JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Hvem har ansvaret for «havariet» i kollektivtrafikken, spør Jan Erik Aukan i Fagforbundet. Lade-kapasitet og snøkaos har skapt store problemer på nyåret.

Hvem har ansvaret for «havariet» i kollektivtrafikken, spør Jan Erik Aukan i Fagforbundet. Lade-kapasitet og snøkaos har skapt store problemer på nyåret.

Ørn E. Borgen / NTB

Debatt

Passasjerer og ansatte taper på anbudene i kollektivtrafikken

Hvem har ansvaret når bussene ikke tåler norsk vinter?
22.01.2024
09:19
23.01.2024 11:40
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

I det siste har busskaoset i Oslo fått mye oppmerksomhet.

Bussene klarer ikke kjøre hele ruta fordi den går tom for strøm på en helt vanlig norsk vinter.

Batteriet halverer kapasiteten når det er kuldegrader og trenger mye lengre tid til å lade. Passasjerer står igjen hjelpeløse og kommer seg hverken på jobb eller skole.

Spørsmålet reiser seg, hvem har ansvaret for «havariet»?

Er det Unibuss, som ikke klarer å levere etter kontrakten som Ruter har godkjent og som følger minimumskravene i anbudet? Eller er det Ruter som har hovedansvaret som selv har utformet og spesifisert anbudskravene, slik som rekkevidde, utforming og avgangstider.

Ifølge Ruter er det ene og alene Unibuss som har ansvaret fordi dem «bryter kontrakten»

Ruter skriver dermed fra seg alt ansvar og truer nå Unibuss med store bøter.

Ett ord dukker opp i hodet: Ansvarspulverisering

Her har altså Ruter valgt det billigste anbudet, til et busselskap som har lagt seg på minimumskravene spesifisert av Ruter.

Et annet selskap hadde lagt inn bedre rekkevidde på bussene enn minimumskravet, men tapte anbudet fordi bedre rekkevidde på bussen betyr høyere pris, noe som selvfølgelig fører til at man ikke vinner kontrakten.

I nesten alle anbud i kollektivtrafikken konkurreres det mest på pris, hvem kan kjøre turene billigst mulig.

I anbudsdokumentet er det aller meste spesifisert til hver minste detalj; antall sitteplasser, ståplasser, Lav- eller normalgulv, antall dørblad, farge og mønster på seter og stolper, minimum rekkevidde på batteriet … Lista er lang.

Dersom et selskap selv legger til noe, for eksempel bedre rekkevidde på batteriet, økt sjåførsikkerhet eller bedre forhold for ansatte, vil mest sannsynlig selskapet tape anbudet.

Hva med sjåføren?

Den ansvarspulveriseringen vi ser hos anbudsselskapet Ruter, har vi som kjører bussene kjent på i mange år.

Vi som jobber i operatørselskapene, som sjåfører, klargjørere, trafikkledere og de som rengjør bussen, får ikke være med på å utforme kontrakten.

Vi har ingen innflytelse på hvilken busstype som skal velges, kjøreopplegget, rutetidene, avgangstider, traseer eller noe som helst.

Dette er allerede forutbestemt når et busselskap vinner et anbud.

Er dette en bra måte å gjøre det på?

Nei, mener vi. Dette er en dyr og dårlig måte å gjøre det på, både ovenfor ansatte og reisende.

Arbeidslivet i Norge har vært basert på samarbeid og tillit, å jobbe sammen for å finne best mulig løsninger, men med dagens anbudsregime er dette helt fraværende.

Priskonkurransen vi ser i bussanbud, fører til uheldige konsekvenser som busskaoset vi ser i Oslo nå, men det fører også til et enormt press på de ansattes arbeidsvilkår, og det er her selskapene reelt konkurrerer, på tross av at vi har tariffavtale.

Hver gang et selskap klarer å presse ned prisen så mye at de vinner et anbud, mister sjåføren noe. Arbeidsdagen blir litt mer ulevelig og selskapet må ofte finne en paragraf eller to i tariffavtalen som kan tolkes til ansattes disfavør for å få presset ut noen kroner i fortjeneste.

Sjåførmangelen er stor i Norge. Man sliter med å rekruttere og holde på bussjåfører. Mye av årsaken skyldes dagens anbudsregime og det medfølgende prispresset vi ser. Dette skaper ikke attraktive arbeidsplasser.

Vi håper en dag at våre politikere vil se verdien av samarbeid og tillit også i bussbransjen.

Vi kan se på hvordan de gjør det i Sporveien i Oslo, der er de ansatte involvert i alle prosesser, fra innkjøp av trikker til planlegging av ruteopplegg.

På denne måten har Sporveien blitt en av de meste effektive bedriftene vi har, og her er det ingen anbud.

22.01.2024
09:19
23.01.2024 11:40



Mest lest

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

Yngvil Mortensen

Kari-Mette mistet pensjonstillegg: – Et ran

Aker Brygge (arkivfoto)

Aker Brygge (arkivfoto)

Simen Aker Grimsrud

Han ville date en kollega, men fikk nei. Saken endte i retten

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Tri Nguyen Dinh

Norsk rederi stjal lønna til ukrainske flyktninger

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

Joakim sluttet som taxisjåfør og ble vognfører. Det merkes på lønna

Det blir ny lønn for arbeidsfolk etter påske. Frontfaget har frist på seg til å 1. april om å bli enige.

Det blir ny lønn for arbeidsfolk etter påske. Frontfaget har frist på seg til å 1. april om å bli enige.

Jøran Grønstad

Vektere, renholdere og anleggsfolk skal få ny lønn. Her er kravene

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin / Ole Palmstrøm / Håvard Sæbø

To grunner til at årets lønnsøkning blir høy

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

Dette er LOs viktigste krav foran lønnsoppgjøret

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

Leif Martin Kirknes

Ole André fikk sparken etter Facebook-ytringer. Nå får elektrikeren jobben tilbake

Ole Palmstrøm

Statsansatte ble lønnsvinnere i 2023

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Sissel M. Rasmussen

Gladnyhet for de lavest lønte. Les hvorfor her

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Erlend Angelo

Frustrerte Ringnes-arbeidere varslet ukelang streik. Da satte LO foten ned

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

Brian Cliff Olguin

Nicholay ble redningsmann da Teslaen havna i fjorden

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

Helge Rønning Birkelund

Han kjempet for et godt naboskap med Russland. Nå er Rune (69) bare fortvilet

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Brian Cliff Olguin

Anne var på toppen av karrieren. Så kom overgangsalderen

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fartein Rudjord

Katrine og Maren hjelper fangene som vekker størst avsky

Kommentar

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

Fagbevegelsen har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang

Hanna Skotheim

Gruvearbeider Johan er med på å bestemme lønna di

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen er klar for ny storstreik

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

Erlend Tro Klette

Norges dyreste bil måtte gjøres styggere med vilje

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

Leif Martin Kirknes

Staten har ikke kontroll på lønnsutgiftene sine, mener forbundsleder