JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ryanair-piloter satte ned foten: Organiserer seg på tvers av landegrensene

Europeiske piloter står samlet bak kravet om like rettigheter og tariffavtaler.
Ryanair har hatt et rykte om å være fagforeningsfiendtlig. Nå er det tegn til bedring.

Ryanair har hatt et rykte om å være fagforeningsfiendtlig. Nå er det tegn til bedring.

Colourbox.com

helge@lomedia.no

Det europeiske flygerforbundet er enige om en felles protokoll for hvordan man skal håndtere tariffavtalene for Ryanairs piloter, på lik linje med pilotene i Norwegian og Easy Jet.

– Dette er en gledelig nyhet. Pilotene i Ryanair har vist at med vilje og samhold vil arbeidstakere få sin rettmessige plass ved forhandlingsbordet, sier forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.no.

Bakgrunnen er at Ryanairpilotene fortsetter å skrive historie, denne gangen med støtte fra og gjennom samarbeid med flygerforbund i hele Europa.

Under konferansen til det europeiske flygerforbundeti Luxembourg i helgen ble det enstemmig vedtatt å opprette Ryanair Transnational Pilot Group (RTPG).

Piloter i England tvang Ryanair til forhandlingsbordet for første gang

Overbasjonal fagforneing

Avtalen sikrer at flygerforbundet og deres Ryanair Company Council vil samarbeide tettere om å nå felles mål som direkte ansettelseskontrakter underlagt nasjonal lov, like karrieremuligheter og kollektiv representasjon for alle Ryanair-piloter uavhengig av tilhørighet til land eller base. Vedtaket slår også fast at RTPG representerer Ryanair-pilotene i alle transnasjonale saker.

Det var så sent som 15. desember i fjor at Ryanair åpnet for at selskapets piloter skulle få organisere seg.

Før det etalerte pilotene det såkalte Company Councils, som skulle formalisere forhandlinger i tråd med nasjonale juridiske og sosiale standarder. For første gang snakket Ryanairpilotene offentlig ut om både bekymringer og krav.

Pilotene henvendte seg for første gang til selskapet som fagforeningsmedlemmer, med trussel om å ta i bruk kampmiddel som streik. Det satte en endelig stopp for tre tiår med fagforeningsfiendtlighet fra Ryanair side.

- Kunngjøringen om at Ryanair godkjenner fagforeninger var ingen revolusjon, men en nødvendighet langt på overtid. Ryanair måtte begynne å lytte til sine egne ansatte, som er så avgjørende for selskapets suksess, sier Carlsen.

80 baser i 28 land

Utfordringen i dagens flyverden er at selskapene opererer på et stort antall baser i et strort antall land. Ryanair for eksempel har 80 baser fordelt på 28 land. Med eurpoas pilotkolleger i ryggen vil de nå forsøke å forhandle likelydende tariffavtaler for alle piloter på alle baser. I dag er det en annen struktur, hvor tariuffavtalene holdes innen landegrensene.

– Denne protokollen er et svar og motvekt til den kreative selskapsstrukturen, mener Carlsen.

– Det er nå opp til Ryanair om de også vil følge opp pilotene sine ved å anerkjenne pilotenes kollektive representasjon i transnasjonale saker. Opprettelsen av RTPG er et klart og tydelig signal til Ryanairs ledelse at det må være en konstruktiv dialog både på nasjonalt og transnasjonalt nivå, mener Carlsen.

Pilotene rømmer fra Ryanair - går til fast jobb og høyere lønn i andre selskaper

Annonse
Annonse