JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Industrien rykker fra

Brudd i buss-forhandlingene

Avstanden mellom krav og tilbud er stor når partene i bussbransjen møtes til mekling 3. mai. Lykkes de ikke, er det streik fra 5. mai.
MULIG STREIK: Avstanden mellom partene i bussbransjen er så stor at det ble brudd søndag kveld.

MULIG STREIK: Avstanden mellom partene i bussbransjen er så stor at det ble brudd søndag kveld.

Nettbuss

oystein.braathen@lomedia.no

Største uenighet gjelder penger. I bransjeavtalen ligger en formulering med utgangspunkt i gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

– Etter hovedoppgjøret i 2014 lå vi på 98 prosent. Da vi møttes nå var tallet 93,9 prosent, forteller Jan Audun Strand, leder i Bilpersonalets landsråd i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

I 2014 ble det avtalt et tillegg på to kroner timen før mellomoppgjøret i 2015 startet. Likevel økte avstanden på grunn av lokale forhandlinger i industrien. I bussbransjen får de kun det som avtales sentralt mellom LO og NHO i mellomoppgjørene.

• Les også: Bussjåførene vil ha like god lønn som industriarbeideren

Tautrekking

Bransjeavtalen ble etablert i 2006. Kravet fra arbeidstakertakersiden var å komme opp på gjennomsnittlig industriarbeiderlønn og formuleringen «Mer på lik linje med...». Resultatet ble at «lik» ble strøket. Likevel fører «Mer på linje med…» til stor avstand mellom partene. Bortsett fra forhandlingene i 2008 har alle oppgjør endt i mekling. Delegasjonene skal møtes hos Riksmekleren 3. mai kl. 10. Fristen er satt til midnatt 4. mai. Kommer de ikke til enighet er det streik fra 5. mai.

Tungt

Med så stor avstand ligger det an til en vanskelig innspurt. Utregninger arbeidstakerne har gjort viser en forskjell på rundt 30 000 kroner i året.

– Nok en gang må vi be om hjelp i et forsøk på å få i havn en avtale. Lykkes vi ikke med dette kan vi stå i fare for en streik. Tilbudet vi har fått fra arbeidsgiver gir et klart uttrykk for at partene står svært langt fra hverandre, uttaler NJFs forhandlingsleder Kjell Næss.

Forhandlingene foregår mellom Nettbuss i Spekter, NHO Transport, og motpartene Norsk Jernbaneforbund, Norsk Transportarbeiderforbund, Fagforbundet og Yrkestrafikkforbundet.

John Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport, beklaget at det ikke var mulig å komme til enighet.

– Til tross for gode og konstruktive forhandlinger mellom partene, var det for stor avstand til at vi klarte å bli enige, sa Stordrange da bruddet var et faktum.

Annonse
Annonse