Konkurransedirektør vil ha Uber i Norge
– Uber vil gi mindre tomkjøring og lavere priser, mener konkurransedirektør Lars Sørgard.
Konkurransedirektør Lars Sørgard vil slippe Uber inn på det norske drosjemarkedet. – Det er bare mer av den medisinen som pasienten er blitt sykere av, kontrer Magne Lerø i Ukeavisen Ledelse.
Montasje: Ole Palmstrøm
res@lomedia.no
I en kronikk i Dagens Næringsliv 23. august åpner direktør i Konkurransetilsynet, Lars Sørgard, for at Uber skal få etablere seg i Norge.
Han begrunner det med at utviklingen i drosjenæringen har gått i feil retning. Andelen tomkjøring, det vil si tid uten passasjer i bilen, har økt fra 38 til 47 prosent det siste tiåret. I Oslo er andelen hele 53 prosent.
• Drosjesjåfør Kristian måtte jobbe opp mot 100 timer i uka
– Uber vil gi lavere priser
Ifølge Sørgard har det gitt høyere priser, spesielt i de områdene der ikke prisene er regulert, det vil si i storbyene. Løsningen hans er å slippe Uber til.
Konkurransedirektøren peker på at tomkjøringen blant Uber-taxier i Seattle og Los Angeles i USA ligger på 35–45 prosent, mot 60 prosent for ordinære drosjer.
– Med Uber bestemmer sjåførene selv når de vil kjøre, og mange kombinerer kjøring for Uber med et annet yrke. Nye aktører vil gi en helt annen dynamikk i markedet og bryte med den onde sirkelen med høyere priser og økende tomkjøring, argumenterer han.
– Blir løsarbeidere
Redaktør i Dagens Perspektiv, Magne Lerø, er ikke imponert over konkurransedirektørens løsning på høyere priser og tomkjøring i drosjemarkedet.
– Om Sørgard får ønsket sitt oppfylt, vil det ikke bli mangel på dynamikk. Det han foreslår er dynamitt. Uber er sosial dumping satt i system. Dagens drosjenæring vil bli sprengt, tordner han på lederplass i magasinet.
– Drosjesjåførene vil ende opp som løsarbeidere, og de fleste av dem vil tjene dårlig. Drosjenæringen blir en spydspiss for en utvikling på arbeidsmarkedet som vi ikke ønsker.
• Streikande spanske taxisjåførar erklærer våpenkvile etter nytt Uber-forslag
– Feil medisin
Lerø mener at skal man få lavere priser og hindre tomkjøring, bør det være en sentral bestiller av drosjetjenester på kommune- eller regionnivå.
Denne bestilleren kan slippe innpå så mange drosjer som det er behov for i ulike perioder. I tillegg bør prisen fastsettes av den regionale offentlige eide aktøren.
– Problemet i dag er at for mange selskaper konkurrerer med hverandre. Når konkurransen ikke fungerer i en bransje, går det ikke an å bestille mer av den.
– Sørgard er fanget i konkurranselogikken. Han foreskriver mer av den medisinen som pasienten er blitt sykere av. Uber er definitivt ingen reddende engel for en feilslått politikk på området, avslutter Magne Lerø.
• – Alle som vil skal kunne bli taxisjåfører, sier Høyre-politiker
Viser liten innsikt
Roald Arentz, leder for bransjerådet for taxi i Norsk Transportarbeiderforbund, mener vi har sett konsekvensen av overetablering av drosjer i Norge.
– Det gir dårligere lønninger, mer tomkjøring og lengre arbeidsdager. Konkurransedirektøren viser liten innsikt i næringa, og det er ikke nye, men gamle forretningsmodeller han åpner for. Dette vil gi løsarbeidere uten rettigheter. Vi trenger mer, ikke mindre regulering, sier Roald Arentz.