Norsk Transportarbeiderforbund:
Nå er utkastet til Transport sin avtale med Fellesforbundet snart klart
Torsdag 15. november får forbundsstyret i Transportarbeiderforbundet (NTF) se hva sammenslåingen med Fellesforbundet vil medføre. Dagen etter behandles sammenslutningsavtalen av NTFs representantskap.
Fellesforbundes leder, Jørn Eggum (til høyre) var sammen med Transportarbeiderforbundet leder Lars Morten Johnsen på ITF-kongressen i Singapore. Neste fredag vil de to forbundslederne presentere utkastet til avtale for sammenslåingen av de to forbundene.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
I utgangspunktet var det meningen at forbundsstyret skulle behandle avtalen på sitt ordinære møte senere i november og at representantskapet skulle diskutere avtalen på sitt møte i desember.
• Fellesforbundet kan si ja til Transportarbeiderforbundet i februar
Ønsket raskere behandling
Det er nå framskyndet til et ekstraordinært forbundsstyremøte som starter klokka 17 torsdag 15. november. Dagen etter samles forbundets representantskap – også det til et ekstraordinært møte.
– Vi ville i utgangspunktet sikre oss at vi hadde litt tid etter den 15. november som var satt som frist til når vi skulle ha et utkast til avtale klar, men forbundsstyret ønsket en raskere behandling, sier leder i NTF, Lars Morten Johnsen.
Et forprosjekt
Selve utkastet til avtale vil bli offentliggjort av både Fellesforbundet og Transportarbeiderforbundet i etterkant av representantskapsmøtet neste fredag.
– Det som har skjedd til nå kan sees på som et forprosjekt. Selve prosessen starter nå og vil vare fram til det ekstraordinære landsmøtet vårt 8. mai til neste år. Utkastet som vi legger frem neste uke vil bli sendt ut til behandling i begge organisasjonene, slik at vi kan få innspill på det utkastet, sier Johnsen.
Vil reise rundt
NTF-lederen understreker at utkastet til avtale ikke vil være veldig detaljert. Han kaller det i stedet for hovedstolper i arbeidet med å slå sammen de to forbundene.
– Gruppene som har jobbet med dette har selvsagt prøvd å se i dybden på en del spørsmål, men selve dokumentet vil være et rent overordnet utkast, sier han.
Johnsen forteller at han sammen med leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, vil reise rundt på møter i både NTF og Fellesforbundets foreninger og avdelinger for både å informere og få innspill fram mot den endelige behandlingen i de to forbundene.
– Vi i NTF-ledelsen har vært ute i en del av foreningene våre allerede, og medlemmene er jo spente på hva som kommer til å stå i det dokumentet, sier han.
Foreninger og bransjeråd består
Noen store overraskelser tror han imidlertid ikke det vil komme i utkastet.
– Vi har noen ulikheter når det gjelder kontingentsystem og forsikringsordinger som det vil komme forslag til løsning på, men på mange områder vil det ikke bli noen endring for medlemmene i det hele tatt, sier han.
Det gjelder blant annet både foreningsstruktur og bransjerådene.
– Den strukturen vi har med våre foreninger i NTF skal videreføres i Fellesforbundet. Det er vi enige om. Det betyr at transportarbeiderforeningene vil fortsette som før med mulighet til å opprettholde den lokale kontingenten som de har i dag. Forskjellen blir vel heller at foreningene vil kunne få et sentralt forbundsapparat nærmere seg, siden en del av de sentrale funksjonene til Fellesforbundet er desentralisert til avdelingskontorer rundt i landet, forteller han.
Gruppa som har sett på bransjerådene har også blitt enige om at NTF sine bransjeråd vil bli videreført.
– Fellesforbundet hadde en nedre grense for bransjeråd tidligere, men den har de gått bort fra. Nå er det i stedet bransjeråd der det er naturlig å ha slike. Derfor har alle signaler gått på at NTF sine bransjeråd skal opprettholdes og de som er valgt inn i bransjerådene fortsetter som i dag, sier han.
NTF-lederen forteller at den største forskjellen på Fellesforbundets og NTF sine bransjeråd er at Fellesforbundet velger sine bransjeråd i etterkant av tariffoppgjøret, ikke i forkant slik NTF gjør.
Frykter ikke å miste identitet
Bekymringen som enkelte har om at transportarbeiderne vil miste sin identitet i et større forbund, deler han ikke.
– Jeg opplever ikke at verken grafisk eller hotell og restaurant har mistet sin identitet etter at de gikk inn i Fellesforbundet for drøyt ti år siden. Hotell og restaurant har kanskje blitt enda sterkere, så det er opp til oss selv å markere oss i et nytt større forbund som transportarbeidere, sier Johnsen.
Han innrømmer imidlertid at han er spent på tilbakemeldingene framover.
– Men jeg er er veldig optimistisk og gleder meg til å dra ut på turne med Jørn Eggum for å få innspill fra medlemmene på det utkastet vi presenterer neste uke, avslutter Lars Morten Johnsen.