DET ER IKKE KLART: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen innså at langt fra alt er klart for å privatisere mer av Jernbane-Norge. Togkonkurransen er utsatt.
Bjørn A. Grimstad
Togselskapet Keolis mener det er klokt av samferdselsministeren å utsette anbud på jernbanen
Høyre og Frp rekker ikke togprivatiseringen før valget
Hvis Arbeiderpartiet og de andre opposisjonspartiene vinner stortingsvalget neste år, blir det ingen konkurranseutsetting av jernbanen. De borgerlige rekker det rett og slett ikke.
yngvil@lomedia.no
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen varslet denne uka at konkurranseutsetting av tog blir forsinket. «I løpet av våren» svarte han på spørsmål om når regjeringen vil sende ut anbudspapirene. Det betyr at det høyst trolig ikke blir noen signering av kontrakt for å kjøre tog før valget i september 2017.
I sin plan for konkurranseutsetting av jernbanen har regjeringen lagt inn tre måneder for togselskapene til å forberede et tilbud, og deretter tre måneder til forhandlinger med utvalgte selskaper, og så kontraktsignering.
Ikke tid før valget
Et av togselskapene som er godkjent for å delta i togkonkurransen sier det er bra anbudet er blitt utsatt.
– Jo lenger tid vi har, jo bedre er det. Hvis anbudet sendes ut i mai 2017, er det kanskje mulig å levere et tilbud i oktober-november, sier Jan Jansson, jernbaneansvarlig i Keolis Norge AS, datterselskap av det franske kollektivtransportkonsernet Keolis, til FriFagbevegelse.
Keolis er et av sju selskaper som Samferdselsdepartementet har forhåndsgodkjent til å delta i konkurransen om å kjøre tog i Norge. Keolis er allerede etablert i Norge. De kjører bybanen i Bergen og fikk nylig fornyet kontrakten sin der. Selskapet har 56.000 ansatte i 16 land. Det hadde i fjor en omsetning på nesten 44 milliarder kroner og et overskudd på over 295 millioner kroner.
– Det er klokt av samferdselsministeren å utsette utsendingen av anbudet, slik at alle parter får mer tid til å kvalitetssikre anbudsarbeidet, mener Jansson.
– «Spillereglene» i anbudet må være helt tydelige når de sender det ut. Basert på erfaringer fra andre land vet vi at et tydelig anbud med konkurransenøytrale spilleregler, minsker risikoen for misforståelser og forenkler også mobilisering før trafikkstart, sier Jansson.
Dette har skjedd:
• I februar i år varslet Samferdselsdepartementet konkurranse om persontogtrafikken.
• Regjeringen så for seg at det skulle ta ett år å få på plass alle selskapene som skulle drive konkurransen og gjøre anbudspakkene klare.
• 16. november skulle Samferdselsdepartementet ha pressekonferanse om «utkast til konkurransegrunnlag for trafikkpakke Sør som nå sendes ut.»
• Men den ble avlyst uten noen forklaring på hvorfor, og konkurransegrunnlaget som skulle vært sendt ut til de forhåndsgodkjente togselskapene ble likevel ikke sendt ut.
• I ukene som fulgte må han ha innsett at det fortsatt gjenstår mye før anbudet kan sendes ut.
• Tre uker senere, 6. desember, inviterte samferdselsministeren til ny pressekonferanse. Der kunngjorde han at anbudet på både togpakke sør og nord blir utsatt.
• Togprivatiseringen blir forsinket
Fagbevegelsen fornøyd med utsettelse
Ikke bare er konkurranseutsettingen av togtrafikken i Sør-Norge utsatt, men samferdselsministeren sier det ikke blir kjørestart før i desember 2019 for «trafikkpakke nord» som omfatter Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen, Raumabanen, Rørosbanen og fjerntogene på Dovrebanen.
Rolf Ringdal, leder i Norsk Lokomotivmannsforbund, før meklingsmøte under lokførerstreiken i høst.
Bjørn A. Grimstad
– Er dette en aldri så liten seier for dere i fagbevegelsen?
– Man skal være forsiktig med å ta ære for det, men det er en seier å få konkurranseutsettingen skjøvet fram i tid. En utsettelse av noe vi ikke ønsker gjennomført, er positivt. Muligheten for å stoppe konkurranseutsettingen blir større, sier Rolf Ringdal, leder i Norsk Lokomotivmannsforbund.
Leder i Norsk Jernbaneforbund, Jane Sæthre, mener samferdselsministeren blant annet har lyttet til forbundet.
– Vår bekymring for mangel på konsekvensanalyser, et uforsvarlig tempo og ikke minst rammebetingelser som sikrer konkurranse på like vilkår har nådd fram, sier hun.
Leder i Norsk Jernbaneforbund, Jane Sæthre.
Ole Palmstrøm
• Jernbanereformen koster skattebetalerne over 500 millioner kroner
• Her er Frp-statsrådens nye tog-selskaper
• NSB-ansatte gikk til politisk streik for pensjonsrettigheter
Dette er saken
• Anbudet på de første togstrekningene skulle etter planen vært sendt ut 3. februar neste år.
• Det blir ikke noe av.
• Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier det blir «i løpet av våren».
• Det betyr at det trolig ikke blir tid til å signere kontrakt med togselskap før stortingsvalget.
• Ap, Sp og SV sier de vil stoppe privatiseringen av jernbanen.
• Sju togselskaper er forhåndsgodkjent av Samferdselsdepartementet til å delta i togkonkurransen.
• NSB, Flytoget, Svenska Järnvägar, og franske Keolis er blant dem.
Kilder: FriFagbevegelse, Samferdselsdepartementet, Norsk Jernbaneforbund
Mest lest
Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen. – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.
Arne Ristesund
Christoffer og kollegaene har gått til et uvanlig skritt for å få høyere lønn
VIL UTVIKLE SEG: Helsefagarbeider Therese Madelen Nord-Kongskog vil gjerne ta en bachelorgrad for å kunne få mer ansvar og faglig utvikling i jobben.
Bjørn A. Grimstad
Helsefagarbeider Therese Madelen (33) vil bli sykepleier, men fagbrevet gir null poeng
Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.
Jan-Erik Østlie
Industri-topp: Norge burde sagt nei til de siste utenlandskablene
Kommentar
Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.
Brian Cliff Olguin
«Årets lønnsoppgjør var det beste på mange år. Nå er det snudd på hodet»
Colourbox
Familier taper flere tusen kroner i måneden på prisveksten. Se tallene
STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.
Jan-Erik Østlie
Her er LOs fire krav til bedrifter som skal få strømstøtte
BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.
Ole Palmstrøm
– Å se en kollega bli skadet på denne måten, er voldsomt og påvirker arbeidsmiljøet
Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.
Jan-Erik Østlie
Nå er Høyre større enn Ap og Sp til sammen
Debatt
LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.
Sissel M. Rasmussen
«Hva gjør LO hvis ikke regjeringen øker strømstøtten?» spør LO-medlem Bjørn
Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart. Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.
Privat
Lærerstreiken trappes opp fra neste uke
MEKLING: For ansatte i prosessindustrien kan det bli streik fra mandag morgen, dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren. Bildet er fra Alcoa Mosjøen, der er ingen tatt ut i første streikeuttak,
Arkivbilde: Petter Pettersen
Over 1.400 industriarbeidere gjør seg klar til å gå ut i streik
Vi merker konsekvensene av kutt i tiltaksplasser, forteller Steinar Halvorsen.
Simen Aker Grimsrud
Arbeidsledigheten er rekordlav, men Nav-tillitsvalgt Steinar vil ha mer penger til å få folk ut i arbeid
Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.
Hanna Skotheim
Nav praktiserer nok en trygderegel feil, fastslår domstol
Kari Nessa Nordtun, til daglig ordfører i Stavanger, skal lede utvalget som skal meisle ut Aps nye energipolitikk.
Jan Kåre Ness / NTB
Lederen i Aps energiutvalg vil utjevne strømprisene mellom nord og sør
Matvareprisen skyter i været.
Heiko Junge / NTB
Sjokktall: Aldri før har prisene på matvarer økt raskere enn nå
NY KRAFT: – Først og fremst må Norge få fortgang på utbygginga av ny, fornybar kraft. Og vi må få fart på energieffektivisering, sier forbundsleder Jan Olav Andersen.
Knut Viggen
Klima må gå foran strømpriskrise, mener EL og IT-lederen. Her er hans beskjed til politikerne
INNSYN: Har telefonen din ein MDM`app har du god grunn til å sjekke kva arbeidsgjevar sjekkar av informasjon om deg. Du har også krav på å få vite kva informasjon appen samlar inn og korleis den blir brukt.
Øystein Windstad
Har du jobbtelefon? Du anar ikkje kva sjefen kan finne ut om deg
Debatt
Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.
Leif Martin Kirknes
«Et alvorlig problem at det går 50 ganger mer til strømstøtte enn tiltak som får ned forbruket»
Kommentar
Høyreleder Erna Solberg kan garantere at hun ville ha fått på plass strømstøtte til næringslivet. Men snakker mindre om hva annet hun vil gjøre med strømmen.
Ole Berg Rusten / NTB
«Høyre vil ha mye mer av en politikk folket sier tydelig nei til. Og flyr høyt på det»
Debatt
Energimarkedet undergraver framtidas fellesskap, skriver Aslak Sira Myhre.
Kai Hovden