JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Politiet etterforsker Vlantana:

Politiet etterforsker transportgigant for juks med timelister og fartsskrivere

Når eierne av Vlantana er ferdig med rettssaken med krav fra 52 sjåfører, kan de vente et oppgjør med politiet.
Eierne og daglig leder i Vlantana Norge kan måtte møte i retten tiltalt for blant annet falsk forklaring.

Eierne og daglig leder i Vlantana Norge kan måtte møte i retten tiltalt for blant annet falsk forklaring.

Vlantana

torgny@lomedia.no

I Øvre Romerike tingrett foregår det nå en sivil sak mot Vlantana Norge. Det er 52 sjåfører som har saksøkt bedriften for 16 millioner kroner.

Les mer: Litauiske lastebilsjåfører saksøker tidligere arbeidsgiver for 16 millioner kroner

Men eierne og daglig leder av Vlantana Norge er også under politietterforskning for brudd på en rekke lover og kan forberede seg på et nytt møte med det norske rettssystemet.

Etterforskningen retter seg mot hva de ansvarlige i Vlantana Norge gjorde før firmaet gikk konkurs.

Brudd på mange lover

Politiet mistenker at daglig leder og eier har avgitt falsk forklaring til myndighetene. De etterforskes også for brudd på veitrafikkloven, arbeidsmiljøloven og allmenngjøringsloven. Det vil si om det har vært brudd på kjøre- og hvilebestemmelsene, brudd på arbeidstida og om de ansatte har fått betalt det de skal etter lov om allmenngjøring av tariffavtaler.

Les mer: Sjåførene i Vlantana Norge jobbet hele natta, men på lønnsslippene sto det kun 50 prosent stilling

Ulike opplysninger til Vegvesen og Arbeidstilsynet

Statens vegvesen og Arbeidstilsynet hadde høsten 2018 en felles kontroll mot Vlantana. Kontrolletatene mistenkte juks både med timelister og kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

De to etatene ba om å få utlevert timelister og data fra fartsskriverne. Alle kjøretøy med totalvekt over 3,5 tonn skal ha en skriver som registrerer når sjåføren kjører og når vedkommende hviler.

Da de to etatene mottok dokumentasjonen fra Vlantana viste det seg at utskriftene fra fartsskriverne ikke kunne stemme overens med timelistene som viste arbeidstida.

Mye lest: Dette «klesskapet» ble leid ut for 6.200 kroner i måneden: – Leiemarkedet blir bare verre og verre

Umulig at begge deler er rett

– Det er objektivt at ikke begge deler kan være korrekt, sier politiadvokat Christian Eckhoff i Øst politidistrikt til FriFagbevegelse.

Det er han som er påtaleansvarlig i saken.

Han utelukker ikke at begge deler kan være feil, at det både har skjedd en manipulering av fartsskriveren og at timelistene som Arbeidstilsynet mottok, også kan være uriktige.

Må til Litauen

Noe som forsinker politiets arbeid, er at det er nødvendig med etterforskning i Litauen.

Norsk politi har ikke lov til å etterforske i Litauen uten at litauiske myndigheter har gitt tillatelse. For å få en slik tillatelse må det gjennomføres en omfattende prosess. Det tar tid å få alle formalia i orden.

– I tillegg gjør koronapandemien alt mye vanskeligere, sier Eckhoff. Han lover at påtalemakten i løpet av året vil bestemme seg for om det blir tatt ut tiltale eller ikke.

Annonse
Annonse