JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Minstelønn

Mange varebilsjåfører får et enormt lønnshopp neste sommer

Fra 1. juni neste år blir det straffbart å lønne varebilsjåfører under 222 kroner timen.
Den økte timelønna vil gi et lønnshopp på over 90.000 kroner i året.

Den økte timelønna vil gi et lønnshopp på over 90.000 kroner i året.

Stein Inge Stølen

torgny@lomedia.no

Dagens regler sier at alle sjåfører i varebiler som veier over 3,5 tonn som ha lovbestemt minstelønn.

Men 1. juni skjer en stor endring: Da skal alle ansatte sjåfører i biler over 2,5 tonn få lønn på minst 222 kroner i timen.

Sjåfører som kjører biler over 3,5 tonn, får økt minstelønna til 222 kroner timen allerede fra 1. november i år.

90.000 kroner i året

Det blir ulovlig å betale sine ansatte mindre enn dette. Resultatet blir et lønnshopp utenom det vanlige.

Fafo har kartlagt lønnsforholdene for varebilsjåfører og kommet til at en vanlig lønns for en varebilsjåfør er på 175 til 180 kroner timen.

Når timelønna nå øker til 222 kroner timen vil det gi et lønnshopp på over 90.000 kroner i året.

Arbeidsgiveren stemte imot

– Dette betyr at det blir ulovlig å drive med sosial dumping på norske veier, og et realt lønnsløft for veldig mange sjåfører, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

Det er Tariffnemnda som har fastsatt minstelønna for godstrafikk på vei. I denne nemnda sitter det en representant for Fellesforbundet, en representant for Yrkestrafikkforbundet.

Det er tre nøytrale representanter. Arbeidsgiverne har to representanter.

Arbeidsgiverne stemte imot å utvide minstelønna også til å gjelde lettere kjøretøy, men flertallet mente det var på høy tid.

De nøytrale representantene og fagbevegelsen argumenterte med at det er omfattende underbetaling i bransjen. De viste blant annet til rapporten fra a-krimsenteret i Oslo: «A-krim i varebilbransjen 2022».

I denne rapporten blir det grundig dokumentert at det foregår underbetaling.

Arbeidstilsynet støtter avgjørelsen

Rapporten viser at mange sjåfører «har svært lav lønn eller at de som selvstendige næringsdrivende fakturerer med for lave beløp. En stor andel av de kontrollerte personene var utenlandske.

Det er også sannsynliggjort at mange sjåfører uriktig er klassifisert som selvstendig næringsdrivende og ikke arbeidstakere, og dermed ikke fanges opp i lønnsstatistikken.

Flertallet har også lagt betydelig vekt på at Arbeidstilsynet støtter utvidelse av vektgrensen», heter det i avgjørelsen.

Arbeidsgiverens begrunnelse for å stemme nei er at de mener at denne tariffavtalen, godstrafikk på vei, ikke omfatter varebiltransport.

Mye delt: Ni bransjer får ny og økt minstelønn

Lengre enn langt for lav lønn

For småbilsjåfør og medlem i Vestnorsk Transportarbeiderforening Kristoffer Adrian Olsen vil det si en lønnsøkning på over 30.000 kroner i året, heter det i pressemeldinga fra Fellesforbundet

– For oss småbilsjåfører vil dette bety en del mer penger hver eneste måned. Vi kjører langt om lenge og lengre enn langt for lav lønn, og blir fort ganske utslitte. Vi må ofte kjøre i helgene. Å få løftet oss opp på minstelønn vil gi mange en mulighet til å for eksempel få lån i banken eller øke levestandarden litt. Særlig nå som prisene har gått voldsomt opp, sier Olsen.

Også forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, er fornøyd.

– At Tariffnemda har vedtatt alle våre krav er en stor seier. Allmenngjøring av lønn i enkelte bransjer er et svært viktig verktøy for å unngå sosial dumping i det norske arbeidslivet, sier han.

Les også: Firma kjørte ut varer for Elkjøp og Power. Nå må sjefen i fengsel

Fire rettssaker

Varebilbransjen i Oslo har vært tema i fire ulike rettssaker.

De store transportkjøperne som Elkjøp, Power og Ikea har via et intrikat system med underleverandører kjøpt billig transport med underbetalte sjåfører og svart arbeid.

Nå vil også underbetaling av sjåfører bli straffbart. Det vil omfattes av straffelovens bestemmelser om lønnstyveri.

Regjeringen har tidligere varslet at det også vil komme krav om fartsskriver i varebiler med totalvekt mellom 2,5 og 3,5 tonn.

Warning
Annonse
Annonse