JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Kåre Wikdahl, leder av Cargo-landsrådet i NJF

Kåre Wikdahl, leder av Cargo-landsrådet i NJF

Morten Hansen

CargoNet kutter i tog og ansatte – 20 prosent mister jobben

Det har vært tungt å få mer av godset fra veiene og over på tog. Nå må landets største fraktoperatør på jernbanen kutte nesten en fjerdedel av antallet tog i uka.



31.08.2018
18:05
31.08.2018 19:28

morten.hansen@lomedia.no

Riksrevisjonen kom tidligere i år med flengende kritikk av regjeringens arbeid med å få mer av godset over på sjø og bane. Nå kan mye tyde på at det blir enda vanskeligere.

Fredag ettermiddag fikk de ansatte i CargoNet, Norges største fraktoperatør på jernbanen, beskjed om at selskapet skal nedbemanne med 20 prosent. Samtidig vil antallet tog i uka bli kuttet med omlag 25 prosent.

Det er en beskjed de ansatte tar med fatning.

– Man forstår jo at noe må skje, men mange frykter at vi blir mindre attraktive for kundene. Og så er det ikke å legge skjul på at mange her mener at det kanskje hadde vært på plass å slanke mer på ledelsesnivå. Mange mener at det er for mange avdelingsledere, og det fører til ansvarsfraskrivelse og lite oversikt, sier Kåre Wikdahl, leder av Cargo-landsrådet i NJF.

Riksrevisjonen: Solvik-Olsen bruker milliarder på ulønnsomme veier på bekostning av sjø og bane

Aksepterer ikke oppsigelser

Han er spent på hvordan den kommende prosessen vil skje.

– Vi kommer ikke til å akseptere oppsigelser. Det er mye annet som kan gjøres først. Avgang ved pensjon og omplasseringer til andre stillinger i konsernet, er noen av mulighetene som må brukes først, slår Wikdahl fast.

På den måten håper de tillitsvalgte at færrest mulig av de 60 ansatte skal stå uten jobb, når nedbemanningsprosessen er over.

År med tap

Transportbransjen opererer med små marginer og stor konkurranse. Det rammer spesielt fraktselskapene på jernbanen, som av naturlige grunner er mindre fleksible når det gjelder tid og sted, hardt.

CargoNet – som er heleid av NSB – har lenge slitt med lønnsomheten. I fjor fikk de et underskudd på 49 millioner kroner – selv om driftsinntektene økte.

– Dette betyr at vi nå ser på en reduksjon i rutetilbudet, færre ansatte og en generell priskorrigering, forteller administrerende direktør Erik Røhne.

Økonomiske utfordringer

Godstrafikken på jernbanen har generelt opplevd en utfordrende økonomisk situasjon og rammevilkår over tid.

– Et godt kundetilbud er svært viktig for CargoNet. Skal vi fortsette å være en aktuell leverandør av godstrafikk og et godt alternativ til gods på vei, er vi nødt til å gjøre disse endringer som dessverre betyr færre ruter på ulønnsomme strekninger og reduksjon i antall ansatte, forteller administrerende direktør Erik Røhne.

SV-politiker mener veiutbyggingen slår knockout på togtrafikken

Kan ikke drive med tap

Wikdahl er nøye med å påpeke at forbund og tillitsvalgte er fornøyd med at ledelsen tar grep, og måten omstillingen blir gjennomført på.

– Det sier seg selv at man ikke kan drive med tap over flere år. CargoNet er avhengig av å tjene penger. Vi skjønner at noe måtte gjøres, sier Wikdahl.

Han mener det er riktig av ledelsen i selskapet prøver å optimalisere eksisterende modell, istedenfor å legge ned strekninger og terminaler.

– For NJF er det viktig at de arbeidsplassene som er igjen, skal være trygge. Derfor ønsker vi god dialog med ledelsen. Det er mye arbeid som gjenstår. Der skal vi bidra, sier Wikdahl.

Etterlyser handling fra politikerne

Han er spent på hvordan kundene tar imot de kommende endringene.

– Dette er endringer som vil gå ut over kundene. Færre avganger og høyere pris er ikke gunstig. Spesielt med tanke på konkurransesituasjonen, sier Wikdal.

Han mener nedbemanningen er et direkte resultat av transportpolitikken som føres.

– Hadde politikerne ment det de sier, og handlet deretter, hadde situasjonen vært helt annerledes. Det er umulig å konkurrere når togene må kjøre andre strekninger på grunn av planlagt arbeid, spor og kjøreledninger som ikke virker og manglende oppgradering og dobbeltspor. Nå forventer vi ordentlige tiltak, så ikke hele bransjen går dukken, sier Wikdahl.

– Politikerne må vise at de satser på godstog, mener jernbaneansatte

Krevende å drive godstrafikk på bane

Det er en virkelighetsbeskrivelse Røhne er enig i. Han understreker alvoret i situasjonen, og sier han er bekymret for at togets konkurransekraft mot vei forringes i årene fremover.

– Det har over tid vært krevende å drive godstrafikk på jernbane lønnsomt og effektivt. Vårt tilbud påvirkes også av infrastrukturen, med både planlagte og ikke planlagte avvik, noe som igjen påvirker våre leveranser og kundenes tillitt til at vi kan levere et godt tilbud, sier Røhne.

Les også:

Bane Nor utsetter konkurranseutsettingen på Østfoldbanen

KrF kan sikre mer tog-privatisering. Lysbakken har en advarsel

Flytoget unngår mekling – enighet om bemanning

Enighet om lønnsoppgjøret i NSB – streikefaren er avblåst

31.08.2018
18:05
31.08.2018 19:28



Mest lest

De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.

De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.

Hanna Skotheim

Trygdene øker fra 1. mai. Se når den blir etterbetalt

Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen

Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen

Jan-Erik Østlie

Jan Davidsen hadde håpet på mer til minstepensjonistene: Slik blir den nye pensjonen

KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.

KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.

Ole Palmstrøm

Anna (27) fikk 0 kroner i lærlinglønn: – Jeg har fått låne penger av mamma siden september i fjor

Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.

Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.

Hanna Skotheim

Etter 40 år i barnevernet gikk Solfrid til lokalavisa og slo alarm. Så sa hun opp jobben

Elizabeth (19) har bodd i fosterhjem hos Tone Granaas siden hun var 17 år.

Elizabeth (19) har bodd i fosterhjem hos Tone Granaas siden hun var 17 år.

Anne Myklebust Odland

Tone kaller Elizabeth for datter, men vegrer seg for å bli fostermor en gang til

KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.

KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.

Eirik Dahl Viggen

«Hanne» så at kollegaen var beruset på Teams: – Det er ufattelig hvor lenge man kan gå slik i en statlig jobb

VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.

VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.

Håvard Sæbø

Christian jubler etter fem års kamp: Nå får lageransatte i opptil 100.000 mer i lønn

Oljearbeider Øyvind Akselsen møter sin tidligere arbeidsgiver i retten. Utfallet av rettsaken kan få konsekvenser for mange oljearbeidere som i perioder jobber fra skip.

Oljearbeider Øyvind Akselsen møter sin tidligere arbeidsgiver i retten. Utfallet av rettsaken kan få konsekvenser for mange oljearbeidere som i perioder jobber fra skip.

Jan Kåre Ness

Øyvind går til sak for å få betalt overtid: – Burde ikke vært tema i 2022

Du har plikt til å ta ferie. Nå nærmer det seg sommer og et avbrekk fra jobb.

Du har plikt til å ta ferie. Nå nærmer det seg sommer og et avbrekk fra jobb.

Colourbox

Kan arbeidsgiver bestemme når jeg skal ha sommerferie? 10 spørsmål og svar

Per Flakstad

Disse blir tatt ut hvis det blir kommunestreik 24. mai

– Lene begynte å tulle med meg på et seminar, minnes Ulrikke (t.v.) om de første tegnene til at det var noe mer mellom dem. Så kasta kollegaene seg på og sendte et bilde av at de stod sammen og skrev: «Planlegger fremtiden sammen». Nå er de tidligere kollegaene snart gift.

– Lene begynte å tulle med meg på et seminar, minnes Ulrikke (t.v.) om de første tegnene til at det var noe mer mellom dem. Så kasta kollegaene seg på og sendte et bilde av at de stod sammen og skrev: «Planlegger fremtiden sammen». Nå er de tidligere kollegaene snart gift.

Hanna Skotheim

Lene mente det var en privatsak da hun forelsket seg i Ulrikke på jobb. Flere er uenig med henne

Annkarin mener hun og andre med 16 års ansiennitet burde tjent 20.000 kroner mer i året.

Annkarin mener hun og andre med 16 års ansiennitet burde tjent 20.000 kroner mer i året.

Simen Aker Grimsrud

Da vernepleier Annkarin sjekket tilleggene for ansiennitet, ble hun overrasket: – Det føles feil

Ole Palmstrøm

Lisa ble slått ned av en medelev som skrek «jævla neger». Først da grep de voksne inn

SNART GODKJENT: Bilpleie, dekkskift og dekklager blir fra 1. juli omfattet av den samme godkjenningsordningen som renovasjonsbransjen har. Hos MS Bilpleie i Skien der Thomas Johansen jobber, er alt på stell allerede.

SNART GODKJENT: Bilpleie, dekkskift og dekklager blir fra 1. juli omfattet av den samme godkjenningsordningen som renovasjonsbransjen har. Hos MS Bilpleie i Skien der Thomas Johansen jobber, er alt på stell allerede.

Tormod Ytrehus

Snart må du vaske bilen selv, om du skal ha det ordentlig billig

SJOKK: A-krimsamarbeidet i Møre og Romsdal avdekte sjokkerande lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandørar på Vard Søviknes. No har verftet tatt grep, forsikrar verftsdirektør Arnt Inge Gjerde, klubbleiar Rune Torsvik og tillitsvald Kristian Ertresvåg i Fellesforbundet.

SJOKK: A-krimsamarbeidet i Møre og Romsdal avdekte sjokkerande lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandørar på Vard Søviknes. No har verftet tatt grep, forsikrar verftsdirektør Arnt Inge Gjerde, klubbleiar Rune Torsvik og tillitsvald Kristian Ertresvåg i Fellesforbundet.

Tormod Ytrehus

Rumenarar jobba for 30 kroner timen hos underleverandør: – Vi mista kontrollen

PRESTASJONEN AVGJØR: Marte Rian Aarnes har levd på lønn og provisjon i hele sitt yrkesaktive liv. Her sammen med sønnen Oskar (12).

PRESTASJONEN AVGJØR: Marte Rian Aarnes har levd på lønn og provisjon i hele sitt yrkesaktive liv. Her sammen med sønnen Oskar (12).

Ylva Seiff Berge

Martes årslønn er 500.000 kroner. Men med en ekstra innsats kan hun tjene langt mer

Tor Arne Johansen, konserntillitsvalgt i Tine.

Tor Arne Johansen, konserntillitsvalgt i Tine.

Erlend Angelo

Konserntillitsvalgt reagerer kraftig på hvordan Tine uttalte seg etter at de tapte i tingretten

North Sea Link kom i drift på høsten i fjor. Her jobbes det med å legge kabelen.

North Sea Link kom i drift på høsten i fjor. Her jobbes det med å legge kabelen.

Statnett

Ny analyse: Strømprisene skyldes kraftkablene til utlandet

Brian Cliff Olguin

Finansbransjen skal ikke tjene penger på ansattes pensjoner, mener store LO-forbund

Alf Ragnar Olsen

Oslo rammes først hvis det blir streik i staten


Flere saker