JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Leif Martin Kirknes

Debatt

«Elvestuens grenseløse avsporingsforsøk»

Ola Elvestuen (V) er redd for at togene stopper på svenskegrensa dersom det nye stortingsflertallet skåner Norge for EUs fjerde jernbanepakke.
22.09.2021
13:19
24.09.2021 10:20
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

«Uten felles systemer blir det vanskeligere med flere togreiser på tvers av landegrensene – også grensekryssende trafikk mellom Norge og Sverige», sier Elvestuen til NTB 20.9.2021.

Akkurat nå går ikke persontogene over grensen fordi hans regjering ikke har greid å etablere et fornuftig kontrollsystem for koronasmitte på tog. Det går det bil, buss og fly over grensen, men den mest miljøvennlige transporten står.

Jeg vil minne Elvestuen om at EUs fjerde jernbanepakke ikke handler om å kjøre persontog over svenskegrensa, men om å konkurranseutsette innenlands persontrafikk. Til orientering ble regelverk for grensekryssende trafikk tatt inn i EØS-avtalen i EUs tredje jernbanepakke i 2009, uten at dette har ført til noen rushtrafikk av grensekryssende tog. Det er ikke «mangel på EU-regler» som hindrer togene, men mangel på moderne jernbaneinfrastruktur, i kombinasjon med prioritering vei framfor jernbane.

Aktuelt: Rødgrønt krav avvist – EUs fjerde jernbanepakke behandles fredag

Det går likevel grensekryssende godstog, hver dag, over alle våre fire grenseoverganger. I Narvik ligger det statlige svenske gruveselskapet LKABs viktigste havn. LKAB neppe slutte å kjøre til Narvik, selv om de må fortsette å kjøre med dagens norske sikkerhetssertifikat i stedet for å måtte betale i dyre dommer for et tilsvarende dokument fra EUs jernbanebyrå ERA.

Persontog har krysset grensa i over hundre år. Nattogene gikk fra Oslo til København og Stockholm den gang EU fremdeles het EEC. De sluttet å gå etter at Norge tilslutta seg EUs tidligere jernbanepakker, uten at jeg påstår at det er en direkte sammenheng. Korrelasjonen skyldes nok heller at det er vanskeligere å samarbeide om både korrespondanse og billettsystemer i persontrafikken på en oppstykket jernbane basert på korttidskontrakter og at jernbanen i lang tid har vært nedprioritert sammenlignet med vei og fly. Markedstenkningen innen offentlig kjøpt og regulert transport må også ta sin del av skylden.

Mye lest: Bane Nor-ansatte Gunn ble tilbudt 10.000 ekstra i måneden for å vente med å gå av med pensjon

I 2019 stemte Venstre ned MDGs forslag om å legge til rette for nattog. Venstre sa også nei til SP og SVs forslag om tilrettelegging for gjennomgående ekspresstog mellom Oslo og København med videre korrespondanse. Venstre begrunnet sin manglende støtte med at det må være togoperatørenes oppgave å bestemme togtilbudet innenfor de økonomiske rammene de disponerer. «Til syvende og sist er det et spørsmål om hva markedet etterspør som vil avgjøre hva operatørene vil tilby», var Venstres budskap i Stortinget da.

Norge følger allerede de tekniske spesifikasjonene som ligger til grunn for store deler av det europeiske jernbanenettet. Dette står det oss fritt å fortsette med uten at man avgir nasjonal myndighet over jernbanen til EU. Det er viktig at vi styrer vår egen jernbane samtidig som vi samhandler med EU og andre land. Et internasjonalt rammeverk finnes fra før: Konvensjonen om internasjonal jernbanetranport (COTIF) og den mellomstatlige jernbaneorganisasjonen OTIF. Her er både Norge, EU og resten av Europa med.

Mye delt: Det er ikke flere jernbaneselskaper vi trenger, det er mer penger, mener tillitsvalgt Morgan. Se hva partiene svarer

Norge (og Sverige) har for lengst vedtatt å bygge ut signalsystemet ERTMS (European Rail Traffic Management System). Men for å kunne kjøre samme tog friksjonsfritt gjennom Europa trengs også samme strømforsyning, sporvidder, togprofiler, høydeprofiler i infrastrukturen med mere. Her er det et stykke å gå før man er i mål, men det er likevel både teknisk og juridisk mulig å få til direkte togforbindelser mellom Norge og land i Europa, noe godstrafikken er et daglig bevis på.

Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
22.09.2021
13:19
24.09.2021 10:20



Mest lest

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Ole Martin Wold

Bussjåfør Somieh ble angrepet på jobb: – Plutselig kjenner jeg et hardt slag i ansiktet

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Helge Rønning Birkelund

Her er Støre-regjeringens planer for arbeidslivet

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Stein Inge Stølen

Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Statsbudsjettet er en gavepakke til svensk handel og matindustri, mener NNN-lederen

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

Nadia Frantzen

AAP-mottakerne kan ikke vente flere måneder. De må ha penger nå, mener Mimir Kristjansson

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Tri Nguyen Dinh

Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

Jan-Erik Østlie

Ny måling: KrF i krise. Nå tviler også egne velgere på partiet

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

Ole Palmstrøm

– Bussbransjen skyter seg selv i foten