JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt

«Elvestuens grenseløse avsporingsforsøk»

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Leif Martin Kirknes

Dette er et meningsinnlegg. Send inn debattinnlegg til debatt@lomedia.no
Ola Elvestuen (V) er redd for at togene stopper på svenskegrensa dersom det nye stortingsflertallet skåner Norge for EUs fjerde jernbanepakke.

«Uten felles systemer blir det vanskeligere med flere togreiser på tvers av landegrensene – også grensekryssende trafikk mellom Norge og Sverige», sier Elvestuen til NTB 20.9.2021.

Akkurat nå går ikke persontogene over grensen fordi hans regjering ikke har greid å etablere et fornuftig kontrollsystem for koronasmitte på tog. Det går det bil, buss og fly over grensen, men den mest miljøvennlige transporten står.

Jeg vil minne Elvestuen om at EUs fjerde jernbanepakke ikke handler om å kjøre persontog over svenskegrensa, men om å konkurranseutsette innenlands persontrafikk. Til orientering ble regelverk for grensekryssende trafikk tatt inn i EØS-avtalen i EUs tredje jernbanepakke i 2009, uten at dette har ført til noen rushtrafikk av grensekryssende tog. Det er ikke «mangel på EU-regler» som hindrer togene, men mangel på moderne jernbaneinfrastruktur, i kombinasjon med prioritering vei framfor jernbane.

Aktuelt: Rødgrønt krav avvist – EUs fjerde jernbanepakke behandles fredag

Det går likevel grensekryssende godstog, hver dag, over alle våre fire grenseoverganger. I Narvik ligger det statlige svenske gruveselskapet LKABs viktigste havn. LKAB neppe slutte å kjøre til Narvik, selv om de må fortsette å kjøre med dagens norske sikkerhetssertifikat i stedet for å måtte betale i dyre dommer for et tilsvarende dokument fra EUs jernbanebyrå ERA.

Persontog har krysset grensa i over hundre år. Nattogene gikk fra Oslo til København og Stockholm den gang EU fremdeles het EEC. De sluttet å gå etter at Norge tilslutta seg EUs tidligere jernbanepakker, uten at jeg påstår at det er en direkte sammenheng. Korrelasjonen skyldes nok heller at det er vanskeligere å samarbeide om både korrespondanse og billettsystemer i persontrafikken på en oppstykket jernbane basert på korttidskontrakter og at jernbanen i lang tid har vært nedprioritert sammenlignet med vei og fly. Markedstenkningen innen offentlig kjøpt og regulert transport må også ta sin del av skylden.

Mye lest: Bane Nor-ansatte Gunn ble tilbudt 10.000 ekstra i måneden for å vente med å gå av med pensjon

I 2019 stemte Venstre ned MDGs forslag om å legge til rette for nattog. Venstre sa også nei til SP og SVs forslag om tilrettelegging for gjennomgående ekspresstog mellom Oslo og København med videre korrespondanse. Venstre begrunnet sin manglende støtte med at det må være togoperatørenes oppgave å bestemme togtilbudet innenfor de økonomiske rammene de disponerer. «Til syvende og sist er det et spørsmål om hva markedet etterspør som vil avgjøre hva operatørene vil tilby», var Venstres budskap i Stortinget da.

Norge følger allerede de tekniske spesifikasjonene som ligger til grunn for store deler av det europeiske jernbanenettet. Dette står det oss fritt å fortsette med uten at man avgir nasjonal myndighet over jernbanen til EU. Det er viktig at vi styrer vår egen jernbane samtidig som vi samhandler med EU og andre land. Et internasjonalt rammeverk finnes fra før: Konvensjonen om internasjonal jernbanetranport (COTIF) og den mellomstatlige jernbaneorganisasjonen OTIF. Her er både Norge, EU og resten av Europa med.

Mye delt: Det er ikke flere jernbaneselskaper vi trenger, det er mer penger, mener tillitsvalgt Morgan. Se hva partiene svarer

Norge (og Sverige) har for lengst vedtatt å bygge ut signalsystemet ERTMS (European Rail Traffic Management System). Men for å kunne kjøre samme tog friksjonsfritt gjennom Europa trengs også samme strømforsyning, sporvidder, togprofiler, høydeprofiler i infrastrukturen med mere. Her er det et stykke å gå før man er i mål, men det er likevel både teknisk og juridisk mulig å få til direkte togforbindelser mellom Norge og land i Europa, noe godstrafikken er et daglig bevis på.

Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss.

Warning
Annonse
Annonse