JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sosial dumping

Statens vegvesen utestenger norsk transportselskap

En italiensk entreprenør og et norsk transportselskap er utestengt fra anbudene i veivesenet.
Transportselskapet A. Pedersen & Sønn Lastebiltransport AS er utestengt fra Statens vegvesens anlegg på Hålogalandsvegen etter omfattende brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Illustrasjonsbildet er fra et anlegg uten sammenheng med saken.

Transportselskapet A. Pedersen & Sønn Lastebiltransport AS er utestengt fra Statens vegvesens anlegg på Hålogalandsvegen etter omfattende brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Illustrasjonsbildet er fra et anlegg uten sammenheng med saken.

Erik Larsstuen, Statens vegvesen

torgny@lomedia.no

Da Statens vegvesen nektet det italienske entreprenørselskapet Itinera å levere inn anbud på sine veiprosjekter, gikk Itinera til søksmål. Men i Oslo tingrett fikk Vegvesenet medhold, og selskapet måtte godta utestengelsen.

Nå har Vegvesenet nektet Itinera å delta i anbudskonkurransen på nok et anlegg.

Etaten har i tillegg kastet ut en norsk transportør fra Vegvesenets anlegg på Helgelandsvegen.

Les også: Statens vegvesen får skryt etter døde griser-saken

Itinera utestengt

Den italienske entreprenøren ble nektet å levere inn anbud på grunn av sosial dumping og arbeidslivskriminalitet på tre anlegg i Danmark.

Statens vegvesen mente at Itinera ikke kunne garantere at noe tilsvarende ville skje hvis de fikk kontrakten på veianlegget E6 nord for Fauske i Nordland.

Itinera har også vist interesse for å bygge den nye Røldal-tunnelen på veien mellom Oslo og Bergen. Men da Statens vegvesen mandag opplyste om hvem som kunne delta i den videre anbudskontrakten, var Itinera utestengt.

Statens vegvesen bruker kjennelsen i Oslo tingrett som begrunnelse for å utestenge Itinera fra konkurransen. Anbudet på denne tunnelen er verdt rundt 2,6 milliarder kroner.

Ingen kommentar

Itineras talsperson Christian Lemvig skriver i en e-post til FriFagbevegelse at de ikke vil kommentere utestengelsen fra anbudskonkurransen på Røldal-tunnelen før de har bestemt seg for om de skal anke avgjørelsen fra Oslo tingrett.

Itinera har frist til 1. november med å bestemme seg om de vil anke kjennelsen.

Pedersen & sønn utestengt

Samtidig kaster også Statens vegvesen ut transportselskapet A. Pedersen & Sønn Lastebiltransport AS fra anlegget sitt på Hålogalandsvegen.

Dette skjedde etter at veivesenet kontrollerte bedriften og fant 1832 brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Vegvesenet kategoriserer 783 av dem som meget alvorlige.

Mange av overtredelsene er knyttet til E10 Hålogalandsvegen.

– Kjøre- og hviletidsbestemmelsene er til for å ivareta trafikksikkerhet, beskytte sjåfører mot farlige og helseskadelige arbeidsforhold og å ivareta en seriøs transportbransje med like konkurransevilkår.

– Bruddene er grove og som byggherre kan vi ikke akseptere de forholdene som er avdekket i kontrollen, sier avdelingsdirektør Stein Johnny Johansen i en pressemelding.

Flere brudd

Ifølge Vegvesenet er det ikke første gang bedriften fra Troms har blitt tatt for brudd på disse bestemmelsene. Også ved foretakskontroll i 2011 og 2016 ble det funnet en rekke brudd.

Funnene i 2024 gjenspeiler i stor grad samme type brudd som ble funnet i 2011 og 2016, skriver Vegvesenet i pressemeldingen.

Transportselskapets eier, Hans-Petter Pedersen, slår tilbake mot Statens vegvesen.

Han mener de ikke har saklig grunn til å kreve at Hålogalands-kontrakten blir sagt opp, sier han til Byggeindustrien.

Har dementert mesteparten

– De hevder at vi har rundt 1.800 brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Vi har dementert mesteparten av disse. Noen brudd har vi, såpass ærlige må vi være, men de er i mindretall. Min advokat sier dette ikke er saklig grunn for å si opp en kontrakt, og vi forbereder oss på en alvorlig stor rettssak. Det er der saken ligger nå fra vår side, sier Hans-Petter Pedersen til Byggeindustrien.

Pedersen viser til at transporten på deler av E10 Hålogalandsveien-anlegget skjer på lukket område. Der sier han at det ikke er påbudt å bruke kort i bilens fartsskriver.

«Kjørt over»

– Vi har gått inn på hvert enkelt case, vi har debattert og dementert, men de står steilt på sitt. Så vidt meg bekjent så er det kun domstolene som kan dømme oss, ikke Statens vegvesen. Vi er ikke dømt for noe, sier Pedersen.

Bedriftseieren mener de har blitt «trampet og kjørt over» av veivesenet.

Han hevder videre at de ikke har blitt hørt innen fristene som Vegvesenet har selv har satt.

Warning
Annonse
Annonse