JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tog

10.000 jernbane-ansatte fikk ikke komme på jobb

To togselskapers utestengelse av 10 000 ansatte i Canada varte i 17 timer. Da grep regjeringen inn.
Canada er verdens nest største land etter område og er sterkt avhengig av jernbanetransport. 

Canada er verdens nest største land etter område og er sterkt avhengig av jernbanetransport. 

Canadian National Railway Company

joran.gronstad@lomedia.no

Togansatte i Canada nekter å godta en avtale de mener forverrer arbeidsvilkårene.

Etter måneder med intense forhandlinger valgte de to største jernbaneselskapene i Canada, Canadian National Rail (CN) og Canadian Pacific Kansas City (CPKC), torsdag morgen å gå til lockout mot nesten 10.000 ansatte.

En lockout er når en arbeidsgiver setter i verk arbeidsstans for å tvinge fram en løsning.

Nå har konflikten tatt en ny vending.

Arbeidsministeren i Canada, Steve MacKinnon, beordra fredag stans av lockouten og at partene møtes til tvungen mekling. Det skriver New York Times.

– Konsekvensene av blindveien konflikten har havna i, rammer millioner av canadiere som er avhengig av jernbanen hver eneste dag, sa MacKinnon ifølge New York Times.

MacKinnon påla også fagforeninga og selskapene å forlenge arbeidsavtalene som egentlig utløp ved nyttår.

Vil øke effektiviteten

Temperaturen i den langvarige konflikten har vært høy. Det er spesielt selskapenes endringer i arbeidstid, turnus og hvileperioder som gjør at de togansatte nekter å godta en ny avtale.

Fagforeninga til de togansatte, Teamsters Canada Rail Conference (TCRC), anklager selskapene for å gå på akkord med sikkerheten for å tjene en ekstra slant.

– Togselskapene vil presse enda mer ut av de ansatte. Mannskap blir tvunget til å være våkne enda lengre, noe som øker faren for avsporinger og andre ulykker. Deres eneste fokus er å øke bunnlinja, sier Paul Boucher, leder av TCRC på fagforeningas nettsider.

Ifølge New York Times har de to togselskapene de siste årene innført såkalt Precision Scheduled Rail (PSR). For å øke effektivitet og fortjeneste, skal det kjøres lengre og raskere tog med mindre mannskap.

– Urealistiske krav

I en pressemelding avviser de to selskapene at tilbudet de har gitt de ansatte går på bekostning av sikkerheten på jernbanen.

Canadian Pacific Kansas City mener kravene fra fagbevegelsen er urealistiske, og at en enighet er «utenfor rekkevidde».

– TCRCs ledelse fortsetter å stille urealistiske krav som fundamentalt sett vil svekke jernbanens evne til å betjene kundene våre med en pålitelig og konkurransedyktig transport, sier selskapet ifølge New York Times

Warning
Annonse
Annonse