Mener Uloba skylder assistenter 80 millioner
Brukerstyrte personlige assistenter over hele landet har ifølge en rapport til sammen 80 millioner til gode i overtidsbetaling fra Uloba.
Hans Hjellemo i Uloba erkjenner at mange assistenter ikek har fått den overtidsbetalingen de skule hatt, men mener assistenene selv må ta initiativ for å få pengene de har krav på.
JAN PETTER LYNAU/VG/Scanpix
karin.svendsen@fagforbundet.no
Det er konklusjonen i en rapport revisjons- og rådgivningsfirmaet BDO har laget for Oslo kommune.
– For oss er det helt uakseptabelt at et stort firma ikke tar ansvar for å utbetale riktig lønn til sine ansatte, sier Gunnar Wedde i en kommentar til at Uloba ifølge en rapport skylder personlige assistenter til sammen rundt 80 millioner kroner i overtidsbetaling. Wedde er avdelingsdirektør for konserninnkjøp i Utviklings- og kompetanseenheten i Oslo kommune.
Assistenter over hele landet
Konsulentselskapet BDO hevder i en revisjonsrapport at Uloba ikke har utbetalt tilstrekkelig lønn for overtid. Mange av landets 6000 brukerstyrte personlige assistenter (BPA) er rammet, trolig fordi ansiennitet ikke er medregnet.
Oslo kommune har fått i stand en avtale med Uloba, og stiftelsen har etterbetalt 16,6 millioner til personlige assistenter i hovedstaden.
Kommunene må ta ansvar
Assistentene i resten av landet må ifølge en pressemelding fra Uloba selv melde inn sine krav.
– Det er en selvfølge at det er arbeidsgiveren som skal rette opp feil i utbetalingene, mener Gunnar Wedde.
Avdelingsdirktøren i Oslo oppfordrer alle som kjøper tjenester av Uloba og andre leverandører, til å ta ansvar for de ansatte.
– Kommuner som kjøper tjenester av Uloba bør etter min mening følge opp og sikre at personlige assistenter får utbetalt den lønna de skal ha, sier Gunnar Wedde.
Må selv kreve betaling
Hans Hjellemo, kommunikasjonsrådgiver i Uloba, opplyser at samvirket holder fast ved at de brukerstyrte assistentene selv må melde inn krav dersom de mener de har penger til gode.
– Vi sendte ut et brev til alle assistentene allerede i 2011 om at de kunne melde inn de krav de måtte ha i forhold til å få etterbetalt overtid, sier han.
Grunnen til at Uluba likevel har påtatt seg å etterbetale manglende overtid til BPA-ansatte i Oslo, er ifølge Hjellemo at Uloba i lang tid var suspendert som tjenesteleverandør i hovedstaden.
– Derfor var det viktig for oss å rydde opp i Oslo først, sier han. Uloba vil siden informere de brukerstyrte assistentene i resten av landet.
Hjellemo ønsker ikke å kommentere BDO-rapporten, men hevder at det assistentene måtte ha til gode, er det kommunene som sitter på.
– Vi tilbakefører hvert år ubrukte lønnsmidler til kommunene. Vi måtte derfor ta av oppspart kapital da vi ettebetalte ansatte i Oslo, sier kommunikasjonsrådgiveren i Uloba.
LES OGSÅ:
– Uloba må rydde opp!
ULOBA:
Norsk organisasjon, organisert som et samvirke for og av funksjonshemmede som har borgerstyrt personlig assistent.
Stiftet i 1991, hovedkontor i Drammen.
Uloba har arbeidsgiveransvaret for andelseiernes personlige assistenter og ivaretar veiledning og lederopplæring i arbeidslederfunksjonen.
Uloba hadde i 2012 rundt 1.000 andelseiere og 5.500 ansatte.
Undertegnet tariffavtale med Fagforbundet fra 1. januar 2014.
Kilde: Wikipedia.no
Flere saker
LES OGSÅ:
– Uloba må rydde opp!
ULOBA:
Norsk organisasjon, organisert som et samvirke for og av funksjonshemmede som har borgerstyrt personlig assistent.
Stiftet i 1991, hovedkontor i Drammen.
Uloba har arbeidsgiveransvaret for andelseiernes personlige assistenter og ivaretar veiledning og lederopplæring i arbeidslederfunksjonen.
Uloba hadde i 2012 rundt 1.000 andelseiere og 5.500 ansatte.
Undertegnet tariffavtale med Fagforbundet fra 1. januar 2014.
Kilde: Wikipedia.no