Ønsker strengere regulering av varebilbransjen
Fagforbundet anbefaler tøffere krav enn regjeringen legger opp til.
Så lenge de useriøse aktørene får ture fram, blir det bortimot umulig for den seriøse delen å konkurrere, mener Gerd Øiahals.
Colourbox
alf@lomedia.no
Støre-regjeringen flagget allerede ved sin inntreden at en av deres ambisjoner var å gjennomføre en opprydding i transportbransjen.
Fagforbundet Post har vært blant de toneangivende aktørene som har drevet påtrykk for regulering av transportbransjen i lengre tid, og har gjentatte ganger bedt om høyere tempo i regjeringens innsats.
Går ikke langt nok
Nå er regjeringens forslag ute på høring, og Fagforbundet er positive mange av tiltakene, men mener samtidig at viktige tiltak er utelatt. De mener regjeringen burde gått lengre.
Fagforbundet viser til at Statens vegvesen påpeker at myndighetene i utgangspunktet står fritt til å fastsette vektgrensen for hvor løyveplikt inntrer.
Statens vegvesen argumenterer med at erfaringsmessig er det de tyngre varebilene som direkte konkurrerer med tungtransport med kjøretøy over 3500 kilo, og mener det er naturlig å ha en lik vektgrense for når nasjonal og internasjonal godstransport med varebil skal utløse løyveplikt.
Dette er Fagforbundet skuffet over. De anbefaler regjeringen å sette den nedre vektgrensen så lavt som mulig, og viser til regelverk i Nederland og Sverige som henholdsvis har 500 og null kilo som vektgrense for sin løyveplikt for nasjonal transport.
Fagforbundet mener de useriøse aktørene vil tilpasse seg en vektgrense som settes såvidt høyt som Statens vegvesen går inn for. De ser det som høyst sannsynlig at innføring av løyveplikt fra 2500 kilo vil føre til tilpasninger i markedet ved at mindre pakker og tjenester vil bli distribuert av mindre varebiler. Det finnes flere biltyper med en totalvekt langt under 2500 kilo, men som like fullt har stor lastekapasitet. For å unngå dette ønsker Fagforbundet en betydelig lavere vektgrense enn det som ligger i forslaget.
HMS-kort og hviletid
Fagforbundet uttaler videre at man for øvrig er godt fornøyd med like løyvekrav for store og små biler, men også på det økonomiske kravet skulle man gjerne sett at regjeringen la lista høyere.
– Vi hadde gjerne sett at økonomikravet til løyve for varebil hadde vært høyere, heter det i uttalelsen.
Fagforbundet er dessuten kritisk til at innføring av HMS-kort og krav om identifisering av sjåfører verken er omtalt eller forberedt innført i denne høringsrunden.
– Slik varebilbransjen har utviklet seg de siste årene mener vi dette er tiltak som må vurderes for å sikre seriøse aktører i bransjen, heter det i høringsuttalelsen.
I tillegg savner Fagforbundet innføring av kjøre- og hviletidsbestemmelser for varebilsegmentet.
– Vi stiller oss spørrende til hvorfor ikke innføring av kjøre- og hviletidsbestemmelser omtales. Fra 1. juli 2026 vil kjøre- og hviletidsreglene gjelde for all internasjonal transport mot vederlag for kjøretøy over 2500 kilo. EU argumenterte allerede i 2020 for at dette ikke kunne innføres før 2026, da bransjen trengte tid til omstilling.
Fagforbundet mener det ville det være hensiktsmessig å varsle at et slikt krav vil komme, slik at aktørene får tid til å forberede seg.
De påpeker også at det vil være problematisk å innføre disse reglene for kjøretøy under 2500 fordi dette også vil ramme andre deler av samfunnet, som ikke er hensikten.
Vanskelig for de lovlydige
Gerd Øiahals i Fagforbundet Post slår fast at dette berører ansatte i Posten Bring direkte, og alle i den seriøse delen av bransjen.
– Vi har sett en rekke eksempler på at både politiet, Arbeidstilsynet og øvrige kontrolletater har avdekket kriminalitet i varebilbransjen, blant annet arbeidslivskriminalitet, rovdrift på mennesker og luselønninger. I dag mangler vi regelverk for å møte disse utfordringene. Det må vi gjøre noe med, sier Øiahals.
Hun påpeker også et annet viktig poeng: Så lenge de useriøse aktørene får ture fram, blir det bortimot umulig for den seriøse delen av transportbransjen å konkurrere.
– Vi har over lang tid jobbet for at Posten Bring-konsernet skulle gå over fra innleie til fast ansatte varebilsjåfører, og dette ble endelig hovedregelen fra høsten 2022. Disse ansettelsene blir truet om det ikke ryddes i bransjen. Dermed skaper konkurransen fra «gangsterne» et press også på lønns- og arbeidsvilkår for oss som for eksempel jobber i Posten, sier Øiahals.
Gerd Øiahals i Fagforbundet Post mener regjeringens forslag ikke går langt nok i å regulere varebilbransjen.
Alf Ragnar Olsen