JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kommentar

«Vegvesenet har staket ut kursen. Regjeringen har å følge den veien»

Andre statlige etater bør følge i samme spor som Vegvesenet, skriver Kjell Werner.

Andre statlige etater bør følge i samme spor som Vegvesenet, skriver Kjell Werner.

Herman Bjørnson Hagen

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Politiske løfter forplikter.

kjell.werner@anb.no

Vegvesenet har inngått en historisk avtale om veivedlikehold. For første gang vektes arbeidsvilkår og klimaavtrykk tyngre enn pris.

Statlige Mesta vant kontrakten og klarte som en bonus også å levere best på pris. Kontrakten omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på 445 kilometer vei i triangelet mellom Gjøvik, Gardermoen og Kongsvinger. Oppdraget varer i fem år, og prisen er 436 millioner kroner.

«Vi vil ha seriøse samarbeidspartnere som jobber for de samme langsiktige målene som vi gjør, og da er arbeidsvilkår viktig», sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland til nettavisen FriFagbevegelse. Den aktuelle avtalen vil gi som resultat at klimagassutslippene reduseres med 29 prosent fra første år, og opp til 40 prosent i 2027. Det skal blant annet brukes elbiler og kjøretøy som går på gass.

I anbudskonkurransen skulle pris bare telle 30 prosent, mens andre kriterier i sum dermed ble vektet 70 prosent. I kategorien «andre kriterier» finner vi arbeidsvilkår, helse, miljø og sikkerhet, CO2-reduksjon, utrykningstid, beredskap og entreprenørens kompetanse.

Mesta har forpliktet seg til å levere markedsledende arbeidsvilkår, også hos underleverandørene. Her får de tillitsvalgte i Mesta en viktig rolle som vakthunder i henhold til gjeldende tariffavtale. Innleie eller utsetting av arbeid skal drøftes med tillitsvalgte som her har rett på innsyn.

Arbeiderpartiet og Senterpartiet gikk til valg på klare løfter om reduserte klimagassutslipp og styrking av bedre vilkår for arbeidstakere flest. Ap/Sp-regjeringen må sørge for at staten går i front. Vegvesenet er en viktig aktør, men også andre statlige etater må følge i samme spor.

Statssekretær Mette Gundersen (Ap) i Samferdselsdepartementet er glad for at arbeidsfolks rettigheter vektes så tungt i den aktuelle kontrakten. Hun sier at anstendige lønns- og arbeidsvilkår er en verdi i seg selv.

Men den historiske avtalen er ikke Ap/Sp-regjeringens fortjeneste. Vegvesenet utlyste nemlig det aktuelle anbudet noen få dager før fjorårets stortingsvalg, altså på den forrige regjeringens vakt.

Regjeringens svar nå er å levere på Hurdalsplattformen, poengterer Gundersen og nevner handlingsplaner for å hindre sosial dumping. Hun er glad for at Vegvesenet har tatt tak i denne problemstillingen og hilser velkommen at flere gjør det. Men statssekretæren vil ikke konkret si om regjeringen vil stille samme krav i andre offentlige anskaffelser og anbudsrunder. Hun svarer unnvikende på et konkret spørsmål.

Svaret bør være et krystallklart ja. Vegvesenet gikk foran med godt eksempel da den aktuelle jobben ble utlyst i fjor høst. Entreprenørenes evne til å redusere CO2-avtrykket og gi best mulig arbeidsvilkår for de ansatte ville være avgjørende for hvem som skulle vinne kontrakten. Og Mesta leverte som forventet.

Vegvesenet har forbilledlig staket ut kursen. Regjeringen har å følge den veien. Politiske løfter forplikter.

Annonse
Annonse