JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
UREGULERT: Stadig flere aktører opererer nå i varebilsegmentet med skapbiler og varebiler som veier under 3,5 tonn. Da slipper man arbeids- og hviletidsbestemmelsene. Dette er like trafikkfarlig og skadelig for den enkelte som innen tungtransporten, påpeker Fagforbundet Post og finans.

UREGULERT: Stadig flere aktører opererer nå i varebilsegmentet med skapbiler og varebiler som veier under 3,5 tonn. Da slipper man arbeids- og hviletidsbestemmelsene. Dette er like trafikkfarlig og skadelig for den enkelte som innen tungtransporten, påpeker Fagforbundet Post og finans.

Morten Hansen

Står overfor et moralsk veiskille i Posten

Skal man beholde mest mulig av transporten internt eller ty til økt bruk av underleverandører for å presse ­prisene? Problemstillingene er mange, og debatten går.



16.07.2021
09:06
16.07.2021 10:39

alf@lomedia.no

At det er tøffe tider i transportbransjen, er dessverre ikke nytt. I Fagforbundet Post og finans mener man det må skje en opprydding i bransjen. Posten – som stor, statseid transportaktør – står overfor et moralsk veivalg.

Hovedverneombud Tor Øyvind Fevang i Posten mener situasjonen gir grunn til uro.

– Det er ikke bare dårlige lønnsvilkår som uroer her. Stort press på arbeidsvilkår og et voldsomt arbeids- og tidspress preger bransjen. Jeg har i min tid som fagforeningsmann flere ganger påtalt dette. Arbeidsmiljøloven gjelder også transport, selvsagt, men dette er krevende å løse. Allmenngjøring av grunnleggende tariffavtaler kan være veien å gå.

Fevang mener en regulering av varebilbransjen må på plass.

– Der er det skremmende nok ingen hviletidsbestemmelser. Men det er like farlig og uforsvarlig at en varebilsjåfør kjører 48 timer i strekk som at en trailersjåfør gjør det. Da bør det være like ulovlig og straffbart, sier Fevang.

Avsløring: Arbeidstimer skjules som «pause». Mange yrkessjåfører ikke får betalt for det arbeidet de faktisk utfører

Lave inntekter

Flere sjåfører innleid av blant annet Bring Express sto fram i en artikkel i Nettavisen nylig. Der fortalte de om en urovekkende arbeidssituasjon. Saken er også referert i en rekke aviser rundt om i landet.

En av sjåførene sier til Nettavisen at hos Bring Express må man som selvstendig næringsdrivende betale for uniform, dekor på bil og markedsføringen en varebil som frakter gods for Bring, må ha.

– Hver gang vi bytter bil, koster ny dekor på bilen 15–20.000 kroner, sier sjåføren, som opplever det vanskelig å diskutere arbeidsforholdene med oppdragsgiver.

– De bryr seg ikke om lover og regler og sier det er frivillig å jobbe her, sier sjåføren – som uttaler seg anonymt.

En annen sjåfør sier til avisen at han anslår sin månedsinntekt til å være under 20.000 kroner etter at kostnader til bildrift er trukket fra.

Pressesjef Kenneth Pettersen i Posten avviser påstandene.

– Posten og Bring er opptatt av ordnede arbeidsforhold og høy etisk standard. Vi har avtaler med våre underleverandører og et godt system for å følge opp. Alt som ikke er i henhold til arbeidsmiljøloven og offentlig lovverk, er i strid med Postens retningslinjer. Får vi tips eller kjennskap til underleverandører som ikke opererer lovlig, så ryker samarbeidet, sier Pettersen til Nettavisen.

Historisk dom: 52 lastebilsjåfører får rekorderstatning, styreleder holdes personlig ansvarlig

– Opprydding må til

Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans er tydelig på at slike oppslag i media er uheldige for Postens omdømme.

– Posten er eid av staten, og det er eierne som har pålagt konsernet å drive forretningsmessig. Like fullt bør en statlig bedrift ha gode lønns- og arbeidsvilkår i alle ledd. Posten må konkurrere i det åpne markedet, men arbeids- og lønnsvilkårene skal og må være forsvarlige.

– La meg understreke at tungtransport og bud- eller varebilsegmentet er to ulike ting. Det vi snakker om her, er nok varebilsjåfører som ofte er selvstendig næringsdrivende, innleid for å utføre oppdrag. Det er mulig de har dårlige vilkår, og det er i så fall ikke bra, men det er nødvendigvis ikke ulovlig. Varebilsegmentet er dessverre ikke regulert, sier Øiahals.

(Saken fortsetter under bildet)

Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans er tydelig på at slike oppslag i media er uheldige for Postens omdømme.

Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans er tydelig på at slike oppslag i media er uheldige for Postens omdømme.

Ole Palmstrøm

EU jobber med en regulering av varebilbransjen, men Øiahals vil også ha tiltak her til lands.

– Allmenngjøring av tariffavtaler kan løse noe, men bileierne vil ikke omfattes av det. Det er uansett et langt lerret å bleke. Vi ønsker oss heller tariffavtaler i hver bedrift. Det vi jobber med nå, er tungtransporten og yrkessjåførene, men det må noe tilsvarende på plass for varebilsegmentet. Målet må være like spilleregler og ryddige vilkår for alle, sier Øiahals.

– Vi ønsker også å få et fagbrev for budbilyrket. Det vil heve statusen for yrket og gjøre det lettere å få på plass et rammeverk for arbeidsvilkår og lønn. Sist avfeide kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H) dette, men med et regjeringsskifte har vi håp om å få dette på plass, sier Øiahals.

Mye delt: Langtransportsjåfør Anita (37) er på jobb 15 timer daglig: – Jobben går først, alltid

Mer og mer settes ut

Situasjonen i transportsektoren ble tema på en digital tillitsvalgtsamling nylig. Øiahals sa at kampen om transporten skjer nå, før hun ga ordet til forbundssekretær Håvard Sivertsen. Han mener prispress er driveren bak tendensen der Posten og Bring flytter stadig mer kjøring over til eksterne aktører.

– Posten mener prisen på kjøring i egen regi er for høy. Derfor unnlater man å rekruttere til ledige stillinger. I stedet setter man stadig mer kjøring ut til eksterne, som ikke tilbyr ansatte ryddige og gode betingelser. Det fremkommer slavearbeid i sektoren. Alle som jobber med dette, ser at slike tilstander vil vedvare om det ikke reguleres. EUs transportpakke er positiv, og trailerbransjen er blitt ryddigere. Men problemene øker innen varebiltransporten, der det er fritt fram, slår Sivertsen fast.

– Vi mener det er mye å hente på bedre organisering og utnyttelse av egne ressurser. Slik det driftes nå, blir mange trailere og vogntog stående i ro deler av døgnet, eller kjørende med halvfulle konteinere. Her er det mulig å øke lønnsomheten på egen kjøring, påpeker Sivertsen.

Forbundet jobber nå med tiltak og forslag for å opprettholde bruken av egne sjåfører i Posten, øke effektiviteten og styrke konkurranseevnen – for å sikre egne arbeidsplasser.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
16.07.2021
09:06
16.07.2021 10:39



Mest lest

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

Stein Inge Stølen

«Alejandro» fra Filippinene frakter laks i Norge for 25 kroner timen

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

Brian Cliff Olguin

Dette er historien om tre folkehjelpere som ble dratt inn i dramaet 22. juli fra hver sin kant

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

Colourbox

Er du tilkallingsvikar? Dette er rettighetene dine

Kronikk

 Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Martin Guttormsen Slørdal

«La meg fortelle deg hvor jævlig 22. juli 2011 var»

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

Jan-Erik Østlie

Eskil Pedersen: – Jeg og AUF ble kalt fiender av demokratiet

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Leif Martin Kirknes

Arbeiderpartiet går inn i valgkampen med en Listhaug-strategi

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Erlend Angelo

Hemmelig notat ble ikke lagt fram for Stortinget i Bergen Engines-saken

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

Jan-Erik Østlie

Erna Solberg: Det er lov å kjenne på raseriet

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

Jan-Erik Østlie

Det lange tiåret da Tonje Brenna ble voksen

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

Colourbox.com

Louis Vuitton Norge fikk nær 900.000 i koronastøtte – eierne vil ta ut 40 millioner i utbytte

Werner Juvik

Advarer arbeidsfolk mot Senterpartiets regjeringsplan

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Roy Ervin Solstad

Drosjesjåfør tilkjent 5 millioner kroner i erstatning etter trafikkulykke

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

Jan-Erik Østlie

Vi kan ikke skru av lyset for debatten 23. juli, mener AUFs leder

Kommentar

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Vigdis Askjem

«Høyre drar i gal retning, men det er oppløftende at Ove Trellevik viser partiets sanne ansikt»

Kronikk

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Leif Martin Kirknes

«Det er på tide at vi tar et kollektivt oppgjør med tankene som førte til terrorangrepet»

Kommentar

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Roy Ervin Solstad

«Frislippet i taxinæringen har fått negative følger både for drosjesjåfører og kundene»

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Jan-Erik Østlie

Nå bør det være slutt på beskyldningene om å dra Utøya-kortet, mener LOs leder

Kommentar

Vi har alle et ansvar for at 22.juli aldri glemmes og aldri gjentar seg, skriver Svein-Yngve Madssen.

Vi har alle et ansvar for at 22.juli aldri glemmes og aldri gjentar seg, skriver Svein-Yngve Madssen.

NTB scanpix

«Jeg passerer graven hennes hver eneste uke. Vi må aldri glemme at alt rundt 22.juli dreier seg om mennesker»

– Dette er et veldig kraftig signal om at folket vil ha forandring, sier SV-leder Audun Lysbakken. (Arkivfoto)

– Dette er et veldig kraftig signal om at folket vil ha forandring, sier SV-leder Audun Lysbakken. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Sju av ti mener rike nordmenn skatter for lite: – Et veldig kraftig signal, sier SV-lederen

GLEDE: Siv Iren Grande har en varig tilrettelagt arbeidsplass (VTA) og har vært der i fire års tid. Hun skryter av at det er den beste arbeidsplassen hun har hatt.

GLEDE: Siv Iren Grande har en varig tilrettelagt arbeidsplass (VTA) og har vært der i fire års tid. Hun skryter av at det er den beste arbeidsplassen hun har hatt.

Tormod Ytrehus

Her driver vekstbedriften sin egen campingplass: – Den beste arbeidsplassen jeg har hatt


Flere saker