JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Oppsagte Telenor-ansatte får tilbud om støtte til utdanning

Sinne, frustrasjon og sorg etter vedtak om Telenor-nedleggelse i Harstad.
PARADOKS: - Dette er jo sentralisering, mens digitaliseringen egentlig gir muligheter for å jobbe lokalt, påpeker hovedtillitsvalg i Telenor Norge, Kosom Alexsaner Skaale.

PARADOKS: - Dette er jo sentralisering, mens digitaliseringen egentlig gir muligheter for å jobbe lokalt, påpeker hovedtillitsvalg i Telenor Norge, Kosom Alexsaner Skaale.

Leif Martin Kirknes

leif.kirknes@lomedia.no

I går kom beskjeden om at Telenor skal legge ned sin kundeserviceavdeling i Harstad. Divisjonstillitsvalg Kenneth Pettersen tok permisjon fra EL og ITs landstariffkonferanse for IKT/Spekter for å ivareta situasjonen.

Telenor legger ned kunderservicekontoret i Harstad

Hovedtillitsvalgt i Telenor Norge, Kosom Alexsander Skaale, er fortsatt på konferansen, men har pratet med Pettersen på telefon både i går og i dag. Selv om avgjørelsen var ventet å bli slik, gikk alvoret opp for de fleste når vedtaket var fattet.

Det er 80 som mister jobben.

– De ansatte reagerte slik folk typisk gjør da de fikk beskjeden om den endelige beslutningen. Det var noen som reagerte med sinne og frustrasjon, men noen ble også lei seg, sier Skaale.

Kort frist

Det skal gå fort, Telenor har planlagt at avdelingen skal være borte 1. januar 2018.

– Omstillingssamtalene starter så fort som mulig, noen allerede i dag. De får kort frist for å bestemme seg for signering av sluttkontrakt. Men de har jo ikke noe annet alternativ, sier Skaale.

Det er regnet ut at 80 som mister jobben i Harstad ville tilsvart 450 hvis det var i Bærum kommune. Det er et betydelig antall mennesker som nå blir arbeidsledige på likt, påpeker Skaale.

Det er også siste større rest av Telenor i Nord-Norge, selv om det er noen mindre lokalkontorer igjen med fåtalls ansatte, blant annet i Bodø og på Svalbard.

– Nedleggelsen er et ledd av en sentralisering. Det er egentlig et paradoks, siden digitaliseringen jo egentlig åpner for at man kan jobbe desentralisert, påpeker Skaale.

En risiko for overkutt

Det er overkapasitet som gjør at Telenor skal legge ned, det vil si at færre ringer inn - og da trengs færre til å ta telefonen på kundesenteret. Leder i EL og IT distrikt Oslo/Akershus var også innom landstariffkonfernansen før han dro for å forberede seg til politisk streik senere i dag. Han frykter Telenor risikerer å få dårligere kundeservice etter nedleggelsen.

– Det er en del virksomheter som har nedbemannet denne typen ting for å kutte kostnader, som har kuttet altfor mye og som har endt opp med en haug sinte kunder og dermed kanskje blitt nødt til å ansette igjen, påpeker han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

KRITISK: Morten Svendsen.

KRITISK: Morten Svendsen.

Leif Martin Kirknes

Svendsen mener videre Telenor ikke er sitt samfunnsansvar bevisst i denne saken. Han påpeker at selskapet leverer gode resultater.

– Nedleggelsen skaper en urimelig stor usikkerhet for folk som jobber der. Telenor lemper sine problemer over på samfunnet i stedet for å ta samfunnsansvar, sier han.

Støtteuttalelser

Også Landstariffkonferansen for Elektrofag har vært innom dette. I en støtteuttalelse fra forrige uke mener de bedriftens argument for nedleggelsen ikke rettferdiggjør konsekvensene den vil få for de berørte ansatt og for Harstad-samfunnet, heter de videre i uttalelsen deres

– Telenors rolle som samfunnsbygger og næringsutvikler ser ut til å være et tilbakelagt stadium

Også landstariffkonferansen for IKT/Spekter fikk hastevedtatt en uttalelse mandag, dagen før nedleggelsen var et faktum.

«De ansatte i Harstad har vært med på å skape inntekter og overskudd i bedriften. Telenor Norge bør benytte en del av dette overskuddet, slik at ansatte i Harstad kan beholde arbeidsplassene sine. Telenor Norge kjøper i dag tjenester fra et eksternt selskap for å besvare kundehenvendelser. Dette er arbeidsoppgaver Telenor Norge må ta tilbake og gjennom det opprettholde kundeserviceavdelingen i Harstad,» skrev de.

Skjebnedag for 80 ansatte i Telenor Harstad

(Artikkelen fortsetter under bildet)

I HARSTAD: Kenneth Pettersen (th.), divisjonstillitsvalgt i mobile i Telenor, fikk permisjon fra landstariffkonferansen for å dra til Harstad. Her et bilde fra mandag, før han dro.

I HARSTAD: Kenneth Pettersen (th.), divisjonstillitsvalgt i mobile i Telenor, fikk permisjon fra landstariffkonferansen for å dra til Harstad. Her et bilde fra mandag, før han dro.

Leif Martin Kirknes

– Aldri enkelt

Telenor uttalte om nedleggelsen i går:

– Det er aldri enkelt å legge ned avdelinger. Våre dyktige medarbeidere i Harstad har levert godt i mange år, men totalt har utviklingen ført til at vi er i en situasjon med betydelig overkapasitet og derfor er dette nå nødvendig, forteller Bjørn Ivar Moen, leder for Mobile.

Om påstandene om at Telenor ikke er sitt samfunnsansvar bevisst i denne saken, har de tidligere uttalt:

– Vi tar samfunnsansvar i form av måten vi håndterer en sånn nedleggelse på. Den enkelte vil få sluttpakke. Sluttpakken vil være avhengig av hvor lenge du har jobbet, men den vil være mer enn oppsigelsestiden. Det vil også bli omstillingssamtaler til mange tusen kroner og mulighet til å flytte hvis du vil, der vi også vil dekke mye av flyttekostnader, Torfinn Eriksen, direktør i Telenor Kundeservice.

– Hvis du vil bli i Nord-Norge kan du få byttet omstillingssamtaler og deler av sluttpakkene til skattefri utdannelse, som slik jeg ser det kan være gunstig om du ikke har så mye utdannelse fra før. Sammenstilt med mange andre firmaer vil jeg mene vi har ganske gode overgangsordninger.

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse