Alf Ragnar Olsen" />

På jobb i snøkaos

Ida Renate kjører postbil på glatta mens andre blir anbefalt å la bilen stå

Politi og veimyndigheter ba folk jobbe hjemmefra og la bilen stå under uværet på Østlandet i begynnelsen av januar. Men postansatte måtte likevel ut på veiene.
TUNGT: Ida Renate Ringstad innrømmer at hun liker best at det er tørt og varmt.

TUNGT: Ida Renate Ringstad innrømmer at hun liker best at det er tørt og varmt.

Alf Ragnar Olsen

alf@lomedia.no

Vinterlige forhold krever ekstra av arbeidsfolk som jobber i frontlinja. Ofte må hver enkelt vurdere hvor grensa mellom krevende og uforsvarlig går.

At det er en stressfaktor, er noe postansatte på Romerike og i Oslo kan bekrefte.

Vi møter postbud Ida Renate Ringstad i snøværet på vei opp bakkene ved Kniplia i Gjerdrum.

Vinteren er ikke er hennes favorittårstid.

– Det er alt fra nedsnødde postkassestativer, hvor snøen må kostes bort for å finne navnet på postkassene, til det at man må fjerne is eller dugg fra bilrutene, eller at mangel på piggdekk gjør at man blir stående og spinne på flat mark, utdyper hun.

SAVNER SOMMEREN: Ida Renate Ringstad liker seg best på tørre veier.

SAVNER SOMMEREN: Ida Renate Ringstad liker seg best på tørre veier.

Alf Ragnar Olsen

Verst er det når kjøreforholdene er regelrett farlige.

– I romjula var det ille. Det var så glatt i bakkene at det opplevdes som farlig. Det meste på ruta mi ble levert, men de verste bakkene turte jeg ikke kjøre. Så noe gjenlegg av post ble det, sier hun.

Is er farligst

Det var også situasjonen i Lillestrøm og Rælingen, forteller postbudene Tom Vestgård og Helene Olstad Kristiansen.

– Vi bruker Paxster (liten elbil red. anm.) og med piggdekk er de gode til å ta seg fram. Men man må være våken bak rattet på dem også. De har smalere sporvidde enn vanlige biler og kan lett gjøre et rundkast om man treffer dype hjulspor på isete veier.

Postbudene forteller at de måtte la mye post ligge igjen, da deler av rutene ble vurdert som farlige under forholdene som rådet.

– Det var dårlig brøytet mange steder og sprengt kapasitet. Men is er det farligste, sier de to, som mener postbilene bør utstyres med piggdekk hvis budene ønsker det.

Må ut i veibanen

Snøværet satte også mye på hodet i Oslo sentrum. Der måtte postbud Gard Kristiansen ut i veibanen grunnet delvis stengte og nedsnødde fortau.

– Ja, noen fortau er stengt i forbindelse med byggearbeider, og da må jeg ut i gata. Da gjelder det å sjekke om trikken kommer, gliser han.

Kristiansen sier han forstår at brøyting av gatene prioriteres foran fortauene. Men påpeker at dette skaper farlige forhold.

– Issvuller etter nedtråkkede brøytekanter gir hodebry for meg med posttralla. For de som ikke tåler et fall, et det jo livsfarlig, enten det er barn eller eldre, sier han.

UT I VEIEN: Da det snødde som verst i januar, måtte Gard Kristiansen ofte ut i veien for å komme fram.

UT I VEIEN: Da det snødde som verst i januar, måtte Gard Kristiansen ofte ut i veien for å komme fram.

Alf Ragnar Olsen

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse