Taxireformen:
Regjeringen trekker tilbake avgiftsøkningen for handikap-drosjer
Regjeringen reverserer avgiftsøkningen for handikapdrosjer i revidert nasjonalbudsjett. – Det gjør det både billigere og lettere å kjøpe en 10-seter framfor en minibuss, sier Trygve Slagsvold Vedum.
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum sammen med styreleder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland.
Jan-Erik Østlie
helge@lomedia.no
– Drosjenæringen har hatt sju år med nesten bare dårlige nyheter. Nå skal det komme flere gledelige nyheter. Dette er en av forbedringene, og det kommer flere etter hvert, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) til FriFagbevegelse.
Den forrige regjeringen økte avgiftene for alle taxier. Det slo spesielt dårlig ut for biler som brukes som handikaptransport.
– Det gjør det ekstra sårbart for de mange som sitter i rullestol og er helt avhengig av taxi for å komme seg fra A til B. I revidert nasjonalbudsjett fjerner vi derfor avgiftsøkningen som den forrige regjeringen innførte. Vi foreslår å innføre en egen avgiftsgruppe for rullestoldrosjer og sette satsen på nivå med det som gjaldt før, sier Vedum.
Det har ikke stor innvirkning på det totale budsjettet, men for en drosjeeier med en VW Caravelle for eksempel, kan det være snakk om å spare 200 000 kroner.
Avgiftsreduksjonen omfatter i denne omgang bare taxier som er såkalt universelt utformet.
Forslaget har vært ute på høring, kommer i revidert nasjonalbudsjett på torsdag og vil gjelde fra sommeren.
Det vil gjøre det enklere å kjøpe en 9-seter framfor å kjøpe en minibuss. Tar du ut et sete i en 10-seter i dag, kjører du nemlig ulovlig.
Anbud i drosjenæringa: Nordvest Taxi tapte ankesak om pasienttransport. Nå frykter styrelederen taxidød
«Vanlige» drosjer
– På små plasser brukes handikap-drosjer også som «vanlige» drosjer til vanlig kjøring. Minibusser, derimot, har vært fritatt for denne avgiften. Da har det vært enklere å kjøpe en buss enn en mindre bil. Det er mer fornuftig å ha en mindre bil som er tilpasset og mer fleksibel i forhold til bruken av bilen, mener finansministeren.
– Kjøper du en bil som en 10-seter. er det avgiftsfritak på den. Kjøper du den som åtteseter og personbil, er det over 700 000 kroner i engangsavgift på den. Det må vi få refusjon på, slik at det blir lettere å kjøpe drosjer som kan kjøre rullestolbrukere, forklarer leder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland til FriFagbevegelse.
I sitt høringssvar til forslaget var Norges Taxiforbund positive til forslaget om å innføre en egen avgiftsgruppe for personbiler som er tilpasset for transport av rullestolbrukere.
– Dette vil øke insentivet til å gå til anskaffelse av personbiler som er tilpasset for rullestol. På denne måten vil en større andel av taxiflåten være tilrettelagt for rullestolbrukere, og disse kundene vil lettere kunne få en taxi het det i høringssvaret.
Fikk du med deg denne? Drosjesjåfør Ole Jonny er operasanger på fritida: – Det er jo egentlig sanger jeg er
Stopper frislippet
Regjeringen har også varslet en reversering av frislippet av drosjenæringen. Saken skulle vært ute på høring før påske, men det rakk ikke samferdselsdepartementet. Nå håper Trevland at saken i alle fall kommer før sommeren.
– Jeg vet at de holder på saken, men de holder egentlig litt for godt i den. Den ble lovet før påske, men nå skal den være rett rundt hjørne, sier Øystein Trevland.
– Vi skulle gjerne sett at det gikk raskere. Men vi er veldig fornøyd med at de nå tar tak i det som Ap og Sp har jobbet med i opposisjon, selv om de nå sitter i posisjon, mener lederen av taxiforbundet.
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum mener er en utrolig viktig næring, som finnes nesten over alt i Norge.
– De løser en utfordring for oss alle blant annet med å transportere folk som sitter i rullestol. Det er kjempeviktig at vi har den næringen. Denne avgiftslettelsen gjør det litt lettere for de å gjøre jobben sin, sier han.