både i Tromsø og i Mosjøen, mens i Bodø og Bergen ble det varslet at adgangskortene ville slettet ved en eventuell streik på havnene.

Samtidig har man både i Tromsø og Mosjøen hentet inn andre til å gjennomføre lossingen og lastingen av skipene. Dette mener Transportarbeiderforbundet er streikebryteri, men i og med at de registrerte havnearbeiderne ikke lenger kommer inn på havna lovlig, får de heller ikke hindret streikebryterne i å jobbe.

– Misbruk av regelverket

Dette reagerer Transportarbeiderforbundets leder Roger Hansen, sterkt på.

– Arbeidsgiverne benytter inndragning av ISPS-godkjenningen til losse- og lastearbeiderne blant annet i Mosjøen og Tromsø, til å beskytte streikebrytere i å utføre arbeidet som losse- og lastearbeiderne skal utføre i henhold til tariffavtaler som partene har underskrevet. Dette er er misbruk av et offentlig regelverk som er ment å heve sikkerheten på sjøen og i havner, og bidra til beskyttelse mot blant annet terroranslag, sier Roger Hansen til forbundets nettside.

– Bidrar til streikebryteri

Han krever nå klare svar fra kystdirektør Kirsti L. Slotsvik om hva hun synes om praksisen med å ta fra havnearbeiderne adgang til ISPS-terminalene. For det første må hun svare på om utestengelsen av havnearbeiderne er i tråd med regelverket. Dernest om hun er komfortabel med å ha et regelverk som er ment å beskytte mot terroranslag, men som nå brukes til å beskytte streikebrytere.

– Hvis ikke Kystverket griper inn mot dette, så bidrar de indirekte til streikebryteri på havnene, tordner Roger Hansen.

Kystdirektør Kirsti L. Slotsvik har ikke vært tilengjengelig for kommentar i dag.

Warning
Annonse
Annonse