Wizz Air tapte rettssak i Romania mot tidligere ansatte: Ville kvitte seg med «råtne epler», ifølge lydopptak
Fem piloter og ti kabinansatte har vunnet rettssak mot Wizz Air. Samtidig røper et lekket lydopptak at selskapet ville kvitte seg med «brysomme ansatte». LO-topp krever politisk oppvask om en seriøs og anstendig luftfart.
Wizz Air er i hardt vær igjen, etter at et lydopptak fra det som skal være et internt møte om hvem som skulle prioriteres i en oppsigelsesprofess, har lekket til pressen. Samtidig har selskapet tap i rumensk rett mot tidligere ansatte.
Helge Rønning Birkelund
helge@lomedia.no
Det ungarske flyselskapet Wizz Air sa opp piloter og kabinansatte på sin base i Romania i april i fjor. Oppsigelsene av de 15 ble utfordret av fagforeningen FPU i Romania, og lavprisselskapet må nå gi de oppsagte jobben tilbake.
Det er fortsatt usikkert om Wizz Air anker avgjørelsen.
Bakgrunnen for oppsigelsene var covid-19-pandemien. De ansatte hevdet imidlertid at oppsigelsene var ulovlige fordi flyselskapet ikke fulgte de lokale arbeidsrettslige bestemmelsene.
Fagforeningen FPU sponses av den danske pilotforeningen og ledes av Mircea Constantin, selv tidligere oppsagt av flyselskapet. Han er ekstremt glad for kjennelsen.
– Dette bekrefter at Wizz Air bruker pandemien til å si opp de «dyreste» ansatte for å erstatte de med ansatte med langt lavere lønn, hevder han.
Blant annet skriver retten i sin kjennelse at oppsigelsene ikke kunne knyttes til finansielle problemer i selskapet.
– Det bør være en ordentlig tankevekker for flyselskapet om hvordan de behandler ansatte. Vi håper dette kan få alle pilotene i selskapet til å bli med i kampen og sammen aktivt kjempe for bedre lønns- og arbeidsforhold, sier Constantin til FriFagbevegelse.
Domstolen i Bucuresti sier i kjennelsen at oppsigelsene ikke var basert på gyldige grunner. Kjennelsen viser også til at Wizz Air ansatte ni piloter i de samme stillingene bare to og en halv måned etter oppsigelsene.
Wizz Air sa opp hele 1000 av sine ansatte i April 2020, da pandemien kom. Selskapet har likevel startet en rekke nye baser, utvidet flåten med ti fly og rekrutterte mange nye ansatte.
Les også: Kabinansatte Mircea fikk sparken da han startet fagforening i Wizz Air
Avslørende lydopptak
Nyhetsbyrået Reuters sitter på en lydfil der det som skal være Wizz Airs flygesjef, ber mellomlederne om «å rense ut råtne epler» og sparke ansatte som er brysomme og mye syke.
Wizz Airs kommunikasjonssjef, Andras Rado, kjenner til «informasjon i pilotmiljøet som relaterer seg til hvordan covid-19-relaterte permitteringer ble bestemt og gjennomført i løpet av april 2020».
– Vi er klar over situasjonen og beskyldningene, sier han til FriFagbevegelse.
– Vi tar denne situasjonen ekstremt alvorlig, fortsetter Rado.
Han opplyser at en uavhengig gruppe har gransket saken, og konkludert med at det ikke tyder på at Wizz Air har handlet ulovlig.
– Samtidig har det blitt slått fast at det i forbindelse med permitteringene kan ha blitt tatt hensyn til noen faktorer som var uforenlige med Wizz Airs kultur for åpen og ærlig kommunikasjon, sier kommunikasjonssjefen.
Les hele tilsvaret nederst i saken.
Leder i Flygerforbundet: – Jeg blir forbanna
Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, reagerer kraftig på lydopptaket.
– Vi trenger ikke aktører som totalt har mangel på respekt for sine ansatte og bryter med alt vi forbinder med et seriøst arbeidsliv. Jeg blir forbanna når jeg hører dette, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.
Lydopptaket skal stamme fra et møte mellom flygesjefen og baseledere i selskapet.
Mellomlederne får rett og slett beskjed om å rense ut de som ikke passer inn i Wizz Airs kultur.
Ifølge nyhetsbyrået Reuters skal flygesjefen nå ha blitt omplassert.
– Dette er svært grovt og alvorlig. Med Wizz Airs historikk på området sosial dumping, holdning til fagforeninger og behandling av ansatte er det nærliggende å tro at dette er en del av en svært usunn selskapskultur mer enn en enkeltepisode, sier Carlsen, som ikke tror en flygersjef handler slik på egne vegne.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Nå må det ryddes opp politisk i luftfarten, mener Yngve Carlsen, leder i Norsk Flygerforbund.
Ida Bing
– Så lenge det er skapt en forventning om at en flybillett skal koste 50 kroner, vil problemet med useriøsitet i luftfarten vedvare. Det er de ansatte som til slutt må betale prisen. Det ødelegger et seriøst og ansvarlig arbeidsliv. Og det som blir akseptert i en bransje vil spre seg til andre bransjer, mener han.
Mens fagbevegelsen står sterkt i Norge og Norden, gjør den på ingen måte det i Øst-Europa. Noe av det Mircea Constantin jobber med, er å endre tenkesettet blant sine landsmenn og jobbe for anstendige lønns- og arbeidsforhold innen luftfarten.
– Det er liten kunnskap om hvordan en fagforening fungerer. Jeg forsøker å endre tankesettet til alle i bransjen. Fagforeningene i Skandinavia er forbildet i så måte, sier han.
Avsløring: Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt
Smitter over
Carlsen mener holdningen blant utenlandske lavprisselskap også smitter over på de mer etablerte selskapene, som i stadig større grad utfordrer et seriøst arbeidsliv.
– Det kommer stadig oftere trusler om utflagging og kreative ansettelsesformer for å presse ansatte. Konkurransen har lenge svært usunn, og atypiske ansettelsesforhold i kreative selskapsstrukturer har fått vokse fram som en kreftsvulst. Når vi får en pandemi på toppen blir dette ytterligere forsterket. De etablerte selskapene kneler. Da kommer gribbene og tar det som er igjen, sier Carlsen.
Han mener det er mye politikerne kan gjøre for å sikre anstendige arbeidsvilkår i luften. Han mener politikerne nå har en gyllen mulighet til å rydde opp i en bransje som har vært «skakkjørt» i altfor lang tid.
– Det er klart det er mulig å regulere bransjen og samtidig sikre konkurranse. Politikerne har et stort ansvar for å sørge for at seriøse og sosialt ansvarlige selskap står igjen etter at koronakrisen er over, og ikke bare de useriøse og uansvarlige selskapene. Utfordringene må løses både nasjonalt og internasjonalt, så nå må norske myndigheter snarest finne sammen med andre land, sier Carlsen.
Constantin er også bekymret for hvordan internasjonal luftfart ignorerer arbeidernes rettigheter.
– Vi vil fortsette kampen for at ansatte innen luftfarten blir behandlet med respekt, slik at anstendige lønns- og arbeidsforhold blir normalen. Ikke motsatt, sier han til FriFagbevegelse.
Bakgrunn: «Øst-Europas Ryanair» skal fly innad i Norge for 199 kroner: – Vi er et selskap uten fagforeninger
– Handlet ikke ulovlig
Kommunikasjonssjef i Wizz Air Andras Rado er svarer slik på kritikken og avsløringen om lydopptaket i en epost til FriFagbevegelse.
– Det siste året har vært utfordrende for Wizz Air, men sammen som et team har vi tilpasset oss, levert flotte prestasjoner og nådd noen fantastiske milepæler. Wizz-familien har vist sin styrke og motstandskraft selv i disse svært utfordrende tider. Ledelsen i selskapet har forpliktet seg til å sikre jobbene til alle nåværende ansatte, og det har ikke vært flere oppsigelser siden april 2020.
– Vi i Wizz Air fortsetter å jobbe utrettelig for å opprettholde opplæringen til flypersonellene våre, for å oppjustere lønninger som har blitt påvirket av pandemien, for å implementere vårt Pilot Peer Support Program, for å investere pilotopplæringen vår og coachingprogram med fokus på pilotkompetanse, for å sørge for sikkerhet, og å skape nye muligheter blant annet på den nyetablerte norske basen og italienske basen. Ledelsen i flyselskapet vil fortsatt jobbe med å identifisere enda flere områder der prosessene våre og kommunikasjonen vår kan forbedres.
– Samtidig har vi blitt gjort oppmerksomme på at informasjon nylig har sirkulert i pilotmiljøet, som handler om hvordan covid-19-relaterte permitteringer ble besluttet og gjennomført i løpet av april 2020. Vi er klar over situasjonen og beskyldningene.
– Vi tar denne situasjonen ekstremt alvorlig. Følgelig ble det iverksatt umiddelbare tiltak ved å utnevne ekstern, uavhengig gruppe til å granske saken. Undersøkelsene har konkludert med at det ikke er noe som tyder på at Wizz Air handlet ulovlig. Samtidig har det blitt slått fast at det i forbindelse med permitteringene kan ha blitt tatt hensyn til noen faktorer som var uforenlige med Wizz Airs kultur for åpen og ærlig kommunikasjon.
– Wizz Air forbereder organisasjonen på gjenopprettingsfasen i covid-19-pandemien og de vekstmulighetene som kommer framover. Vi er fortsatt innstilt på å tilby våre ansatte muligheter, og å tilby lave priser sammen med tjenester av høy kvalitet til våre passasjerer.
Aktuelt: Støre med knallhardt angrep på høyrepartiene: – Norge står ved et veiskille