– Konsernet vårt er så stort at vi kan tilby ulike typer kjøring. Det gjør yrkessjåfør-karrieren aktuell for flere grupper enn før. Som distribusjonssjåfør kan man rekke å hente og levere barn i barnehagen, og man har fast arbeidstid, sier direktør for mennesker og bærekraft i Posten Norge-konsernet, Margrethe Aamodt.
Posten Norge
Posten
Posten vil sponse lastebil-sertifikater og garanterer jobb for nye yrkessjåfører
Sertifikat for lastebil koster 150.000 kroner. Ved å sponse mesteparten av kostnadene, håper Posten, Bring og Adecco på å lokke flere inn i sjåføryrket.
alf@lomedia.no
Margrethe Aamodt, direktør for mennesker og bærekraft i Posten Norge, uttalte tidligere i år at transportbransjen totalt vil ha behov for 10.000 nye yrkessjåfører de kommende åtte årene.
I Posten og Bring alene, anslås det at konsernet vil ha behov for å hente inn rundt 100 nye yrkessjåfører årlig, til å drive distribusjon med selskapets tyngre bilpark.
Lav inngang til jobb
Nå gjør man alvor av den varslede rekrutteringssatsingen. Posten, Bring og Adecco har etablert et samarbeid hvor de søker etter nye yrkessjåfører, betaler mesteparten av kostnaden for førerkortet og garanterer fast ansettelse.
Pressesjef Kenneth T. Pettersen i Posten Norge har tro på at det vil gi resultater, blant annet med tanke på at kostnadene forbundet ved å ta sertifikat på lastebil er rundt 150.000 kroner. Det kan ha vært et hinder for mange.
Nå gjøres inngangsbilletten langt mer overkommelig.
– Vi gjør nå en storoffensiv for å få flere yrkessjåfører. Sammen med Adecco, betaler vi to tredjedeler av kostnadene for sertifikatet på lastebil, førerkort klasse C eller CE. Gjennom denne rekrutteringskampanjen håper vi å utdanne og sysselsette ca. 40 sjåfører årlig. Kandidatene vil gjennomgå et skreddersydd opplæringsløp, utformet i samarbeid med trafikkskolen Learn. I tillegg satses det på ordinær rekruttering og økt fokus på skolering av lærlinger, sier Pettersen.
Mye lest: Fryktkultur blant innleide Bring-sjåfører: Tør ikke si nei til oppdrag
Håper mange griper muligheten
Satsingen, som også byr på jobbgaranti for deltakerne, blir godt tatt imot av leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans.
– Vi er positive til dette og håper mange benytter mulighetene ordningen gir i en tid hvor renteøkning og prisvekst kan gi økt arbeidsledighet, sier Øiahals.
For medlemmer i Fagforbundet Post og finans finnes det i tillegg svært gode stipendordninger i forbundets regi. Det betyr at postbud, terminalarbeidere eller varebilsjåfører som vil øke sin kompetanse ved å ta sertifikat klasse C eller CE ved hjelp av stipend, kan få dekket nesten hele kostnaden på 150.000 kroner.
Posten og Bring utfører post- og logistikktjenester i hele landet. Yrkessjåførene kjører både langtransport og kortere distribusjonsruter.
I Adecco er man glade for å være en del av prosjektet.
– Vi er veldig glade for å kunne bidra. Det trengs rundt 3000 lastebilsjåfører hvert år de kommende årene. Norge står ovenfor en enorm samfunnsutfordring, og dette prosjektet er en av de viktigste satsingene i norsk arbeidsliv for å redusere ubalanse i kompetanse. Gjennom dette samarbeidet gjør vi det nå enklere og mer attraktivt å velge sjåføryrket, blant annet ved å gjøre inngangsbilletten mer overkommelig, sier konsernsjef Torben Sneve i Adecco.
Viktig seier: Bring snur etter avsløringer om arbeidsforhold – ansetter 200 sjåfører fast
Bør fenge både gutter og jenter
Transportnæringen er sentral i forsyningskjeden til hele det norske næringslivet. Margrethe Aamodt sier at uten nok yrkessjåfører vil Norge stoppe opp.
Yrket har vært mannsdominert, men hun oppfordrer flere jenter og damer til å satse på jobb i transportbransjen.
– Det er ingen grunn til at ikke flere jenter skal trives i transportbransjen, så ja – jeg mener det ligger et potensial til å hente inn flere kvinner her, samtidig som vi selvsagt vil ha enda flere gutter også, sier Aamodt – som i vår varslet en større rekrutteringssatsing.
Aamodt understreket også at jobb som yrkessjåfør fint kan kombineres med familieliv og krav til fast arbeidstid.
Posten og Bring er store aktører som kan tilby mange typer kjøring.
– Ett eksempel på det er distribusjonskjøring, for de sjåførene som ønsker en vanlig arbeidstid. Da rekker man å levere og hente barna i barnehagen. Vi har et stort spekter av andre typer kjøring også, til og med ruter ut i Europa for de som vil ha luft under vingene. Størrelsen på konsernet gjør at vi kan tilby ulik kjøring basert på hvor folk er i livet og hvilke interesser de har, sier hun.
Mest lest
– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.
Martin Guttormsen Slørdal
300 yrkesskadde nordmenn rammes avhull i loven. Rune har venta i 13 år
Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.
Jonas Fagereng Jacobsen
Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter lavere lønn for samme jobb
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
Petter Sørnæs / Posten
Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende
Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.
Jan-Erik Østlie
Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet
GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!
Erlend Angelo
Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft
I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.
Erik J. Birkeland/Norsk Teknisk Museum
Denne bilen startet Norges eldste bilrute. Nå går det 18 avganger om dagen her
Brian Cliff Olguin
14 ting må du passe på når jobben skal kutte stillinger
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.
Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB
Fagforeningsleder vil ha oppgjør med grådige banker. Nå får han støtte
Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.
Evan Vucci / AP / NTB
For første gang stiller en amerikansk president opp for streikende
Fra 1. april i år ble det helt forbudt å bruke innleid arbeidskraft for byggebransjen i Oslo, Viken og Vestfold.
Tormod Ytrehus
Forbud mot innleie skal gi flere fast jobb. Sånn har det ikke gått
NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.
Pressefoto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Hydro
De tillitsvalgte vant fram: Hydro tilpasser klærne til kroppen
Den svenske regjeringen mener loven er nødvendig for å få kontroll på det de mener er et økende antall papirløse i Sverige. (Arkivbilde)
Linn Cathrin Olsen / NTB
Sykepleiere og lærere kan bli pålagt å anmelde papirløse mennesker
Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.
Hanna Skotheim
Da Hilde ble ansatt, var flere skeptiske
Flere i de mest utsatte samfunnsgruppene må droppe måltider på grunn av pengemangel, viser Sifo-rapporten.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Nordmenn dropper måltider på grunn av pengemangel
FORSVARSVERK: På hver side av buret settes et gjerde av aluminiumsrør ned i Skallelva. Rørene står løst slik at de kan gli ned og tette åpninger som oppstår når pukkellaks og vannstrømmer graver i steinbunnen.
Kolbjørn Rushfeldt