Bussjåfør og klubbleder Runolv Sollien er bekymret for det rekordstore prishoppet. Spesielt på vegne av mange enslige medlemmer.
Tormod Ytrehus. Innfelt: privat
Lønn og priser
Priskrise: Tre fulle bæreposer har blitt til to for bussjåfør Runolv
I 2022 økte prisene mer enn på over 30 år. Bussjåfør Runolv Sollien fikk 9.000 kroner mindre å rutte med.
aslak@lomedia
– Kona og jeg merker godt at vi får mindre igjen for pengene vi tjener. Ikke minst gjelder det i butikken. Det som før var tre fulle bæreposer, er nå blitt to, sier Runolv Sollien til FriFagbevegelse.
Sollien er bussjåfør for Vy, jobber fulltid og er klubbleder for alle selskapets sjåfører som er organisert i Fellesforbundet i gamle Buskerud fylke unntatt Drammen.
Han har en fastlønn på 37.102,35 kroner i måneden. Det gir en årsinntekt på cirka 443.000 kroner.
– Et problem for alle
Hvis vi tar utgangspunkt i at prisveksten påvirket så å si hele forbruket til Runolv Sollien, fikk han snaut 9.000 kroner mindre å rutte med i 2022.
– Dyrtida er et problem for alle – uansett yrke og bransje, sier Sollien, som også har en maksimal lønnsansiennitet på ti år.
Han mangler derimot fagbrev og får ikke nyte godt av et slikt tillegg.
Runolv anslår at de månedlige lønnsutbetalingene er på 27.000-28.000 kroner – til tross for at han jobber skift og turnus og ofte er på jobb 17. mai og 1. mai så vel som på julaften og nyttårsaften og i helgene.
Tirsdag kom tallene fra Statistisk sentralbyrå (SSB) som viser at 2022-prisene økte mer enn de har gjort på 30 år. Attpåtil steg de mer enn lønna.
Så lenge LO avtalte et lønnstillegg på 3,7 prosent i mars, og prisene i fjor økte med 5,8 prosent, førte det til at reallønna sank med over to prosent i 2022.
Høyeste vekst på over 30 år
Prisene på matvarer er nå nesten 12 prosent dyrere enn for ett år siden.
– Jeg er mer bekymra for medlemmene mine. Spesielt de som er enslige. Pengene strekker ikke til like mye som før, og det går selvsagt utover livskvaliteten, sier han.
Selv betegner han seg som mer privilegert.
Runolv har en kone som tjener mer – i tillegg til at lånet på huset er nedbetalt. Den eneste gjelden som gjenstår, er et billån på 200.000 kroner.
– Vi er mer misfornøyde med lønnsutviklinga enn andre bransjer, sier Sollien.
Misnøyen henger sammen med at bussjåførene har en normallønnsavtale og ingen mulighet for lokale forhandlinger.
Da bussbransjeavtalen ble inngått i 2007, var det meningen at sjåførene skulle følge lønnsutviklingen til en industriarbeider. Det har ikke skjedd.
Urolig for 2023
Ved siste hovedoppgjør i 2022 lå bussjåførene på 91,3 prosent av en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Det tilsvarer 478.868 kroner.
Snittet for industriarbeiderne var på 524.500 kroner i 2021. At denne lønna brukes som en slags norm, henger sammen med frontfagsmodellen, som er forhandlingsmodellen vi har i Norge.
– Det er først og fremst i lønnsforhandlingene at misnøyen vår kommer til syne. Vi både føler og mener at bussbransjeavtalen ikke er oppfylt etter det som var intensjonen, sier Sollien.
Bussjåføren har ingen forhåpninger om en bedring i dyrtida i 2023. Snarere tvert imot.
– Jeg tror det blir et tøft år for de fleste av oss, sier Runolv, som er mest bekymret på vegne av de unge som er nyetablerte og har kommet seg inn på boligmarkedet.
Styringsrenta skal opp
Datteren hans flyttet inn i et hus på Brandbu på Hadeland sammen med sin samboer i fjor høst.
– De kan få en vesentlig verre hverdag. Stadig høyere renter stjeler kjøpekraft fra folk som fra før sliter med skyhøye priser og mye gjeld, påpeker Sollien.
Fra det historiske nullnivået i 2021, ligger styringsrenta nå på 2,75 prosent.
Folk med lån, som datteren til Runolv og hennes samboer, sitter nå med en gjengs lånerente oppunder 4 prosent. Og verre skal det bli.
Styrtingsrenta skal opp minst én gang til, ifølge de siste prognosene til Norges Bank.
– Jeg håper at situasjonen vil komme under kontroll og stabilisere seg, sier Runolv Sollien.
Mye delt: Sjekk hvilke regler, skatter og ytelser som endres i 2023
Mest lest
Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.
Colourbox
Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg
– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
LO-forbund i harnisk etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert
Hanna Skotheim
Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før
Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.
Jan Inge Haga
Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette
– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.
Jan-Erik Østlie
Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr for bedriften
Brian Cliff Olguin
Uføre må kunne beholde mer av arbeidsinntekten, mener stortingsflertall
– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.
Tormod Ytrehus
Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over
Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått
Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.
Ole Palmstrøm
Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for
Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.
Colourbox
Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året
Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.
Jan-Erik Østlie
Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre
Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.
Ole Palmstrøm
Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør
De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?
Hanna Skotheim
Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?
Lina Winge
– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner
Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.
Werner Juvik
Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000 innbyggere
Debatt
Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.
Håvard Sæbø
Tesla-streiken er en kamp vi ikke kan tape
Arild Martinsen (55) er bekymret for pensjonen: – Ingen kunne forestilt seg at endringene skulle skje så fort.
Ylva Lie Bjerke
Arild har jobbet i kommunen i 14 år. Nå er han bekymret for pensjonen
NY UTSIKT: – At jeg tar ting med humor, er bare en overlevelsesgreie, sier Berit Hafsmo, som ble kastet ut fra Skitbyen og nå bor her, i en lavblokk et annet sted i Trondheim.
Berit Baumberger
Her er Skitbyen-Berits ti råd til Nav: – Det er ingenting som forbauser meg
Under Datatilsynets tilsyn hos Nav ble det avdekket tolv lovbrudd.
Hanna Skotheim
Nav får gebyr på 20 millioner kroner: – Saken er svært alvorlig
Debatt
Alf Ragnar Olsen