JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil ikke vente med tiltak mot kabotasjekjøring

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mottok rapport om kabotasjekjøring på norske veier.
Leder i kabotasjegruppa, Fredrik Birkheim Arnesen overleverer gruppas rapport til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Leder i kabotasjegruppa, Fredrik Birkheim Arnesen overleverer gruppas rapport til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Siden september i fjor har en arbeidsgruppe nedsatt av samferdselsdepartementet sett på de utfordringer kabotasjekjøring i Norge medfører. Det gjelder både lovlig og ulovlig kabotasjekjøring, det vil si transport internt i Norge som utføres av transportører hjemmhørende i utlandet. Gruppa som har hatt medlemmer fra både arbeidstaker- og arbeidsgiversiden, samt politi, departement og vegmyndigheter skulle også se på mulige tiltak som kan føre til bedre og mer effektiv kabotasjekjøring innenfor det gjeldende regelverket, samt å anbefale endringer i det eksisterende regelverket.

– Vi har også kartklagt kabotasjeregelverket og hvordan det regelverket håndheves, fortalte Fredrik Birkheim Arnesen, leder for utvalget.

Han la for øvrig til at regelverket bare i begrenset omfang ble håndhevet.

– Det er lite relevant rettspraksis vedrørende kabotasje, fortsatte han.

Delt syn

Birkheim Arnesen understreket at en av det store utfordringene gruppa møtte, var at dokumentasjonen på kabotasjekjøring i beste fall var mangelfull.

– For godstransport er statistikken usikker når det gjelder hvor stort omfang kabotasjekjøringen har. For persontransport er det ingen statistikk, sa han.

Han viste samtidig til at offisiell statistikk tydet på at bare to prosent av godstransporten ble foretatt gjennom kabotasjekjøring, og at arbeidsgruppa hadde vært svært delt i synet på konsekvensene av kabotasjekjøringen.

– Mens Transportarbeiderforbundet har kalt kabotasjekjøringen den største trusselen mot norsk transportnæring, mener andre at kabotasjekjøringens omfang er så lite at det ikke forstyrrer markedet, og andre igjen at lovlig kabotasjekjøring er viktig for reiselivet, sa han videre.

Mest enig

I gruppas rapport som ble overlevert samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i dag, legges det fram 24 tiltak. For 14 av dem er det enighet i hele gruppa. Det gjelder blant annet å øke bøtesatsene for brudd på kabotasjereglene.

– I dag ligger bøtesatsene på maksimalt mellom 20.000 og 30.000 kroner. De må dobles. Minst, sa Birkheim Arnesen.

Han la for sikkerhets skyld til at hans meninger i arbeidsgruppa ikke nødvendigvis var representative for departementet.

Hele rapporten er allerede lagt ut på departementets hjemmeside, og Solvik-Olsen vil gjerne ha tilbakemeldinger fra bransjen.

– Jeg ber om innspill fra bransjen og transportbrukerne, slik at vi kan vurdere mulige tiltak, sier samferdselsministeren.

Raske tiltak

Fristen for å levere innspill er allerede 21. april, det vil si bare tre dager før Stortinget debatterer Arbeiderpartiets forslag om tiltak i transportsektoren. Solvik-Olsen er utålmodig etter å komme i gang.

– Vi har vært veldig opptatt av dette, og har firedoblet antall kontroller i vinter i forhold til tidligere år. Det er likevel viktig å påpeke at dette ikke dreier seg om «de snille nordmennene» og «de fæle utlendingene». Dette handler om de seriøse og de useriøse i bransjen. Grunnen til at vi ikke har gjort noe med kabotasje til nå, er at vi har ønsket å vente til arbeidsgruppa var ferdig med sitt arbeid, men det haster å få på plass tiltak, sier han.

På spørsmål fra Transportarbeideren, sier samferdselsministeren at til tross for at faktagrunnlaget er dårlig, vil han ikke vente med å iverksette tiltak.

– Hvis vi antar at omfanget er stort, trenger vi ikke å kvantifisere det for å sette i verk tiltak. Allerede før neste vintersesong skal vi ha gjort tiltak. Kan vi ha gjort tiltak før sommeren, trenger vi ikke vente til høsten, sier Solvik Olsen.

– Bra rapport

Utreder Geir Kvam i Transportarbeiderforbundet har sittet i arbeidsgruppa, og selv om han gjerne skulle sett at rapporten gikk enda lenger, er han fornøyd.

– Rapporten inneholder mange gode forslag som vil bidra til å begrense kabotasje og sosial dumping både innen godstransport og persontransport om de blir satt ut i livet. Noen av forslagene hadde vi helst sett skulle gått lengre enn det arbeidsgruppa kunne bli enige om, men alt i alt er dette en bra rapport, sier Geir Kvam.

Kabotasjeutredningen:

Arbeidsgruppa

Fredrik Birkheim Arnesen (leder), ekspedisjonssjef i samferdselsdepartementet

Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport

Erling Sæther, direktør for næringspolitikk i NHO Logistikk og Transport

Per Madsen, forbundsleder i Norges Lastebileier-Forbund

Geir Kvam, utreder i Norsk Transportarbeiderforbund

Morten Sandeberg, seniorrådgiver i Hovedorganisasjonen Virke

Tore Eugen Kvalheim, direktør i Arbeidsgiverforeningen Spekter

Jan Morgan Guttormsen, politiinspektør i Politidirektoratet

Arne Waldemar Nielsen, fungerende avdelingsdirektør i Vegdirektoratet

Arnfinn Øen, avdelingsdirektør i samferdselsdepartementet

Gruppas sekretariat

Carsten Horn-Hanssen, fagdirektør i samferdselsdepartementet

Lone Bruvold Hansen, seniorrådgiver i samferdselsdepartementet

Silje Alund, seniorrådgiver i Vegdirektoratet

Forslagene

Her er de 14 forslagene gruppa var enige om:

1. Bedre kunnskap om kabotasje

2. Sikre økt og vedvarende kabotasjekontroll på veg, inkludert innføring av nye tekniske virkemidler for kontroll

3. Sikre økt samarbeid mellom tilsynsetater

4. Etablere oversikt over omfanget av kabotasjekontroller og- overtredelser

5. Øke bøtesatsene ved brudd på kabotasjereglene

6. Innføre krav om obligatorisk bombrikke fro tunge kjøretøy som snart som mulig

7. Knytte seg til dte felleseuropeiske registreret

8. Endre reglene for tilbakeholdsrett av kjøretøy (også for brudd på yrkestransportloven, inkludert ulovlig kabotasjekjøring)

9. Foreta en gjennomgang av skatte- og avgiftssystemet opp mot utviklingen innen gods- og turbuss-sektoren.

10. Klargjøre ansvarsforhold i transportkjeden

11. Vurdere å sanksjonere ulovlig kabotasjekjøring ved forenklet forelegg

Tidligere artikler om temaet:

Frp-statssekretær vil ikke forby kabotasje (26.01.2014)

Ap vil stoppe ulykkestrailerne (21.01.2014)

I dag starter kabortasjestudien (07.10.2013)

Vegsenet vil anmelde transportkjøperne (20.09.2013)

Ap innfrir transportkrav (31.08.2013)

Eiere og sjåfører med felles krav (30.08.2013)

Støtter tiltak mot sosial dumping (30.08.2013)

Storaksjon på veiene (29.08.2013)

Norske busser utkonkurreres av billigsjåfører (29.08.2013)

Strammer inn kabotasjereglene (25.06.2013)

Miljøvennlig godstransport trues av sosial dumping (05.05.2013)

Annonse
Annonse

Kabotasjeutredningen:

Arbeidsgruppa

Fredrik Birkheim Arnesen (leder), ekspedisjonssjef i samferdselsdepartementet

Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport

Erling Sæther, direktør for næringspolitikk i NHO Logistikk og Transport

Per Madsen, forbundsleder i Norges Lastebileier-Forbund

Geir Kvam, utreder i Norsk Transportarbeiderforbund

Morten Sandeberg, seniorrådgiver i Hovedorganisasjonen Virke

Tore Eugen Kvalheim, direktør i Arbeidsgiverforeningen Spekter

Jan Morgan Guttormsen, politiinspektør i Politidirektoratet

Arne Waldemar Nielsen, fungerende avdelingsdirektør i Vegdirektoratet

Arnfinn Øen, avdelingsdirektør i samferdselsdepartementet

Gruppas sekretariat

Carsten Horn-Hanssen, fagdirektør i samferdselsdepartementet

Lone Bruvold Hansen, seniorrådgiver i samferdselsdepartementet

Silje Alund, seniorrådgiver i Vegdirektoratet

Forslagene

Her er de 14 forslagene gruppa var enige om:

1. Bedre kunnskap om kabotasje

2. Sikre økt og vedvarende kabotasjekontroll på veg, inkludert innføring av nye tekniske virkemidler for kontroll

3. Sikre økt samarbeid mellom tilsynsetater

4. Etablere oversikt over omfanget av kabotasjekontroller og- overtredelser

5. Øke bøtesatsene ved brudd på kabotasjereglene

6. Innføre krav om obligatorisk bombrikke fro tunge kjøretøy som snart som mulig

7. Knytte seg til dte felleseuropeiske registreret

8. Endre reglene for tilbakeholdsrett av kjøretøy (også for brudd på yrkestransportloven, inkludert ulovlig kabotasjekjøring)

9. Foreta en gjennomgang av skatte- og avgiftssystemet opp mot utviklingen innen gods- og turbuss-sektoren.

10. Klargjøre ansvarsforhold i transportkjeden

11. Vurdere å sanksjonere ulovlig kabotasjekjøring ved forenklet forelegg

Tidligere artikler om temaet:

Frp-statssekretær vil ikke forby kabotasje (26.01.2014)

Ap vil stoppe ulykkestrailerne (21.01.2014)

I dag starter kabortasjestudien (07.10.2013)

Vegsenet vil anmelde transportkjøperne (20.09.2013)

Ap innfrir transportkrav (31.08.2013)

Eiere og sjåfører med felles krav (30.08.2013)

Støtter tiltak mot sosial dumping (30.08.2013)

Storaksjon på veiene (29.08.2013)

Norske busser utkonkurreres av billigsjåfører (29.08.2013)

Strammer inn kabotasjereglene (25.06.2013)

Miljøvennlig godstransport trues av sosial dumping (05.05.2013)