JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ryanair kansellerer 600 flygninger når kabinansatte går ut i streik neste uke

Ryanair kansellerer 600 flyginger med over 100.000 passasjerer neste uke som følge av streik.

Colourbox.com

tormod@lomedia.no

Europas største lavprisselskap sliter med å komme til enighet med fagforeningene etter at de i fjor måtte krype til korset og anerkjenne dem som motpart.

Onsdag 25. juli og torsdag 26. juli neste uke, går kabinansatte i Belgia, Italia, Portugal og Spania ut i streik. De kabinansatte i Italia streiker imidlertid bare onsdag. Kravet er høyere lønn og bedre arbeidsforhold.

Se alle kravene til de kabinansatte nederst i artikkelen.

Selskapets piloter i Irland går samtidig ut i streik fredag 20. juli denne uka og tirsdag 24. juli neste uke.

Nå varsler Ryanair at 300 flygninger med 50.000 passasjerer vil bli kansellert både onsdag og torsdag neste uke, som følga av de kabinansattes streik.

Fredag denne uka kanselleres 24 flygninger med 4.000 passasjerer, som følge av de irske pilotenes streik.

Tidligere har Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen advart om en rekke streiker i sommer om Ryanair ikke forbedrer forholdene for sine ansatte.

(Artikkelen fortsetter under twittermeldinga.)

Ryanair vil inngå kollektive avtaler

Størst konsekvenser i Spania

Mesteparten av de kansellerte flygningene er i Spania.

Den spanske avisa El País melder om at streiken kan føre til at 200.000 passasjerer potensielt kan få flygningene sine kansellert.

Grunnen er at de Ryanair-ansatte har irske arbeidskontrakter. Dermed kan ikke myndighetene pålegge dem å opprettholde en minimumsbemanning.

Myndighetene jobber med å mekle fram en løsning i forhandlingene mellom Ryanair og fagforeningene SITCPLA og USO, ifølge avisa.

Siden denne situasjonen er ny i landet, prøver myndighetene også å finne ut om det likevel er juridisk grunnlag for å kreve minimumsbemanning.

SAS kopierer billegselskapa sine metodar – venstrepartia vil endre kursen

Internasjonal gruppe

Det er belgiske CNE/LBC, spanske SITCPLA og USO, portugisiske SNPVAC og italienske Ultrasporti som organiserer streikene, skriver Reuters.

De koordineres gjennom gruppen Cabin Crew United, bestående av foreninger for kabinansatte i Ryanair, i regi av Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen. Gruppa møttes for første gang i slutten av mai for vedta felles krav.

– Ryanair har ennå ikke forbedret lønns- og arbeidsvilkår for sine ansatte. Ryanair har en lang vei å gå før de fortjener et rykte som en god arbeidsgiver, sier en talsperson for organisasjonen.

– Vi vil forsvare lavprismodellen vår, fordi den gir kundene våre hva de vil ha over alt annet – de laveste prisene i Europa, svarer direktør Bill Hutchinson i Ryanair.

Norwegian har inngått tariffavtale med dei spanske pilotane sine

Pilotstreik i Irland

20. juli streiker også omtrent hundre av Ryanairs piloter i Dublin. Streiken vil føre til at 24 flygninger med 4.000 passasjerer på ruter mellom Irland og Storbritannia er kansellert.

Hundre piloter i Irish Airline Pilot´s Association (IALPA), en del av sammenslutningen Forsa, er uenig med selskapet om ansiennitet, avtaler om ferie og overføring av personell mellom baser, skriver avisa Independent.

Pilotene planlegger også en streik 24. juli. De har allerede avholdt en streik 12. juni, der 30 flygninger med omtrent 5.000 passasjerer ble kansellert.

Anerkjenner fagforeninger

Det vakte oppsikt da Ryanair etter 33 år i lufta anerkjente fagforeninger som motpart i desember i fjor, under trusler om streik fra de ansatte.

Selskapet har senere signert tariffavtaler med piloter i Italia og Storbritannia. Selskapet signerte 11. juni også en avtale om å anerkjenne Unite the Union, som representerer kabinansatte i Storbritannia, som motpart.

Lavprisselskapet flyr i 37 land, har 86 baser i 21 land og hadde 130 millioner passasjerer i fjor.

Pilotene rømmer fra Ryanair - går til fast jobb og høyere lønn i andre selskaper

Dette er de kabinansattes krav

I begynnelsen av juli la Cabine Crew United fram sine 34 krav rettet mot Ryanair.

For kabinansatte:

Om økonomiske forhold:

• En lønn å leve av som reflekterer arbeidet de gjør

• Lønn etter ansiennitet

• Kompensasjon for endringer i timeplan og arbeidsoppgaver

• En slutt på ekstra kostnader som oppstår på jobb, som vann, mat, uniformer, ringe til crew control

• Lik levestandard uavhengig av base

• Ubetalt permisjon

• En rettferdig, universell pensjonsordning

Om sikkerhet og arbeidslister:

• Opplæring om begrensningene for flytid

• Stabile arbeidslister

• Forutsigbar arbeidstid

• Beholde hviletider minst på linje med EASA-reglene

Om rettferdig og støttende arbeidskultur:

• Rettferdige system for overføringer mellom baser, forfremmelser og disiplinære tiltak – det bør ikke være basert på salg

• Forhåndsvarsel om forandringer i drift, som nedlegging av baser

• Enklere tilgang til crew control

• Prioritere ansiennitet og sikkerhet

• Ikke bli tvunget til å oprette irske bankkontoer

Om bemanningsbyrå:

• Like standarder uansett arbeidsgiver

• Fastsatt periode for bruk av ansatte i bemanningsbyrå

• Gå i retning av å avvikle bruk av bemanningsbyrå

Om nasjonale kontrakter:

• Arbeidsavtalene må eksplisitt anerkjenne at nasjonal lov og jurisdiksjon i landet der basen ligger skal gjelde

• Arbeidsavtalen må være på språket de ansatte krever

Om sykdom:

• Sykelønn

• Ingen fradrag i lønna

• Enklere prosess for å melde seg syk (oversettelse, ringe crew control, rapportere til base, faks)

• Omstendighetene rundt sykdom skal være privat

Om salg:

• Gjøre slutt på presset

• Ingen individuelle provisjoner – ansatte skal ikke konkurrere mot hverandre

• Provisjoner deles på ansatte

• Skal ikke være grunnlaget for forfremmelser/overføringer/disiplinærtiltak

For bakkemannskap:

• En lønn å leve av som reflekterer arbeidet de gjør

• Bedre arbeidsforhold minst på linje med det vanlige i sektoren

• Reduksjon i årlig antall arbeidstimer

• Utvikle og implementere et helse- og sikkerhets-regelverk gjennom konsultasjon med fagforeningen deres

• Overgang til faste stillinger

Warning
Annonse
Annonse