JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ni av ti lærere trives på jobb

Samtidig opplever de økt stress og uro i klasserommene.
De fleste lærere trives på jobb, men opplever økt uro og stress i klasserommene, ifølge en ny undersøkelse.

De fleste lærere trives på jobb, men opplever økt uro og stress i klasserommene, ifølge en ny undersøkelse.

Ole Palmstrøm

Saken oppsummert

fredrik.moen.gabrielsen@ntb.no

Tallene kommer fra den såkalte Talis-undersøkelsen fra Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD). Undersøkelsen tar hvert sjette år temperaturen på lærernes yrkeshverdag.

Mange lærere opplever et høyere stressnivå, og det er færre som svarer at de ville valgt å bli lærere dersom de hadde valgt yrke om igjen.

Kun 18 prosent svarer at læreryrket er verdsatt av samfunnet, mot 35 prosent i 2018.

– Bildet rapporten gir, er urovekkende og forteller meg at det er en stor ubalanse mellom de økonomiske rammene som skal til for å gjøre en god jobb, og det oppdraget vi som lærer og ledere i skolen har, sier leder i Utdanningsforbundet Geir Røsvoll i en pressemelding.

– Opptatt av å løfte lærernes posisjon

Lærerjobben er en av Norges viktigste jobber, og er et arbeid som bør verdsettes mer i samfunnet, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) i en pressemelding fra regjeringen.

– Derfor er jeg opptatt av å løfte lærernes posisjon. Sammen med partene i utdanningssektoren har regjeringen blant annet laget en felles strategi for å beholde og rekruttere lærere. Noe av det viktigste i strategien er å vise fram de mange gode, men også betydningsfulle sidene ved å være lærer, sier Nordtun.

Mange lærere peker i undersøkelsen på økt stress knyttet til å følge opp enkeltelevers behov og henvendelser fra foreldre.

– Det er selvsagt viktig med en god dialog mellom skole og hjem. Foreldre skal kunne gi viktige tilbakemeldinger, men vi foreldre må av og til ta noen skritt tilbake og huske på at læreren skal ta hensyn til alle i en klasse. Vi må i større grad stole på lærerne og gi dem tid og rom til å gjøre jobben sin på best mulig måte, sier Nordtun.

De fleste trives – men krevende å motivere

De aller fleste lærere oppgir altså at de trives på arbeidsplassen, med 95 prosent. De har gode relasjoner til kolleger, elever, foreldre og rektorer, og de har tro på at de kan gjøre jobben på en god måte.

– De oppgir også at de har stor faglig handlefrihet i undervisningen. Nesten 8 av 10 lærere føler seg verdsatt av foreldre og elever, skriver Udir.

Men kun 39 prosent mener de makter å motivere elever som viser liten interesse for skolearbeidet.

– 55 prosent av lærerne har tro på at de kan hjelpe elevene til å verdsette læring. Dette er omtrent 20 prosentpoeng lavere enn i de andre nordiske landene.

Warning