JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sammenslåing av Transportarbeiderforbundet og Fellesforbundet:

Han savner debatt om sammenslåingen av Transport og Fellesforbundet

Om under et halvt år kan Norsk Transportarbeiderforbund være en del av Fellesforbundet, men til nå har det vært svært lite diskusjon om sammenslåingen. For lite, mener den pensjonerte fagforeningsaktivisten Vegard Holm.
- Det er viktig å få motforestillingene opp og fram i stedet for bare å diskutere det på bakrommet. Det vil styrke både oss og Fellesforbundet at man får diskutert saken ordentlig. Det vil være langt verre om det dukker opp som overraskelser etter at man har slått seg sammen, sier Vegard Holm.

- Det er viktig å få motforestillingene opp og fram i stedet for bare å diskutere det på bakrommet. Det vil styrke både oss og Fellesforbundet at man får diskutert saken ordentlig. Det vil være langt verre om det dukker opp som overraskelser etter at man har slått seg sammen, sier Vegard Holm.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Holm er tidligere leder av Oslo Transportarbeiderforening og satt også som redaktør for Transportarbeideren i 19 år fram til han gikk av med pensjon for drøyt fem år siden. Siden den gang har han markert seg som aktivist i kampen havnearbeiderne har kjempet i Norge.

Selv var han motstander av sammenslåingsprosessene kalt Forbund1 midt på 2000-tallet og Forbundsalliansen for snart seks år siden. Den gang var det langt mer debatt blant medlemmene og tillitsvalgte enn det han opplever nå i forbindelse med planene om sammenslåing med Fellesforbundet.

– Jeg er overraska over at det ikke har kommet flere motforestilinger, sier Holm.

Her signeres avtalen om sammenslåing

Tar for lett på bransjerådene

Selv har han nemlig flere, til tross for at han i utgangspunktet ikke er i mot sammenslåing med Fellesforbundet.

– Det har kommet noe kritikk mot selve prosessen, men jeg opplever ikke dette som noen udemokratisk prosess. Saken har vært behandlet på mange forbunds- og representantskapsmøter. I måndsvis har det gitt 20 foreninger og foreningsledere mulighet til å reise problemstillinger, men alle vedtak har jo vært enstemmige, minner Holm om.

Han savner ikke minst at noen problematiserer det samarbeidsavtalen sier om bransjerådsmodellen som Transportarbeiderforbundet har hegnet om – og har vært så stolt av – i over 20 år.

– Vedtektene til Transportarbeiderforbundet sier at det er bransjerådene som er forhandlingsutvalg ved tariffoppgjørene. Det betyr at det er bransjerådet som godkjenner forhandlingsresultatet eller bestemmer å gå til streik. Transportarbeiderforbundet har det mest demokratiske systemet der forhandlingsutvalget kun består av tillitsvalgte som er direkte berørt av resultatet i tarifforhandlingene. Slik er det ikke i Fellesforbundet. Jeg synes det så langt i debatten er tatt for lett på bransjerådenes rolle, påpeker han.

Her er avtalen om sammenslåing

– Mister en dimensjon

Han mener også det er problematisk at det blir færre valgte i forbundsledelsen per medlem enn det man har i NTF i dag.

– Jeg har sans for at vi velger hele toppledelsen og forbundssekretærene som driver saksbehandling på landsmøtene våre. I Fellesforbundet gjør ansatte mye av jobben som våre tillitsvalgte forbundsekretærer og ledelse gjør. Jeg mener at man fjerner en dimensjon ved en medlemsorganisasjon ved at man ikke lenger skal velge alle sine politiske og faglige ledere. NTL har for eksempel gjort det motsatte ved å ha langt flere tillitsvalgte på forbundets hovedkontor. Dette savner jeg også at noen problematiserer, sier Holm.

Det tredje momentet han synes det bør stilles spørsmålstegn ved er det rent politiske og strategiske i forbindelse med arbeidskamp.

– Transportarbeiderforbundet har lenge vært kritiske til frontfagmodellen, som mange transportarbeidere mener setter hindringer i den faglige kampen. I Fellesforbundet er det lange tradisjoner for at det er den konkurranseutsatte industrien som skal styre lønnsutviklinga. Mye er nok i endring, men dette er et viktig spørsmål det er viktig å reise til debatt, mener han.

Han er heller ikke videre begeistret for at Fellesforbundets leder sitter i Arbeiderpartiets sentralstyre.

– Når vi i NTF er ute og organiserer nye medlemmer får vi ofte negative tilbakemeldinger på vår binding til Arbeiderpartiet gjennom LO, men vi har i hvert fall kunnet si at NTF ikke støtter noen politiske partier økonomisk. I Fellesforbundet er den sosialdemokratiske tyngdekraften større enn i NTF, og med en forbundsleder som også sitter i Ap-ledelsen, blir det ikke like enkelt å argumentere for at det ikke er noen binding, sier han.

Mer enn tre av fire transport-tillitsvalgte positive til sammenslåing

Vil ha debatt nå

På nyåret drar de to forbundslederne Lars Morten Johnsen i NTF og Jørn Eggum i Fellesforbundet på en rundreise i hele landet der de skal informere om sammenslåingen. Holm håper det blir mange gode diskusjoner, og oppfordrer alle til å komme med sine motforestillinger og bekymringer for sammenslåingen.

– Det er viktig å få motforestillingene opp og fram i stedet for bare å diskutere det på bakrommet. Det vil styrke både oss og Fellesforbundet at man får diskutert saken ordentlig. Det vil være langt verre om det dukker opp som overraskelser etter at man har slått seg sammen, sier han.

En slik diskusjon bør imidlertid ikke gå på om Fellesforbundet er et dårlig forbund eller at NTF ikke har noen valg fordi økonomien er så dårlig.

– Jeg får stadig vekk spørsmål om vi skal slå oss sammen med Fellesforbundet fordi NTF omtrent er konkurs. Det er jo bare tull. Så vidt jeg har skjønt går forbundet med stortoverskudd i 2018. Fellesforbundet har også stått fram som et bra forbund. De har vist blant annet gjennom kampen til bygningsarbeiderne mot bemanningsbransjen at de tar fighten, sier han.
Han understreker at selv om det er mange ting som er uproblematiske i forbindelse med sammenslåingen, så er det noen momenter det er grunn til å være kritiske til.

– Debatten om dem må vi ta nå, avslutter Vegard Holm.

Har du synspunkter på sammenslåingen, kan du sende leserinnlegg til frifagbevegelse@lomedia.no

Annonse
Annonse