JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Endring i taxfreekvotene:

Pilotleder: – Avinor kan ikke være avhengig av spritsalget

Halvparten av de kommersielle inntektene til Avinor kommer fra taxfree-salget. Det vil Yngve Carlsen gjøre noe med.
Yngve Carlsen er forbundsleder i Norsk Flygerforbund. Katinka Riksfjord Sporsem er generalsekretær forbundet.

Yngve Carlsen er forbundsleder i Norsk Flygerforbund. Katinka Riksfjord Sporsem er generalsekretær forbundet.

Helge Rønning Birkelund

helge@lomedia.no

– At endringer i taxfreekvotene skaper en frykt for at flytilbudet i distriktene kan raseres, viser egentlig bare hvor sårbar finansieringen av flytilbudet i Norge er, sier forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.

– Mange tror at luftfarten går av seg selv. Men det er jo et paradoks. I dag er det på mange måter avhengig av hvor mye vi handler i taxfree-butikken. Derfor er det et stort behov for en helhetlig strategi for luftfarten, sa Yngve Carlsen da han innledet på LOs Luftfartskonferanse torsdag.

Lest denne? Norwegian-rettssaken kan være slaget om norsk arbeisliv, advarer pilotleder

Annen finansiering

Yngve Carlsen sitter i utvalget som, blant mye annet, skal se på finansieringen av norsk luftfart i framtiden. Utvalgets oppdrag er norsk luftfarts rammebetingelser i lys av globalisering og deregulering, og hvordan rammebetingelsene for luftfarten bør utformes for å legge til rette for omstilling til lavutslippssamfunnet.

De skal også se på arbeidstakernes rettigheter, flysikkerhet, og hvordan konkurransen fungerer på innenlandsrutene.

Carlsen tar allerede nå til orde for at det må skje endringer i finansieringen av flytrafikken, endringer som gjør at man ikke behøver å risikere at flyforbindelsene til for eksempel Mo i Rana rammes fordi taxfreesalget får endrete kvoter og organiseres annerledes.

– Jeg mener Avinor må sikres finansiering av kritisk infrastruktur på en annen måte. Det kan for eksempel skje over skatteseddelen som for annen infrastruktur, mener han.

– At Avinor-modellen skal ligge fast er vedtatt LO-politikk. Generelt vil jeg si at det er mangel på en gjennomtenkt og bærekraftig strategi for luftfarten i Norge. Når jeg tar en titt i nasjonal transportplan og leser om luftfart blir jeg ikke imponert, sier Carlsen.

– Et lite fly, men et stort skritt for luftfarten

Sårbar modell

Avinormodellen legger i dag opp til at overskuddet fra taxfreesalget finansierer underskuddet til de små flyplassene.

– Det viser bare hvor sårbar modellen er. De kommersielle inntektene vil svinge med trafikkgrunnlaget. Og endringer i reglene får direkte innvirkning på de totale inntektene, mener Yngve Carlsen.

Denne gang er det to vinflasker det står om.

Regjeringen gjorde en endring som innebærer at du kan ta med to vinflasker ekstra hvis du ikke kjøper tobakk eller snus. Det vakte oppsikt da KrF rett før regjeringsforhandlingene var i boks sørget for et flertall i Stortinget for å trekke tilbake de to ekstra vinflaskene.

Det provoserte spesielt Frp voldsomt.

Konsekvensene blir at det vil bli handlet mindre vin, men økt tobakksalg kan balansere dette noe.

Debatt: «Bollestad & co burde ha skjønt at taxfree-utvidelsen fra 2014 var en hellig ku i Frp»

Ikke subsidiering

Kommunikasjonssjef i Travel Retail Norway, Haakon Dagestad mener taxfree-salget ikke er en ordning for å subsidiere flytrafikk, men en ordning for å hente hjem penger nordmenn ellers ville lagt igjen utenlands.

– Taxfreehandelen i Norge sørger for at nordmenn handler i Norge og ikke i utlandet, sier han til FriFagbevegelse.

Sørafrikanske vingårdarbeidere kan tjene under 1000 kroner i måneden. Nå har Vinmonopolet stilt arbeidsgiverne åtte krav

Annonse
Annonse