Posten
Posten vil sponse lastebil-sertifikater og garanterer jobb for nye yrkessjåfører
Sertifikat for lastebil koster 150.000 kroner. Ved å sponse mesteparten av kostnadene, håper Posten, Bring og Adecco på å lokke flere inn i sjåføryrket.
– Konsernet vårt er så stort at vi kan tilby ulike typer kjøring. Det gjør yrkessjåfør-karrieren aktuell for flere grupper enn før. Som distribusjonssjåfør kan man rekke å hente og levere barn i barnehagen, og man har fast arbeidstid, sier direktør for mennesker og bærekraft i Posten Norge-konsernet, Margrethe Aamodt.
Posten Norge
alf@lomedia.no
Margrethe Aamodt, direktør for mennesker og bærekraft i Posten Norge, uttalte tidligere i år at transportbransjen totalt vil ha behov for 10.000 nye yrkessjåfører de kommende åtte årene.
I Posten og Bring alene, anslås det at konsernet vil ha behov for å hente inn rundt 100 nye yrkessjåfører årlig, til å drive distribusjon med selskapets tyngre bilpark.
Lav inngang til jobb
Nå gjør man alvor av den varslede rekrutteringssatsingen. Posten, Bring og Adecco har etablert et samarbeid hvor de søker etter nye yrkessjåfører, betaler mesteparten av kostnaden for førerkortet og garanterer fast ansettelse.
Pressesjef Kenneth T. Pettersen i Posten Norge har tro på at det vil gi resultater, blant annet med tanke på at kostnadene forbundet ved å ta sertifikat på lastebil er rundt 150.000 kroner. Det kan ha vært et hinder for mange.
Nå gjøres inngangsbilletten langt mer overkommelig.
– Vi gjør nå en storoffensiv for å få flere yrkessjåfører. Sammen med Adecco, betaler vi to tredjedeler av kostnadene for sertifikatet på lastebil, førerkort klasse C eller CE. Gjennom denne rekrutteringskampanjen håper vi å utdanne og sysselsette ca. 40 sjåfører årlig. Kandidatene vil gjennomgå et skreddersydd opplæringsløp, utformet i samarbeid med trafikkskolen Learn. I tillegg satses det på ordinær rekruttering og økt fokus på skolering av lærlinger, sier Pettersen.
Mye lest: Fryktkultur blant innleide Bring-sjåfører: Tør ikke si nei til oppdrag
Håper mange griper muligheten
Satsingen, som også byr på jobbgaranti for deltakerne, blir godt tatt imot av leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans.
– Vi er positive til dette og håper mange benytter mulighetene ordningen gir i en tid hvor renteøkning og prisvekst kan gi økt arbeidsledighet, sier Øiahals.
For medlemmer i Fagforbundet Post og finans finnes det i tillegg svært gode stipendordninger i forbundets regi. Det betyr at postbud, terminalarbeidere eller varebilsjåfører som vil øke sin kompetanse ved å ta sertifikat klasse C eller CE ved hjelp av stipend, kan få dekket nesten hele kostnaden på 150.000 kroner.
Posten og Bring utfører post- og logistikktjenester i hele landet. Yrkessjåførene kjører både langtransport og kortere distribusjonsruter.
I Adecco er man glade for å være en del av prosjektet.
– Vi er veldig glade for å kunne bidra. Det trengs rundt 3000 lastebilsjåfører hvert år de kommende årene. Norge står ovenfor en enorm samfunnsutfordring, og dette prosjektet er en av de viktigste satsingene i norsk arbeidsliv for å redusere ubalanse i kompetanse. Gjennom dette samarbeidet gjør vi det nå enklere og mer attraktivt å velge sjåføryrket, blant annet ved å gjøre inngangsbilletten mer overkommelig, sier konsernsjef Torben Sneve i Adecco.
Viktig seier: Bring snur etter avsløringer om arbeidsforhold – ansetter 200 sjåfører fast
Bør fenge både gutter og jenter
Transportnæringen er sentral i forsyningskjeden til hele det norske næringslivet. Margrethe Aamodt sier at uten nok yrkessjåfører vil Norge stoppe opp.
Yrket har vært mannsdominert, men hun oppfordrer flere jenter og damer til å satse på jobb i transportbransjen.
– Det er ingen grunn til at ikke flere jenter skal trives i transportbransjen, så ja – jeg mener det ligger et potensial til å hente inn flere kvinner her, samtidig som vi selvsagt vil ha enda flere gutter også, sier Aamodt – som i vår varslet en større rekrutteringssatsing.
Aamodt understreket også at jobb som yrkessjåfør fint kan kombineres med familieliv og krav til fast arbeidstid.
Posten og Bring er store aktører som kan tilby mange typer kjøring.
– Ett eksempel på det er distribusjonskjøring, for de sjåførene som ønsker en vanlig arbeidstid. Da rekker man å levere og hente barna i barnehagen. Vi har et stort spekter av andre typer kjøring også, til og med ruter ut i Europa for de som vil ha luft under vingene. Størrelsen på konsernet gjør at vi kan tilby ulik kjøring basert på hvor folk er i livet og hvilke interesser de har, sier hun.