JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Kåre Wikdahl, leder av Cargo-landsrådet i NJF

Kåre Wikdahl, leder av Cargo-landsrådet i NJF

Morten Hansen

CargoNet kutter i tog og ansatte – 20 prosent mister jobben

Det har vært tungt å få mer av godset fra veiene og over på tog. Nå må landets største fraktoperatør på jernbanen kutte nesten en fjerdedel av antallet tog i uka.



31.08.2018
18:05
31.08.2018 19:28

morten.hansen@lomedia.no

Riksrevisjonen kom tidligere i år med flengende kritikk av regjeringens arbeid med å få mer av godset over på sjø og bane. Nå kan mye tyde på at det blir enda vanskeligere.

Fredag ettermiddag fikk de ansatte i CargoNet, Norges største fraktoperatør på jernbanen, beskjed om at selskapet skal nedbemanne med 20 prosent. Samtidig vil antallet tog i uka bli kuttet med omlag 25 prosent.

Det er en beskjed de ansatte tar med fatning.

– Man forstår jo at noe må skje, men mange frykter at vi blir mindre attraktive for kundene. Og så er det ikke å legge skjul på at mange her mener at det kanskje hadde vært på plass å slanke mer på ledelsesnivå. Mange mener at det er for mange avdelingsledere, og det fører til ansvarsfraskrivelse og lite oversikt, sier Kåre Wikdahl, leder av Cargo-landsrådet i NJF.

Riksrevisjonen: Solvik-Olsen bruker milliarder på ulønnsomme veier på bekostning av sjø og bane

Aksepterer ikke oppsigelser

Han er spent på hvordan den kommende prosessen vil skje.

– Vi kommer ikke til å akseptere oppsigelser. Det er mye annet som kan gjøres først. Avgang ved pensjon og omplasseringer til andre stillinger i konsernet, er noen av mulighetene som må brukes først, slår Wikdahl fast.

På den måten håper de tillitsvalgte at færrest mulig av de 60 ansatte skal stå uten jobb, når nedbemanningsprosessen er over.

År med tap

Transportbransjen opererer med små marginer og stor konkurranse. Det rammer spesielt fraktselskapene på jernbanen, som av naturlige grunner er mindre fleksible når det gjelder tid og sted, hardt.

CargoNet – som er heleid av NSB – har lenge slitt med lønnsomheten. I fjor fikk de et underskudd på 49 millioner kroner – selv om driftsinntektene økte.

– Dette betyr at vi nå ser på en reduksjon i rutetilbudet, færre ansatte og en generell priskorrigering, forteller administrerende direktør Erik Røhne.

Økonomiske utfordringer

Godstrafikken på jernbanen har generelt opplevd en utfordrende økonomisk situasjon og rammevilkår over tid.

– Et godt kundetilbud er svært viktig for CargoNet. Skal vi fortsette å være en aktuell leverandør av godstrafikk og et godt alternativ til gods på vei, er vi nødt til å gjøre disse endringer som dessverre betyr færre ruter på ulønnsomme strekninger og reduksjon i antall ansatte, forteller administrerende direktør Erik Røhne.

SV-politiker mener veiutbyggingen slår knockout på togtrafikken

Kan ikke drive med tap

Wikdahl er nøye med å påpeke at forbund og tillitsvalgte er fornøyd med at ledelsen tar grep, og måten omstillingen blir gjennomført på.

– Det sier seg selv at man ikke kan drive med tap over flere år. CargoNet er avhengig av å tjene penger. Vi skjønner at noe måtte gjøres, sier Wikdahl.

Han mener det er riktig av ledelsen i selskapet prøver å optimalisere eksisterende modell, istedenfor å legge ned strekninger og terminaler.

– For NJF er det viktig at de arbeidsplassene som er igjen, skal være trygge. Derfor ønsker vi god dialog med ledelsen. Det er mye arbeid som gjenstår. Der skal vi bidra, sier Wikdahl.

Etterlyser handling fra politikerne

Han er spent på hvordan kundene tar imot de kommende endringene.

– Dette er endringer som vil gå ut over kundene. Færre avganger og høyere pris er ikke gunstig. Spesielt med tanke på konkurransesituasjonen, sier Wikdal.

Han mener nedbemanningen er et direkte resultat av transportpolitikken som føres.

– Hadde politikerne ment det de sier, og handlet deretter, hadde situasjonen vært helt annerledes. Det er umulig å konkurrere når togene må kjøre andre strekninger på grunn av planlagt arbeid, spor og kjøreledninger som ikke virker og manglende oppgradering og dobbeltspor. Nå forventer vi ordentlige tiltak, så ikke hele bransjen går dukken, sier Wikdahl.

– Politikerne må vise at de satser på godstog, mener jernbaneansatte

Krevende å drive godstrafikk på bane

Det er en virkelighetsbeskrivelse Røhne er enig i. Han understreker alvoret i situasjonen, og sier han er bekymret for at togets konkurransekraft mot vei forringes i årene fremover.

– Det har over tid vært krevende å drive godstrafikk på jernbane lønnsomt og effektivt. Vårt tilbud påvirkes også av infrastrukturen, med både planlagte og ikke planlagte avvik, noe som igjen påvirker våre leveranser og kundenes tillitt til at vi kan levere et godt tilbud, sier Røhne.

Les også:

Bane Nor utsetter konkurranseutsettingen på Østfoldbanen

KrF kan sikre mer tog-privatisering. Lysbakken har en advarsel

Flytoget unngår mekling – enighet om bemanning

Enighet om lønnsoppgjøret i NSB – streikefaren er avblåst

31.08.2018
18:05
31.08.2018 19:28



Mest lest

Hilde Cecilie Jordsjø har jobbet som kabinansatt i SAS i 33 år.

Hilde Cecilie Jordsjø har jobbet som kabinansatt i SAS i 33 år.

Privat

Hilde Cecilie har fått 2.000 kroner mer i lønn på 12 år: – Ledelsen ser på oss som et nødvendig onde

STREIK: LO-lederen med full støtte til SAS-pilotene.

STREIK: LO-lederen med full støtte til SAS-pilotene.

Sissel Rasmussen/Tormod Ytrehus

LO-lederen med full støtte til pilotene: – SAS-ledelsen holdt sine ansatte for narr 

Maria Jocelyn Vattøy (til venstre) og Saengduan Hansen har det tøft. Endrete permitteringsregler gir en svært usikker økonomisk hverdag.

Maria Jocelyn Vattøy (til venstre) og Saengduan Hansen har det tøft. Endrete permitteringsregler gir en svært usikker økonomisk hverdag.

Erlend Angelo

Maria og Saengduan står uten lønn og dagpenger: – Er det dette som er vanlige folks tur?

– Jeg forstår ikke hvordan Nav kan ansette leger med slike holdninger til mennesker som blir syke, sier stortingsrepresentant Seher Aydar (R).

– Jeg forstår ikke hvordan Nav kan ansette leger med slike holdninger til mennesker som blir syke, sier stortingsrepresentant Seher Aydar (R).

André Kjernsli

Rødt raser etter avsløringen om at syke Ikea-ansatte tvinges på jobb

Lene Rørvik reagerer på at FO, som regner seg som en feministisk organisasjon, gikk med på å svekke kvinners rett til å få betalt ammefri.

Lene Rørvik reagerer på at FO, som regner seg som en feministisk organisasjon, gikk med på å svekke kvinners rett til å få betalt ammefri.

Privat

Lene (30) vil melde seg ut av LO i amme-protest

KAN GÅ AV TIDLIG: Ansatte innen brann og redning er blant dem som kan gå av tidlig i dag. Trepartssamarbeidet som nå er satt i gang skal munne ut i nye regler for om de fremdeles skal kunne gå av tidligere enn andre, eventuelt når og hvordan de i såfall skal tjene opp til alderspensjon samtidig som de går av tidlig.

KAN GÅ AV TIDLIG: Ansatte innen brann og redning er blant dem som kan gå av tidlig i dag. Trepartssamarbeidet som nå er satt i gang skal munne ut i nye regler for om de fremdeles skal kunne gå av tidligere enn andre, eventuelt når og hvordan de i såfall skal tjene opp til alderspensjon samtidig som de går av tidlig.

Lars Magne Hovtun/OBRE

I disse yrkene kan du gå tidligere av med pensjon

– Målet fra ledelsen flyttet seg. Vi ble utsatt for et taktisk skittent spill uten at vi visste det, sier forbundsleder.

– Målet fra ledelsen flyttet seg. Vi ble utsatt for et taktisk skittent spill uten at vi visste det, sier forbundsleder.

Jan-Erik Østlie

Pilotene mener de har blitt lurt av SAS-ledelsen: – Vi ble brukt i et skittent spill, sier Norsk Flygerforbund

–  Jeg, rotter og kakerlakker er vel de eneste som overlever en atomvinter. Etter å ha vært her noen år er det ingenting som biter lenger, sier renovatør Daniel Sebergsen.

– Jeg, rotter og kakerlakker er vel de eneste som overlever en atomvinter. Etter å ha vært her noen år er det ingenting som biter lenger, sier renovatør Daniel Sebergsen.

Ida Bing

Daniel er utsatt for sopp og bakterier hver dag: – Vi vet jo ikke hva vi står og puster inn

Kommentar

Konsernsjefen i SAS, Anko van der Werff, har utført en lignende operasjon som den han nå gjør i SAS, i det colombianske flyselskapet han ledet tidligere

Konsernsjefen i SAS, Anko van der Werff, har utført en lignende operasjon som den han nå gjør i SAS, i det colombianske flyselskapet han ledet tidligere

Chris Anderson/AFP/NTB

«Denne konflikten handler om hva slags arbeidsliv vi ønsker oss»

Martin Guttormsen Slørdal

Tusenfryd underbetaler unge i sommerjobb, mener Norsk Arbeidsmandsforbund

Meklingen mellom SAS og pilotene førte ikke fram. Dermed streiker 900 piloter.

Meklingen mellom SAS og pilotene førte ikke fram. Dermed streiker 900 piloter.

Vidar Ruud / NTB

SAS-pilotene ut i streik: Partene skylder på hverandre

Skifttilleggene betaler regningene, sier Joakim Magnusson.

Skifttilleggene betaler regningene, sier Joakim Magnusson.

Martin Guttormsen Slørdal

Joakim har jobbet mange nattskift som baker. Det vil han ikke gjøre igjen

Ole Palmstrøm

Posten og Bring får kritikk for uforutsigbare og dårlige arbeidsvilkår

Martin Guttormsen Slørdal

Fagbevegelsens egen storstue har flere ganger brukt vektere uten tariffavtale. Nå vil LO rydde opp

Den varslede mulige pilotstreiken i SAS ble utsatt med 72 timer. Den nye fristen går ut ved midnatt fredag 1. juli.

Den varslede mulige pilotstreiken i SAS ble utsatt med 72 timer. Den nye fristen går ut ved midnatt fredag 1. juli.

Erlend Angelo

Skjebnenatt for SAS: Dette er konflikten som kan knuse flyselskapet

Generalsekretær i ITUC, Sharan Burrow, mener at arbeidere er i frontlinjen av flere og ekstraordinære kriser.

Generalsekretær i ITUC, Sharan Burrow, mener at arbeidere er i frontlinjen av flere og ekstraordinære kriser.

Torgny Hasås

Åtte av ti land nekter etablering av fagforeninger. Krisetall for verdens arbeidere

FANGET: Leder NFF Bredtveit fengsel Petter Rolf Lajord-Stilén (51) er oppgitt over at de ikke lenger har mulighet til å sende utagerende innsatte til avlastning på andre kvinnefengsler.

FANGET: Leder NFF Bredtveit fengsel Petter Rolf Lajord-Stilén (51) er oppgitt over at de ikke lenger har mulighet til å sende utagerende innsatte til avlastning på andre kvinnefengsler.

Eirik Dahl Viggen

Ansatte i Fengsels-Norge frykter for sikkerheten til sine kollegaer og de innsatte

TRIVST: Martin Jerner (16) har sin første sommarjobb på bakeriet Onkel Svanhild i Trondheim. Til LOs sommarpatrulje fortalte han at han trivst i jobben, og at lønns- og arbeidsvilkår er på stell.

TRIVST: Martin Jerner (16) har sin første sommarjobb på bakeriet Onkel Svanhild i Trondheim. Til LOs sommarpatrulje fortalte han at han trivst i jobben, og at lønns- og arbeidsvilkår er på stell.

Tormod Ytrehus

Sommarvikar Martin (16) var den første som fekk besøk: – Var litt skummelt

KONFLIKT: Kan legen sykemelde meg på grunn av konflikt på jobben?

KONFLIKT: Kan legen sykemelde meg på grunn av konflikt på jobben?

Colourbox

Kan jeg sykmelde meg på grunn av arbeidskonflikt?

Må vi ha «tykkere hud» siden vi har valgt disse yrkene? Eksperten svarer.

Må vi ha «tykkere hud» siden vi har valgt disse yrkene? Eksperten svarer.

Martin Guttormsen Slørdal

Må vi tåle å bli skjelt ut på jobb?


Flere saker