JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

DNB gir opp Post i butikk og sier opp avtalen med Posten om banktjenester

Fra 2020 kan ikke lenger Posten levere banktjenester. Det skyldes at DNB har sagt opp avtalen med selskapet.
RAMMES: Post i butikk, landpostruter og postkontor rammes av at DNB sier opp avtalen med Posten.

RAMMES: Post i butikk, landpostruter og postkontor rammes av at DNB sier opp avtalen med Posten.

Stine Gabrielsen

kai.hovden@lomedia.no

Ifølge Postkom vil dette påvirke arbeidet i 1450 landpostruter, på 30 postkontor og i tillegg der det tilbys post i butikk.

Ordinær reforhandling

Avtalen mellom DNB og Posten har vært til ordinær reforhandling.

«Gjennom ett år har partene jobbet for å finne en ny, god løsning. DNB har ønsket å få med resten av det norske bankfellesskapet på post i butikk-løsningen uten at dette har ført frem. I mangel av en felles bankløsning har DNB valgt å la avtalen med Posten utløpe», opplyser Posten.

Posten varsler omorganisering og ny konsernstruktur

– Vi synes det er synd at det ikke har vært mulig å få til en ny avtale om banktjenester i postnettet. Våre kunder har i alle år utført en rekke banktjenester i Postens unike og landsdekkende nettverk av postkontor og post i butikk. Vi vil sammen med DNB jobbe for å finne gode overgangsløsninger, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

Må finne en løsning

Posten har i dag plikt til å tilby grunnleggende banktjenester gjennom landposttjenesten. Ettersom DNB har sagt opp også denne avtalen, må Posten finne en ny løsning.

ph

– Vi tar denne forpliktelsen svært alvorlig og vil i samarbeid med myndighetene jobbe for å finne en videre løsning for banktjenester gjennom landpostnettet, sier Eckhoff.

Bekymret for konsekvensene

«Betalingstransaksjoner og andre banktjenester kan ikke lengre utføres på postkontorene og i landposttjenesten, dersom det ikke finnes alternativ til DNB», opplyser Postkom.

– Postkom er bekymret for konsekvensene dette vil ha for våre medlemmer, og vi vil nå gå i dialog med Posten for å finne løsninger, sier forbundsleder Odd Christian Øverland.

Opptatt av kundene

Postkom er selvsagt også opptatt av hvordan dette vil ramme kunder, som er avhengig av banktjenester utført av Posten.

– Dette er nytt tilbakeslag for distriktene, og for kunder som ikke kan håndtere de digitale løsningene. Vi vil jobbe politisk for å finne erstatninger for dagens banktjenester, sier Øverland.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse