Vekterstreiken går inn i sin 11. uke
Nå rammer vekterstreiken den norske økonomien
Vekterstreiken kan koste én milliard i uken. Hovedårsaken er at oljearbeiderne ikke kommer seg til eller fra jobb.
Håvard Sæbø
ane.borrud@lomedia.no
– Vi ville ikke ramme oljenæringa, men når vi ikke når fram til arbeidsgiverne, så måtte vi begynne å ta ut her også, sier tillitsvalgt Hilde Thue.
I dag, onsdag 2. desember, går vekterstreiken inn i sin 12. uke. Streiken har vært trappet opp totalt åtte ganger, og totalt 2468 vektere er i streik.
I de siste uttakene har vekterne ved helikopterterminalene, som blant annet frakter oljearbeidere til og fra plattformer i Nordsjøen, blitt tatt ut i streik. Helikopterterminalene kalles også Heliporter, og det finnes seks av dem i landet, alle tilknyttet lufthavnene i Stavanger, Bergen, Florø, Kristiansund, Brønnøysund og Hammerfest.
Uten vekterne på jobb kan ikke oljearbeiderne gå ombord i helikoptrene.
Én milliard i uken
Equinor har over 2000 oljearbeidere på norsk sokkel som nå er én uke på overtid, og venter på å komme hjem. Like mange venter på å få reist ut på jobb, melder NRK.
Terminalen på Sola i Stavanger har nå 60 prosent redusert kapasitet. Det rammer trafikken ut til plattformene på norsk sokkel. Morten Eek, pressetalsmann for norsk sokkel i Equinor, sier de risikerer store ukentlige tap hvis den nåværende situasjonen fortsetter.
– Det kan hende vi må stanse produksjonen på flere av plattformene. I tillegg kan borestopp av nye brønner gi et tap på 200 millioner kroner i uken. Det er også flere prosjekter som risikerer å bli utsatt, blant annet på Martin Linge- og Johan Sverdrup prosjektet. Bare de to kan gi økonomiske tap på 900 millioner i uken, sier Eek til NRK.
• Full krangel om nivået på vekterlønningene
Heliporten i Florø stengt
Heliporten i Florø, 24 mil nord for Bergen, er nå helt stengt på grunn av vekterstreiken. Det samme er heliportene i Brønnøysund og Kristiansund.
Regiontillitsvalgt Vestlandet i Securitas, Hilde Thue, er en av vekterne ved heliporten i Florø som har byttet ut arbeidsdager med streikevakter.
– Det er veldig få som vet hvor viktig vekterne er for å få folk fram og tilbake i oljenæringa. Vi har innsjekk, sikkerhetskontroll av passasjerene, bagasje og cargo, og lasting og lossing av helikoptrene, forteller Thue.
I tillegg er det vekternes ansvar å ivareta overlevingsdraktene, som alle om bord på helikoptrene må ha på seg under transporten ut til plattformene.
– I tillegg til at vi har inn- og utlevering av overlevingsdrakter, så vasker og skifter vi fôret på alle draktene, samtidig som vi sjekker at alle drakter er i orden, fortsetter hun.
Noen helikoptre har gått fra Bergen istedenfor Florø, men også i Bergen er kapasiteten redusert på grunn av streiken.
• «Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim
(Saken fortsetter under bildet)
Streikevakt ved heliporten i Florø: Foran er regiontillitsvalgt Vestlandet i Securitas, Hilde Thue. Bak henne fra høyre ser vi Randi Osland, Lise Merete Klokkernes, Bente Espeseth, Synneve Runderheim, Hans Olav Eikevoll, Kari Ulveseter, Linn Kristin Stavang og Linn Kristin Steinholm.
Hilde Thue
Riktig å ta ut heliportene
Hilde Thue synes det er trasig at streik ved heliportene får så store konsekvenser, men mener det likevel var rett å ta dem ut.
– Det er en grunn til at heliportene ikke har vært tatt ut fram til nå. Vi ville ikke ramme oljenæringa, men når vi ikke når fram til arbeidsgiverne, så måtte vi begynne å ta ut her også, mener vekteren.
Streiken ved heliportene har ikke bare konsekvenser for økonomien til Norge AS, peker hun på.
– Det har også konsekvenser for nærsamfunnet rundt heliportene. Oljearbeiderne kommer gjerne kvelden før de skal ut, bor på hotell og spiser på restauranter.
Thue, som også sitter i forhandlingsdelegasjonen til de streikende vekterne, mener arbeidsgiversiden sitter med nøkkelen til å få en slutt på streiken.
– Med en gang de kommer med en god løsning på fastlønn, så er streiken over. Vi fortjener en fast og stabil inntekt. Jeg håper de tar til fornuft!
• Derfor er fastlønn så viktig for vekterne i streik
Håper å unngå tvungen lønnsnemnd
Nå håper Thue at arbeidsgiverne vil komme vekterne i møte, og at de unngår tvungen lønnsnemnd.
– Jeg synes det er trasig hvis det blir tvungen lønnsnemnd fordi arbeidsgiverne ikke går med på å fortsette å gi oss fastlønn, sier hun.
Og peker på at oljestreiken hos Lederne i høst varte fra 30. september til 12. oktober.
– Seks felt var ute av produksjon på grunn av streiken, uten at det ble tvungen lønnsnemnd av den grunn, påpeker hun.
I tillegg er oljebransjen vant til å håndtere at det ikke går helikopter på grunn av dårlig vær.
– En uke med dårlig tilkomst til plattformene er ikke noe problem. Det er bransjen vant til. Det kan fort ta mange dager uten flygninger på grunn av dårlig vær. Da sitter også folk fast, påpeker hun.
Nå håper Thue at det snart blir en løsning.
– Vi venter på et utspill fra NHO Service og Handel, avslutter hun.
• Nytt forslag på bordet i vekterstreiken
– Vi jobber med saken
NHO Service og Handel har følgende kommentar til Arbeidsmanden:
– Det foreligger p.t. ikke noen løsning mellom de to partene som vi kan enes om, men vi jobber med saken, sier Sigbjørn Mygland, direktør for arbeidsliv i NHO Service og Handel.
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.