Yrkesfag
Hans-Henrik er ekspert på elsykkel. Nå skal kunstene hans bli til skolefag
Sportsbransjen tror det vil trengs flere som ham framover. Derfor kommer det nå et eget sykkelmekk-fagbrev.
Elsykler som har motor gir god hjelp til syklisten, men sliter også mye på kjede og tannhjul (kassett, som det heter på fagspråket). Her sjekker Hans-Henrik Hansen ståa på en modell en kunde vil ha sett på.
Leif Martin Kirknes
leif.kirknes@lomedia.no
På Sport 1 Superstore Hamar i Ringsaker er det en rolig torsdag formiddag. Men på verkstedet er det mye aktivitet. Høysesongen for sykkelfiks er fra mars til godt ut i august.
– Nye sykler som skal monteres, og så er det servicer, sier selger, verksted-mekaniker og HK-tillitsvalgt Hans-Henrik Hansen.
Han startet som selger av friluftsutstyr i 2010 og har i løpet av årene flyttet gradvis mer og mer inn på sykkelverkstedet. Der har han blitt den lokale eksperten på elektroniske sykkelsystemer.
– Da jeg begynte å skru selv, kunne jeg min egen sykkel ganske godt. Men så står du på verkstedet og skal reparere fem forskjellige sykler om dagen, og da er det ingen ting på dem som er likt. Da måtte jeg selv lære meg de få tingene som finnes av standarder og hvilke parametere du trenger for å finne de riktige delene. Det er en ganske stor jungel, sier han.
Nå skal sykkelmekaniker bli et eget fagbrev. I februar kom det en høring fra Utdanningsdirektoratet om hvordan de ser for seg opplegget.
Om alt går som det skal, vil det første mekaniker-kullet starte på videregående i 2024 for to år skole. Deretter venter to år som lærlinger.
Se Hansens vedlikeholdstips lenger ned i saken.
Komplekst maskineri
Hans-Henrik Hansen synes fagbrev som sykkelmekaniker høres briljant ut.
– Jeg tror det kan være et løft for bransjen, og særlig nå med det som skjer med satsing på elsykkel. Det kommer også en del andre nye elementer som definitivt vil gjøre behovet for sykkelmekanikere større. Det er et behov allerede, sier Hansen.
I dag kan det å bli sykkelreparatør ta lang tid og være avhengig av lokale tilfeldigheter, forteller han. Man er prisgitt at arbeidsgiver vil sette av tid til deg, og at det er noen erfarne som kan lære deg opp.
Sykkel i 2023 er mer enn bare hjul og tannhjul. Sykkelen har mange deler og dertil uhorvelige varianter av alle delene. En skal holde tunga rett i munnen for å vite hva som passer med hva. I tillegg er det et økende antall elsykler, og en økende andel elektronikk. Nå finnes det ting som elektronisk giring og elektronisk justering av støtdempere. Alt dette bør man kunne som reparatør.
KAMELÅSÅ: Det er en del spesielle verktøy i sving ment spesifikt for sykkel. Slik som kjedepisk, kranknøkkel, kassetavdrager, hakenøkkel og kjedemåler. I tillegg til vanlige verktøy som skiftenøkkel, umraco, torx og tang av ulikt slag.
Leif Martin Kirknes
Trygg & driftssikker
Mange leverandører har kurs og nettportaler, men det er mer om enkeltprodukter enn om sykkelmekanikk generelt. Kursene er ofte om kommende produkter som ikke ennå er på markedet. Når de kommer på det norske markedet, kan kunnskapen alt ha gått i glemmeboka.
Det er Norsk Sportsbransjeforening som har etterspurt et fagbrev på området. Forhandlere, produsenter og leverandører melder om et stort behov for, og mangel på, sykkelmekanikere. Stadig mer avanserte sykler stiller høyere krav til teknisk kompetanse, har de påpekt.
Det er tenkt at elevene skal lære å reparere og vedlikeholde sykkelkomponenter og sikre at sykkelen er trygg og driftssikker. I faget inngår kunnskap om prosedyrer, lover og dokumentasjon. Diagnose og feilsøking av elektronisk utstyr og oppbevaring av batterier vil også stå i læreplanen. Trepartssamarbeid er også pensum, samt helse, miljø og sikkerhet (HMS).
Fikk du med deg denne? Regjeringen vil sikre Shaker (32) retten til å ta nytt fagbrev
Elsykler slites hardt
Hansen har en snedig HMS-innretning på verkstedet sitt. En egen heis løfter opp selv de tyngste sykler for nærmere inspeksjon. Elsykkelen som han heiser opp når HK-Nytt er innom, er egentlig her på grunn av en feilmelding i elmotoren, men det viser seg også et behov for å bytte det meste av drivlinjen – ting som tannhjul og kjede. Alt er nedslitt. Det er et nok så vanlig syn på verkstedet.
– På elsykler får drivlinjen, slik som kjede og kassett, virkelig kjørt seg. Motorhjelpen i elsyklene er sterk. Det er ofte en ny gruppe mennesker som bruker elsykkel. De er ikke like vant til å sykle. De bruker ikke alltid gir og drivverk riktig, og da slites det mye fortere. Du kan sykle på det tyngste giret over alt om du har en god motor, men det sliter ekstremt på drivlinje, motor, batteri og alt, sier Hansen.
Bremsedeler må ofte byttes. Det hender at bremseklossen er helt borte og at det går stål mot stål når folk kommer innom. Eller at tannhjulene, slik som på sykkelen på heisen, er nedslitte. Hansen anslår at blant dem som kommer inn og bestiller service er det i de fleste tilfeller heller snakk om at de de trenger er en reparasjon.
– Når en kunde kommer til oss og ber om service fordi de har problemer med giret, da er årsaken gjerne at delene er blitt ødelagt, sier han.
Praksisbrev: Josef og Lukas droppet ut av skolen. Nå er de stjerneelever hos XXL
Vedlikeholdstips: vask
Hansen håper det kommende fagbrevet også kan gjøre at syklister blir flinkere til å ta vare på sykkelen sin.
– Jeg håper utdannelsen kanskje kan gi mer oppmerksomhet rundt sikkerhetsaspektet og det med service – at du faktisk har sykkelen på service før ting blir ødelagt, sier han, og kommer med et generelt og enkelt vedlikeholdstips selv bestemor kan gjøre:
– Vask! Vask! Og vask! Det er det det går i. Når du er ute og sykler i grus, så blir det som slipepasta, sier Hansen. Kombinasjonen av sand og kjedeolje gir en sandpapir-effekt når du sykler.
Av samme årsak anbefaler han heller ikke å smøre en skitten sykkel. Det er verre å smøre inn skitten enn å la være, mener Hansen.
Du bør vaske ofte, egentlig helst etter hver tur, og helst bruke vaskemidler og smøring for sykler, mener han.
En fin bieffekt av sykkelvasken, er at du får tatt sykkelen nærmere i øyesyn selv. Da får du kanskje sett om bremseklossen er i ferd med å bli utslitt, sjekket at dekkene ikke er sprukket opp og kjent etter at styret sitter godt fast. Så kan du eventuelt fikse det selv hvis du er handy og komfortabel med det.
Eller overlate jobben til sykkelreparatører som Hansen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i handel, kontor, luftfart og reiseliv, finans, forlag, media, samferdsel og organisasjoner.