JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Parkeringsavgiftene øker for vanlige arbeidsfolk. Det irriterer Sp

Regjeringen snikinnfører økte parkeringsavgifter ved togstasjoner og småflyplasser, mener Sp.
Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum.

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum.

CC BY-NC-ND Stortinget

– Retningen som regjeringen beveger seg i og mengden avgiftsøkninger blir grunnleggende feil. Vanlige folk som ikke har noe annet alternativ enn å kjøre bil til togstasjonen eller småflyplassen for å komme seg på jobb, får regningen for mange av regjeringens skattelettelser, hevder Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum overfor Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Se lista over nye skatteregler: Du må skatte av flybonus

Avgiftsøkning irriterer

Sp-lederen blir provosert av Bane Nors store, prosentvise prisøkninger for parkering ved togstasjonene. Egenbetalingene på pendlerparkeringene ved flyplassene har også økt under Avinor i regjeringsperioden 2013-2018.

De to statlige selskapenes forventede inntekter fra parkeringsavgifter er drøyt én milliard kroner i 2018 mot 820,8 millioner kroner i 2013. Summene framgår av et skriftlig svar fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til Trygve Slagsvold Vedum tidligere i år.

Avgiftsøkningen ved togstasjonene – fra 18 millioner i inntekter i 2017 til 31,1 millioner i forventede inntekter i år – vekker mest irritasjon.

– Dette er tall som ikke nevnes når regjeringen forherliger sin egen skatte- og avgiftspolitikk, sier han.

6,6 milliarder i økte avgifter med Frp i regjering

Sosialt urettferdig

Slagsvold Vedum mener den prosentvise prisøkningen ved togstasjonene, og det faktum at Avinor ser for seg høyere inntekter for parkering ved småflyplassene og på Gardermoen, er nok et eksempel på regjeringens snikinnføring av avgifter.

– Statsminister Erna Solberg snakker hele tiden om det grønne skiftet, mens finansminister Siv Jensen skylder på klima når hun innfører avgifter. Med denne avgiftsøkningen som fasit er dette bare tull og forsøk på bortforklaringer. Faktum er at vanlige arbeidsfolk, som pendler og som ønsker å velge toget foran bilen, blir avgiftsbelagt, påpeker Sp-lederen.

– I tillegg til at regjeringens politikk er distriktsfiendtlig, er den også sosialt urettferdig, mener han.

– De har tidligere kuttet i pendlertillegg, kostgodtgjørelse og losji og fradrag for dem som bor på brakke. På toppen av dette kommer økte parkeringsavgifter. Mønsteret vi ser er at regjeringen strammer inn alle mulige skatteordninger for arbeidsfolk, sier han.

Jensen og Vedum i klinsj om sukkeravgift

Virkelighetsfjernt

Sp-lederen mener summen av alle avgiftsøkningene som regjeringen har kommet med, rammer de mange og gir skattelettelser for de få som tjener mest. Bane Nors argument for å øke parkeringsavgiften ved en rekke jernbanestasjoner kaller han «virkelighetsfjernt».

– Ifølge Samferdselsdepartementet skal økte parkeringsavgifter stimulere folk til å sykle til stasjonen. Men virkeligheten er ikke sånn. Det lar seg ikke gjøre i praksis. For store deler av befolkningen er det ikke noe annet alternativ enn å kjøre bil, understreker Sp-lederen.

Bane Nors erfaring er at parkeringsplassene ved mange togstasjoner tidlig fylles opp av bilister som bor i nærheten. Ved å ta betalt på stasjoner der det tidligere har vært gratis å stå, forventer selskapet at flere reisende vil velge å gå, sykle eller kjøre kollektivt.

– Dette er utenkelig for de fleste, men bare viser hvordan regjeringen tenker. Sykler og elsykler er et kjempefint supplement, men utgjør ikke grunnstrukturen i dette landet, mener Sp-lederen.

Regjeringa foreslår moms-fritak for digitale medier

Evaluerer ordningen

Solvik-Olsen hadde ikke anledning til å kommentere saken tirsdag, men skriver i svaret til Slagsvold Vedum at Bane Nor vil evaluere ordningen med å innføre betaling for parkering ved togstasjonene det tidligere var gratis å stå.

– På denne måten vil vi få bedre kunnskap om tiltaket med betaling bidrar til at flest mulig velger jernbanen til sine daglige reiser, eller om flere velger bilen hele veien fram til ankomststed, forklarer Frp-statsråden.

– Målet må være å gi de reisende totalt sett best mulig tilbud med hensyn til de lokale forholdene, uten at myndighetene skal overprøve de transportvalg folk tar i hverdagen, skriver Solvik-Olsen.

Han understreker også «at staten som eier ikke har formidlet noen signaler om at Bane Nor skal bidra til nullvekstmålet for parkeringsstrategien ved togstasjonene». (ANB)

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Annonse

Flere saker

Annonse