Nytt drosjeselskap i Trondheim har samlet mange løyver
Ny avtale kan gi mindre cowboy-faktor i taxinæringa
Tariffavtale og ordnede forhold blir mulig når Nidaros Taxi AS har signert unik avtale med Midt-Norsk transportarbeiderforening.
Avtalen med Nidaros taxi AS i Trondheim kan gi mønster til forbedringer for næringa landet rundt, håper Roald Arentz, bransjerådsleder for taxi i Norsk Transportarbeiderforbund.
Bjørn Lønnum Andreassen
transportarbeideren@lomedia.no
Roald Arentz leder drosjegruppa i Midt-Norsk transportarbeiderforening og skal selv kjøre med i samarbeidet.
– Det er viktig å vise resten av drosjenæringa at vi ønsker mer ordnede forhold. Denne avtalen handler om mer enn lønn. Det er stillingsvern, mulighet til drøftelses-møter, feriepenger og fem betalte ferieuker, samt tolv prosent feriepenger. Vi får forsikret arbeidsforholdet og alt dette er viktig for sjåførene, forteller Arentz fornøyd.
– Forbedring
Det som er spesielt med avtalen, er at et aksjeselskap holder mange løyver, forklarer Arentz ivrig.
– Fra før er det vanlig at drosjesentralen styrer arbeidsdagen til sjåførene, men uten at sentralen har ansvar som arbeidsgiver. Nå ansettes sjåførene i Nidaros taxi AS. Selskapet tar hånd om alt av klager, formidling av turer og planer for skift. Styringen av hverdagen blir mer lik en vanlig arbeidsplass. De som styrer sjåførenes arbeid får det faktiske ansvaret, forteller han.
• Uber-sjåfører i Oslo risikerer førerkortet
Omdømme
– Vi håper denne avtalen gir en signaleffekt. At omdømme-problem i hele bransjen nå kan bli snudd ved flere sentraler. Slike avtaler gir mindre cowboy-faktor i taxinæringa, sier han.
For at Nidaros Taxi skulle å få samlet flere løyver i selskapet, måtte derimot forskriftene endres.
– Sør-Trøndelag fylkeskommune laget nye retningslinjer slik at det er mulig å samle flere løyver i et aksjeselskap, fremholder Arentz.
Han forklarer at det er opp til de fylkesvise myndighetene for samferdsel å legg til rette med endringer på likeartet måte som i Sør-Trøndelag. Han mener en positiv konsekvens er at ledelsen i selskapet nå lettere kan forhandle med én tillitsvalgt i stedet for hver enkelt sjåfør.
– Avtalen vi nå inngår må godkjennes formelt av LO og forbundet, og det regner jeg med at går, sier Arentz og får medhold av Terje Pedersen i Midtnorsk Transportarbeiderforening.
– Dette blir en solid bedrift med ansatte-forhold som i et vanlig AS. Det er veldig positivt og vi tror det vekker oppmerksomhet, sier Pedersen som delte ut bøker med NTFs avtaleverk til ledelsen i Nidaros taxi AS.
• Regjeringen avviser ESA-innsigelser på regulativer for norsk drosjenæring
Roald Arentz i Midtnorsk Transportarbeiderforening (fra venstre), Bjørn Blomsø i Nidaros Taxi, Terje Pedersen i Midtnorsk Transportarbeiderforening og Geir B. Lerdahl i Nidaros Taxi er enige om ny måte å organisere drosjesentralen Nidaros taxi i Trondheim.
Bjørn Lønnum Andreassen
Ønsker 30 løyver
Et eksempel de forklarer er at NTF nå vil spare saksbehandling. Det kan bli slutt på å løpe i forliksrådet etter elementære rettigheter som lønn, feriepenger og obligatorisk tjenestepensjon.
– Verdiskapningen øker med bedre forutsigbarhet for sjåførene.Vi sikter på å bli et fullverdig tilbud med 30 løyver i løpet av neste år, sier en fornøyd Bjørn Blomsø i selskapets ledelse.