I konflikt med arbeidsgiver
Tommy jobba seg i senk og ble sykmeldt: – Jeg har aldri blitt så dårlig behandla som av Coop
Tommy Storeide Vangen trodde han hadde skutt gullfuglen da han fikk jobb som assisterende butikksjef i Coop. I stedet ble han utbrent, langtidssykmeldt – og til slutt oppsagt.
ELENDIG BEHANDLING: Tommy Storeide Vangen har jobba i varehandelen i mange år.
Erlend Angelo
erlend@lomedia.no
Han endte i varehandelen ved en tilfeldighet. Det starta som en ekstrajobb ved siden av skolen som 15-åring i Ica. Tommy Storeide Vangen trivdes godt som butikkarbeider og bare fortsatte.
I 2015 fikk han jobben som assisterende butikksjef i Coop – en butikkjede med godt rykte. Vangen var sikker på at en trygg tilværelse i arbeidslivet var sikra.
Han gikk rett inn i julestria, med lange arbeidsdager og lite tid til opplæring. Etter jul ble sjefen sykemeldt, og Vangen måtte tre inn som butikksjef, igjen uten særlig opplæring.
Det kostet. De lange dagene ble bare lengre, det ble en slags blanding av både butikksjef og assisterende butikksjef samtidig. Da sjefen kom tilbake fra sykemeldinga etter sommeren, hadde Vangen jobbet over 250 timer overtid. I utgangspunktet er det ikke lov ifølge arbeidsmiljøloven å jobbe mer enn 200 timer overtid på ett år, fordi det ikke er bra for helsa. Vangen jobbet altså 250 timer fra han startet på butikken sju måneder tidligere.
Tung snø
Det gikk som det måtte gå. Vangen hadde jobba seg i senk. Utover høsten var det som om kroppen døde, litt etter litt. Det kjentes ut som å vasse gjennom tung snø hver gang han løftet beina. De to meterne fra kassa til posthyllene føltes plutselig som et maraton.
– Jeg beveget meg knapt, likevel deisa jeg ned og sovna i sofaen etter jobb. Jeg spurte legen min: Er det dette som er å møte veggen?
Vangen holdt riktignok ut et år til, da som assisterende butikksjef. Men stresset satt hardt i kroppen, og på høsten 2017 ble han sykmeldt. Han ville ikke innrømme at det var på grunn av psyken, men brukte et vondt kne som unnskyldning. På grunn av en tidligere uttalelse fra sjefen, kviet han seg for å innrømme at det var mentalt og ikke fysisk. Til slutt måtte han innrømme grunnen.
Men han ville tilbake. Og sykemeldinga varierte i prosent. Først hundre. Så seksti. Så åtti. På høsten 2018, etter ett år med sykemeldinger, gikk han over på arbeidsavklaringspenger. Da ble det plutselig et skifte i forholdet til arbeidsgiveren.
– Det var som om all kontakt ble kutta. Det ble HR-sjefen i samvirkelaget som fikk ansvaret for meg, og hun hilste knapt på meg da hun besøkte butikken, mener Vangen.
Og nevner flere episoder, blant annet da han fikk kjeft for ikke å ha fylt ut et skjema som var sendt i posten. Men som Coop hadde sendt til feil adresse …
– Jeg følte meg forhåndsdømt. HR-sjefen ville vite når jeg kunne komme tilbake. Jeg hadde fått tilbud om behandling, men det var litt framme i tid, så det kunne jeg ikke svare på, sier Vangen.
Denne skaper debatt: Sykmeldte Coop-ansatte blir sagt opp. – Er dette takken etter mange års lojalitet, spør de
Oppsigelse og oppreising
Han jobba i butikken noen timer i uka mens han gikk på arbeidsavklaring på Nav. Det var det han makta på det tidspunktet.
I september i fjor hadde Coop fått nok. Vangen ble oppsagt – uten at han helt skjønte hvorfor.
– Grunnlaget for oppsigelsen var bare rør. De nevnte blant annet ryggen min, men jeg hadde aldri vært sykmeldt på grunn av ryggen. Jeg hadde forstått det om jeg hadde misligholdt pliktene. Om de mente jeg ikke passa som assisterende sjef, så kunne de bare tatt opp det på en ordentlig måte, sukker han frustrert.
Vangen følte seg til slutt presset ut av arbeidsplassen og fikk hjelp av HK. Han fikk valget mellom en utbetaling på 90.000 kroner og 20 prosent stilling – eller 160.000 mot at han godtok oppsigelsen.
Pengene var en betaling for de mange overtidstimene fra tida som butikksjef.
– Jeg valgte det siste, jeg ville ikke være der når jeg følte meg uønsket. Det hadde ikke vært bra for psyken min, sier Vangen.
Mye lest: Eva tjener 40.000 mindre enn kollega Beate med samme ansiennitet
Kjente seg igjen i HK-Nytt-sak
Vangens historie ligner den HK-Nytt tidligere har omtalt, med tre Coop-ansatte i Telemark som følte et sterkt press mens de vare syke. Det er også den saken som gjør at Vangen ville fortelle om sin egen opplevelse.
– Jeg kjente meg veldig igjen i den historien. Dessverre er det flere som har opplevd det samme som dem. Jeg har aldri blitt behandla så dårlig som sykmeldt som jeg ble av Coop. Mitt håp er at Coop og andre skjønner at det må være greit å være sykmeldt og bruke tid på å komme tilbake til arbeidslivet, sier Vangen.
Selv har han klart nettopp det. I dag jobber han i byggevareforretningen Montér i en 80-prosentstilling og har måttet lære seg alt om skruer og gips.
– Jeg trives veldig godt der. Målet er å komme tilbake til full jobb, men jeg stresser ikke med det. Jeg er bare glad for å være tilbake i arbeid.
Podkast: Da hun ikke fikk full stilling, tok Lene et drastisk valg
(Saken fortsetter under bildet)
MUSIKK ER DEN BESTE MEDISIN: Han ble aldri rockestjerna han drømte om å bli, men gitaren og musikken har hjulpet Tommy Vangen når han har slitt som mest.
Erlend Angelo
Coop: – Vi strekker oss langt
HK-Nytt har tatt kontakt med Heidi Auran, som er HR-sjef i Coop Øst. Vi får svar på noen av spørsmålene våre, men de kommer på epost fra Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop.
– Hvorfor ble Tommy oppsagt? Selv mener han oppsigelsen var «bare rør»?
«Det er ikke vanlig praksis hos seriøse arbeidstakere som Coop å diskutere personalsaker i media. Det endrer seg ikke selv om den ansatte, som her, har valgt å komme med sine påstander. I denne saken er det inngått en forliksavtale hvor begge parter er enige i at arbeidsforholdet skal opphøre. Det er viktig å understreke at Coop har fulgt alle lover og regler som gjelder i arbeidslivet, og tillitsvalgte har vært med å drøftingsmøter (ifølge Vangen så var tillitsvalgt med på ett av møtene, journ.anm.). I tillegg har den ansatte fått bistand fra Handel og kontor i forbindelse med forliksavtalen. Vi oppfatter ikke denne saken som noe «rør», men tvert imot en sak som er behandlet slike personalsaker skal håndteres.»
– På hvilken måte legger Coop Øst til rette for sykmeldte?
«I tillegg til at vi har et tett og godt samarbeid med Nav, så tilrettelegger vi både i form av arbeidstid og arbeidsoppgaver for den ansatte. Vi strekker oss så langt vi kan, men samtidig må ikke tilrettelegging for en person gå utover de andre ansatte ved butikken. Vi har også et ansvar for at de skal ha gode arbeidsforhold. Eksempelvis om en ansatt opplyser at vedkommende kun kan jobbe dagtid kan vi ikke alltid innfri det, da må de andre jobbe mer kveld og det kan oppfattes som urimelig og vanskelig for mange som barnefamilier.»
Vangen bemerker at han hadde en kontrakt som tilsa dagtidsjobbing – og den tilrettelegginga han fikk var at han fikk sitte i kassa.
– Har dere noen «maksgrense» på hvor lenge man kan være sykmeldte/være på arbeidsavklaring?
«Nei, vi har ikke det, alle saker behandles individuelt. Dette avhenger blant annet av tidsperspektivet for når vedkommende kan komme tilbake til jobb. Er det utsikt til bedring så får de ansatte tid til å komme tilbake i full jobb.»
– Er det greit å være sykmeldt over lengre tid i Coop Øst?
«Selvsagt. Ingen får oppsigelse etter 12 måneders sykefravær. Den ansatte følges fortsatt opp mens vedkommende går på arbeidsavklaringspenger. Men på et tidspunkt må man få en avklaring i forhold til tilbakeføring. Det handler jo også om personer som går i vikariater for de sykmeldte, som også har behov for forutsigbarhet og avklaring på sitt arbeidsforhold.»
Spørsmål om dårlig behandling av HR-sjef Auran, kjeftbruk i forbindelse med skjemafeil, overtidsarbeid og manglende tålmodighet fra Coop sin side, ble ikke kommentert av Auran/Kristiansen.