JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Stein Marienborg/Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

Linjegods-streiken:

Per Østvold (71) har både vært domfelt og dommer. Nå takker fagforeningskjempen av

Han synes alle dommere burde ha en viss kriminell bakgrunn. Den tidligere forbundstoppen Per Østvold har vært en av LOs dommere i Arbeidsretten de siste ni årene.



17.10.2020
07:00
17.10.2020 08:13

aslak@lomedia.no

– Det virkelige livet kan være annerledes enn det man blir dømt for i Arbeidsretten. Det kan være nyttig for dommerne å ha i bakhodet. Rettferdighet og lov er ikke nødvendigvis det samme til enhver tid, sier fagforeningsmannen, samfunnsdebattanten og politikeren Per Østvold til FriFagbevegelse.

En av aksjonslederne

April 1976. Per Østvold og andre streikevakter blir kastet på glattcelle. Det er første gang den nyetablerte spesialavdelingen i politiet, terrorpolitiet, går til aksjon. Årsak: Den såkalte Linjegods-streiken omfatter om lag 80 ansatte ved terminalen til bedriften Linjegods på Alnabru i Oslo.

Per Østvold, en av de ansatte, er med på å lede aksjonen. Det er et unisont krav om høyere lønn og bedre arbeidsforhold. Terminalbygningen er ikke oppvarmet, og de som jobber utendørs med lasting og lossing av jernbanevogner, har ikke noe sted de kan gå inn og varme seg.

Streiken blir imidlertid dømt tariffstridig og ulovlig, og de streikende blir dømt til å betale saksomkostningene for bedriften så vel som arbeidsgiverforeningen. Beløpet er på 2.000 kroner.

– For å huske på at juss og moral ikke alltid er det samme, burde alle dommere, ideelt sett, ha en viss kriminell bakgrunn, sier Per Østvold, som i ni år, fra 2011 til 2020, var LOs første vara som dommer i Arbeidsretten.

Dette skriver han også om i en gjestekommentar på LO-advokatenes Facebook-sider.

Erfaring å ta med seg

Hendelsene den gang, med harde mottiltak, politiaksjoner og arrestasjoner, var verdifulle å ha. 35 år senere bekler han rollen som LO-dommer i Arbeidsretten.

– At selv en dommer har vært med på en ulovlig aksjon en gang, er en erfaring ta med seg, sier han.

– Jeg angrer ikke, men i etterpåklokskapens lys burde vi ha vært mer tålmodige og taktiske. Vi gikk for fort fram, sier Østvold, som møtte motbør både fra forbund og fagforeninger. De streikende ble nemlig beskyldt for å ty til illegale metoder i det som var en av etterkrigstidas store arbeidskonflikter.

Les også: Da bussjåførene gikk til streik for 22 år siden, overrasket de arbeidsgiverne og vant

Østvold er også kjent som en streikevillig fagforeningsmann. Han var blant annet en av de viktigste pådriverne for storstreiken i 2000. Da sto striden hovedsakelig om lønn.

I forhandlingene, som pågikk til langt utpå morgenkvisten 1. april, ble LO og NHO til slutt enige om et generelt tillegg på 75 øre mot stemmene til Østvold, som på det tidspunktet var leder i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF), og tre andre forbundsledere.

64,3 prosent av LO-medlemmene stemte mot forhandlingsresultatet i uravstemningen, og 3. mai 2000 ble 93.000 LO-medlemmer kastet ut i den største streiken siden andre verdenskrig.

(Saken fortsetter under bildet)

Per Østvold  er mangeårig leder i Norsk Transportarbeiderforbund og en av få, kanskje den eneste, som har vært både dommer og domfelt i Arbeidsretten.

Per Østvold er mangeårig leder i Norsk Transportarbeiderforbund og en av få, kanskje den eneste, som har vært både dommer og domfelt i Arbeidsretten.

Roy Ervin Solstad

Ikke ukritisk til Arbeidsretten

De gangene Østvold har representert LO som dommer i Arbeidsretten fra 2011 til 2020, har han hatt to hovedoppgaver: Å dømme i rettstvister og å slå ned tariffstridige og ulovlige arbeidskamper. Det har også vært Arbeidsrettens praksis siden arbeidstvistloven ble vedtatt i 1915.

Selv definerer han Arbeidsretten som «en særdomstol tett knyttet til arbeidslivets organisasjoner og med oppgaver definert i arbeidstvistloven og tjenestetvistloven». Administrativt er domstolen underlagt Arbeids- og sosialdepartementet.

Østvold er ikke ukritisk i sin omtale av Arbeidsretten. Han hevder at «domstolen klarer å komme frem til en ønsket løsning, selv om resultatet ikke så lett lar seg forene med avtalens ordlyd».

– Det handler om havnearbeidernes fortrinnsrett til å laste og losse skip i havnene, men i denne saken er jeg inhabil så det holder, sier Østvold, og refererer til engasjementet sitt som startet med at han ble forbundssekretær i Transportarbeiderforbundet i 1991.

Skrotet 100-årig tariffhistorie

Den gyldige tariffavtalen som laste- og lossearbeiderne hadde levd med og etter i snart 100 år, og som var allment akseptert av arbeidsgiversiden, ble plutselig historie i Arbeidsretten.

Les også: Havnet i glass og ramme ved siden av alle forgjengerne sine

Dommen 8. oktober 2014 var enstemmig, og vil for ettertida bli stående som det endelige nederlaget for losse- og lastearbeiderne, skriver Østvold. Han var vitne i saken. Fram til 2009 var han også Transportarbeiderforbundets saksbehandler for havnearbeiderne.

– Jeg tror retten så på tariffsystemet som urimelig og umoderne for arbeidsgiverne, og derfor kom de også fram til at arbeidsgiverne kunne kvitte seg med avtalen. Det var en omstridt og etter min mening feilaktig dom i et så viktig rettspolitisk spørsmål, sier Østvold.

(Saken fortsetter under bildet)

Per Østvold som leder i Oslo transportarbeiderforening i 1986.

Per Østvold som leder i Oslo transportarbeiderforening i 1986.

Vidar Ruud/Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

Mangler en djevelens advokat

Stikk deler han også ut til forbundene i LO. Han synes nemlig ikke at alle sakene fra arbeidstakersiden burde ha vært prøvd for retten. Det har han også en sjelden gang tenkt som dommer. Han tror årsaken kan være at arbeidstakersiden mangler en djevelens advokat.

– LO-sida burde sørge for at alle saker blir kritisk vurdert før stevningen sendes til retten, sier Østvold, som mener det er flere aktuelle spørsmål som bør stilles i forkant: Er dokumentasjonen i saken overbevisende? Er arbeidsgiversida mer tjent med at saken blir forsøkt løst ved neste tariffoppgjør?

– Sakene som bringes inn for retten, er av og til dårlige fordi forbundene presser på, sier han.

– Det begynner med at lokale tillitsvalgte sender inn en tvist, uttrykker misnøye og maser på forbundets saksbehandlere. Selv om forbundet ønsker å prøve saken for retten, må man tenke seg nøye om. Det kan være mer hensiktsmessig å gjøre et forsøk på å løse tvisten i et tariffoppgjør.

Uvurderlig fordel for LO-medlemmene

Når Per Østvold nå har vært dommer i Arbeidsretten for siste gang, presiserer han at det er mindretall av sakene han kritiserer.

I all hovedsak gjør LO-forbundene en formidabel innsats, mener han. De samme lovordene deler han også ut til LOs juridiske avdeling.

– Avdelingen har det beste arbeidsrettslige miljøet i Norge, og de utgjør en uvurderlig fordel og trygghet som jeg ikke tror LO-medlemmene tenker på til daglig, sier 71-åringen om avdelingen som fram til 1986 hadde som krav at alle ansatte var medlem av Arbeiderpartiet.

Siden den gang har verdiforankring og juridiske kunnskaper vært viktigere enn partiboka.

– Kunnskap og samfunnsforståelse er tungtveiende, ved siden av at en LO-advokat må dele og kunne identifisere seg med arbeiderbevegelsens verdigrunnlag. Det viktigste kriteriet er at han eller hun som er advokat elsker fagbevegelsen, mener Per Østvold.

– Mange tusen medlemmer kan takke LO for at de enten har beholdt jobben, fått en erstatning eller hjelp på andre måter, sier 71-åringen.

Per Østvold

Født: 22. april 1949 i Rygge, Østfold

• Leder i Norsk Transportarbeiderforbund fra 1996 til 2009

• Bakgrunn som transportarbeider i Schenker (tidligere Linjegods)

• Tillitsvalgt på heltid siden 1981. I 1991 ble han valgt inn i forbundsledelsen

• Ledet det Nordiske Transportarbeiderforbundet i åtte år og sittet samme antall år i styret for den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen.

• Medlem av SV og har blant annet sittet i sentralstyret fram til 2009

• Vararepresentant til Stortinget for Oslo 1993-97 og 2001-05

• Har hatt stor innflytelse i flere lønnsoppgjør og fikk mye av æren for avtalen om avtalefestet pensjon (AFP) ved lønnsoppgjøret 2008

Kilde: Store norske leksikon og Avisenes Nyhetsbyrå (ANB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
17.10.2020
07:00
17.10.2020 08:13



Mest lest

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Leif Martin Kirknes

Nå skal det svi mer å si opp jobben

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

Roy Ervin Solstad

– Det er jo litt rart å kalle det lønnsforhandlinger, når vi aldri forhandler om lønn

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

Håvard Sæbø

Magnus (20) er bussjåfør. Han håper det blir ny streik


Flere saker