Privatiseringen av jernbanen
Skanska vant søksmål om Follobanen – tilkjent 305 millioner
Bane Nor er dømt til å betale Skanska 305 millioner kroner etter at et italiensk selskap fikk kontrakt for deler av Follobanen.
Follobanen får Nordens hittil lengste jernbanetunnel. Banen skal stå ferdig i 2021. Dette bildet er tatt i september 2016
Tri Nguyen Dinh
Skanska saksøkte Bane Nor etter tildelingen, melder NRK. Det italienske selskapet Condotte hadde levert et tilbud på omtrent 2,3 milliarder, mens Skanskas tilbud var på nesten 2,8 milliarder.
• Follobanen skulle redde sysselsettingen, men de store kontraktene gikk til utenlandske entreprenører
Bane Nor – tidligere Jernbaneverket – valgte det billigste tilbudet, men Oslo tingrett er gir Skanska medhold i at Condotte skulle vært avvist, og at dersom dette hadde skjedd, ville med all sannsynlighet Skanska fått jobben, melder bygg.no.
Skanska mente Bane Nor hadde stilt som absolutt krav at fjellet ved inngangen til Ekebergåsen skulle sikres i forbindelse med bygging av ny jernbanetunnel. Condotte hadde ikke dette med i sitt tilbud.
(©NTB)
hege.tannaes-fjeld@ntb.no
Les mer:
• Så mye vil det koste å forsikre Bane NOR etter reformen
• Bane NOR skal sette ut enda mer på anbud
• Dette er det nye Jernbane-Norge
• Over 100 millioner til konsulenter når jernbanen blir privatisert