Arbeidslivskriminalitet
Ber regjeringa gå hardere til verks mot varebilbransjen
Svart økonomi og sosial dumping er fortsatt et kjempeproblem.
Flere aktører frykter konsekvensene dersom løyvekravet for varebilbransjen settes på 2500 kg.
Alf Ragnar Olsen
alf@lomedia.no
Støre-regjeringen har lovet å rydde opp i transportbransjen. Dette har Fagforbundet Post og finans etterlyst i lengre tid, og de har gjentatte ganger bedt regjeringen få opp tempoet.
Nå er forslagene lagt fram, og Fagforbundet krever mer. Forbundsleder Mette Nord og Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans håper regjeringen tar rådene på alvor.
Går ikke langt nok
Varebilsegmentet er en helt uregulert del av transportbransjen, og høringssvarene gir regjeringen mange og tydelige råd. Fagforbundet er positive, men mener viktige tiltak mangler.
Statens vegvesen og regjeringen foreslår løyveplikt for biler fra 2500 kilo. Kjøretøy under denne vektgrensen vil dermed slippe unna både løyveplikt og økonomiske krav.
Det advarer Fagforbundet mot. De ber regjeringen sette vektgrensen så lavt som mulig, og viser til Nederland og Sverige.
Der har de valgt henholdsvis 500 og null kilo som innslagspunkt for sin løyveplikt. Fagforbundet påpeker at useriøse aktører enkelt kan omgå en grense på 2500 kilo, og at det vil oppstå et smutthull der useriøse og lovløse kan fortsette som før – ved å bruke mindre biler.
– For å unngå slike smutthull, anbefaler vi en betydelig lavere vektgrense, sier Mette Nord og Gerd Øiahals.
HMS-kort og hviletid
Også på andre sentrale punkter ønsker Fagforbundet at regjeringen legger lista høyere.
– Vi hadde gjerne sett at økonomikravet til løyve for varebil hadde vært enda høyere, påpeker de i høringssvaret.
Fagforbundet er også kritisk til at innføring av HMS-kort og krav om identifisering av sjåfører, verken er omtalt eller forberedt innført.
– Slik varebilbransjen har utviklet seg, mener vi det er tiltak som må vurderes for å sikre seriøse aktører, fortsetter de.
Fagforbundet stussser over at regjeringen ikke nevner at innføring av kjøre- og hviletidsbestemmelser for varebilsegmentet er på gang, i tråd med EUs innføring av dette.
– Vi stiller oss spørrende til dette, skriver de – og viser til det som skjer i Europa for øvrig: Fra 1. juli 2026 vil kjøre- og hviletidsreglene gjelde all internasjonal transport mot vederlag for kjøretøy over 2500 kilo.
EU argumenterte alt i 2020 for at dette ikke kunne innføres før i 2026, da bransjen trengte tid til omstilling. Fagforbundet mener derfor det er hensiktsmessig å varsle aktørene her til lands om at et slikt krav kommer, slik at bransjen får tid til å forberede seg.
Mangler regelverk
Gerd Øiahals slår fast at dette berører ansatte i Posten Bring direkte, og alle i den seriøse delen av bransjen.
– Vi har mange eksempler på at både politiet, Arbeidstilsynet og øvrige kontrolletater har avdekket arbeidslivskriminalitet i varebilbransjen, blant annet knyttet til rovdrift på mennesker og luselønninger. Per i dag mangler vi regelverk for å ta tak i disse utfordringene. Det må vi gjøre noe med, sier Øiahals.
Hun påpeker også et annet viktig poeng: Så lenge de useriøse aktørene får ture fram, er det bortimot umulig for den seriøse delen av transportbransjen å konkurrere.
– Vi har over lang tid jobbet for at Posten Bring-konsernet skulle gå over fra innleie til fast ansatte varebilsjåfører, og det ble endelig hovedregelen fra høsten 2022. Men disse ansettelsene blir truet om det ikke ryddes i bransjen. Dermed skaper konkurransen fra «gangsterne» et press også på lønns- og arbeidsvilkår for oss som for eksempel jobber i Posten, sier Øiahals.
Håper på gehør
Varebilbransjen har utviklet seg i et voldsomt tempo. Fagforbundets leder sier bransjen er uoversiktlig og preges av mye useriøsitet.
– Derfor er det viktig å få regulert denne delen av transportsektoren, sier Mette Nord.
Hun mener det trengs både struktur og ressurser til kontrollinstansene for å forhindre sosial dumping av verste slag. Fagforbundet-lederen er i likhet med gerd Øiahals opptatt av å få luket ut de useriøse aktørene.
– Gerd har vært tydelig og sagt at vi bør regulere helt ned til trillebåra. Krav og regler bidrar til ryddighet i bransjen, sammen med systemene vi ellers har i et hvitt arbeidsmarked, påpeker Nord.
Hun føyer til at dette er nødvendig for å skape ryddige forhold for arbeidstakerne, der helse, miljø og sikkerhet sammen med lønns- og arbeidsvilkår kan ivaretas.
Både Mette Nord og Gerd Øiahals håper og tror stortingskomiteen og regjeringen vil lytte til de tydelige rådene de har fått.
– Både vi og arbeidsgiverforeningen Spekter advarer mot smutthullene som kan oppstå om ikke regjeringen justerer vektgrensen. Vi tror det vil bli vanskelig for dem å ikke være enige med oss, for vi har jo en felles interesse i å få ryddet opp i bransjen, sier de to.