– Ja, jeg er skuffet over statsministerens svar. Dette var verdiløst, sier Morten Olsen. Han er nestleder i Fagforbundet Post og finans Oslo og omegn.
Alf Ragnar Olsen
Fagforbundets landsmøte
Etterlyser opprydning i varebilbransjen – skuffet over statsministerens svar
– Det haster veldig. Hvis ikke kan de seriøse bli bransjens tapere, sier Morten Olsen. Han synes svaret fra Støre er lite konkret.
alf@lomedia.no
Statsminister Jonas Gahr Støre innledet torsdag landsmøtedebatten om den faglige og politiske situasjonen. Den dreide blant annet inn på transportbransjen – der regjeringens handlingsplan for transport har latt vente på seg.
I bransjen florerer det av useriøse aktører og aktører som utnytter arbeiderne. Det undergraver forholdene for de seriøse. Selv om gladnyheten om endringene i Bring ble trukket fram av statsministeren selv.
Trakk fram Bring
Støre trakk fram det at statseide Bring nå går bort fra en forretningsmodell der bruken av innleie skrotes, og 200 sjåfører får tilbud om fast ansettelse, som et eksempel på at regjeringens storrengjøring i arbeidslivet gir resultater.
Støre viste også til at regjeringen har fått på plass pensjon fra første krone, fagforeningsfradraget er doblet, og at generell adgang til midlertidige ansettelser er borte.
– Vi har levert på mange punkter som betyr noe for arbeidsfolk i dette landet. Heltid som hovedregel; ferdig snakka – det er også innført, sa Støre – før han igjen vendte blikket mot transportbransjen og Bring.
– Som min partifelle og statsråd Jan Christian Vestre sa det: Som eiere forventer vi at Posten skal være en seriøs og ansvarlig aktør i bransjen. Vi skal ikke gi oss med dette, sa Støre.
– Det blir som på hjemmebane. De fleste har slett ingen svinesti hjemme – tvert imot. Men til jul tar man storvasken. Vi gjør det ordentlig før jul, og regjeringa vil ha det ordentlig i norsk arbeidsliv, fortsatte han.
Støre trakk fra taletstolen frem det at statseide Bring nå går bort fra en forretningsmodell der bruken av innleie skrotes og 200 sjåfører får tilbud om fast ansettelse som et eksempel på at regjeringens storrengjøring i arbeidslivet gir resultater. Men da han ble bedt om å svare konkret på når tiltakene vil komme, svarte Støre unnvikende.
Jan-Erik Østlie
Støre lovet at storrengjøringen i arbeidslivet ikke skal være halvgjort. Han gjentok fra talerstolen på landsmøtet at en egen handlingsplan for transport kommer.
Mye lest: Sjåførmangel: Nå lokker Posten med sertifikat til 150.000 kroner og fast jobb
Etterlyser handling
Morten Olsen er nestleder i Fagforbundet Post og finans Oslo og omegn, og leder også Fagforbundets yrkesseksjon for samferdsel og teknikks landsmøtedelegasjon.
Han var blant de utvalgte delegatene som fikk taletid i debatten i kjølvannet av statsministerens innlegg på landsmøtet.
Olsen brukte sine tre minutter taletid godt – og etterlyste mer handling og konkrete tiltak fra regjeringa i transportsaken. Han var tydelig på at tiltakene må være treffsikre.
– Det er stor utålmodighet i forhold til oppryddinga i varebilbransjen, og det fryktes at det som kommer fra regjeringa er for lite, for sent, sa Olsen.
– Haster veldig
På kort sikt mener Olsen det må gjøres flere ting.
– Det må innføres en løyveordning, som bør inneholde krav til egenandel og HMS-kort. Det haster veldig. Hvis ikke dette kommer på plass raskt, risikerer vi at den seriøse delen av budbilbransjen vil lide og bli taperne i dette, mens de useriøse vinner fram. Et viktig grep er at arbeidsgiverbegrepet må defineres klarere, sa Olsen.
– Samferdselsminister John-Ivar Nygård er ute i media i dag, og skryter av at EUs mobilitetspakke skal innføres i Norge – men ikke før i 2026. Det holder ikke. Vi kan ikke godta at man passivt ser på varebilbransjen fra sidelinja i tre-fire år til før vi gjør tiltak, sa Olsen.
Han avsluttet med å på ny be statsministeren om handling.
– Vi må få på plass en løyveordning, og den bør inneholde egenkapitalkrav og HMS-kort. Når dette er på plass, og vi har fått et register over godkjente sjåfører, så kan det lages tariffavtaler og folk kan organiseres. Da kan vi få et ryddig og anstendig arbeidsliv innen denne bransjen, sa Olsen.
Han ba statsministeren sørge for at varebil innlemmes i Norgesmodellen.
– Dette vil vi ha på plass før 2026, Jonas!
Skuffet over svaret
Støre svarte på klassisk politikervis.
– Jeg viser til at mobilitetspakken skal innføres, og at vår handlingsplan kommer. Olsens ønske om å få varebil og transport inn i Norgesmodellen, det er jeg helt for, sa statsministeren.
Morten Olsen sier seg skuffet over det lite konkrete og håndfaste svaret.
– Ja, jeg er skuffet. Dette var verdiløst. Statsministeren var ikke konkret på noe, og viste bare til mobilitetspakken – som altså skal innføres i 2026, sier Olsen.
Les også: Ansatte støter eiere i kampen om «lakseskatten»: – Vi føler oss dolka i ryggen av Skjæran
Mest lest
Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.
Håvard Sæbø
Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast
Tore Kristiansen / VG
Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg
Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.
Nam Y. Huh / AP / NTB
Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget
Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)
Tormod Ytrehus
De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener
På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.
Ole Palmstrøm
Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene
I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.
Sebastian Christiansen / Forsvaret
Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer
Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.
Colourbox
Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr her
Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.
Jan-Erik Østlie
Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening
Ole Palmstrøm
FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre
Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.
REUTERS/Victora Klesty
Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet
Erlend Angelo
Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her
NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.
Ørn E. Borgen / NTB
Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten
Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.
Colourbox
Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på
BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.
Espen Solli
Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden
FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.
Illustrasjonsfoto: Colourbox
Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten
Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.
Anne Marthe Vestre Berge
Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt
– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.
Sissel M. Rasmussen
Drikker du for mye med kollegaene dine?
Leder i Elektroarbeidernes fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.
Torgny Hasås
Uføre må være med i ny AFP, mener fagforeningsleder
Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann.
Tri Nguyen Dinh
Intern strid i regjeringen kan hindre at sjøfolk får norsk lønn i norske farvann
FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.
Håvard Sæbø