ITF-konferanse i Cape Town:
– Sikring av last er havnearbeidernes jobb
Både sjøfolk og havnearbeidere står sammen om kampanjen for at havnearbeiderne fremdeles skal sikre lasten om bord på skipene.
- Kampanjen om at havnearbeiderne skal ha tilbake jobben med å sikre lasten, har full støtte fra sjøfolkenes organisasjoner, sier Terje Fenn Samuelsen i Norsk Transportarbeiderforbund.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Denne uken er tillitsvalgte fra både havnearbeidere og sjøfolk sine fagforbund i ITF-familien samlet til konferanse i Cape Town i Sør-Afrika. Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen arrangerer denne felleskonferansen hvert fjerde år. Bakgrunnen er at sjøfolk og havnearbeidere ofte møter de samme problemene og de samme "motstanderne".
• Oslo Havn blir diskusjonstema på ITF-konferanse
Full støtte fra sjøfolkene
På havnearbeiderseksjonens møte som startet i dag, var den såkalte lashing-kampanjen som ble startet i 2015, på agendaen. Lashing, er enkelt forklart for alle oss som ikke snakker "bryggesjauersk" flytende, sikring av lasten om bord ved lasting, samt å "avsikre" den før lossing. Tradisjonelt har dette vært havnearbeidernes jobb, men i havner over hele verden ser havnearbeiderne at sjøfolk har tatt over denne delen av jobben. Det gjør at rederiene sparer store summer, da sjøfolkene i motsetning til havnearbeiderne, ofte ikke har fått betalt utover sin vanlige lønn, for å sikre lasten.
– Mange steder har sjøfolk blitt pålagt å gjøre denne jobben, selv om de ikke har fått betalt for å gjøre jobben. De har det heller ikke i sine tariffavtaler. Her har vi full støtte fra sjøfolkenes organisasjoner i ITF, og dette er også tatt opp i sjøfolksseksjonen i ITF, og kampanjen ble lansert sammen med dem, sier Terje Fenn Samuelsen, 1. nestleder i Transportarbeiderforbundet, og leder for Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonens havnearbeiderseksjon.
Skryt til Belgia og Nederland
Samuelsen sier at kampanjen ble startet nettopp for at partene skulle få større klarhet i denne rollefordelingen. Det er heller ikke uvesentlig at dette arbeidet gjøres av ansatte som har dette som arbeidsoppgave daglig, med dertil egnet opplæring.
– Dette handler selvfølgelig også om sikkerhet, sier Samuelsen.
Han legger ikke skjul på at det er arbeidsgiverne som er "den store stygge ulven".
– Et godt eksempeel er Unifeeder som ikke tar noe ansvar overfor skipene. De leier inn skipene og blir da en tredjepart som ikke bryr seg om de kostnadene som ligger der. Dette står i sterk kontrast til ulike havnemyndigheter som eksempelvis i Belgia og Nederland som har tatt i sitt avtaleverke at operatører i havnene må følge lokale havnergler som sier at lastehåndteringen skal utføres av havnearbeidere, sier han.
Noen sterke umiddelbare sanksjonsmuligheter finnes imidletid ikke.
– Da må vi i tilfelle ta det gjennom tariffavtalene med rederiene gjennom International Bargaining Forum for å få en større klarhet i teksten der, sier Terje Fenn Samuelsen til Transportarbeideren.
• Kvinner trakasseres av kolleger, sjefer og egne tillitsvalgte