JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Frp-statsråden Ketil Solvik-Olsen har utsatt togkonkurransen til etter stortingsvalget

– Den utsatte togkonkurransen er en seier for de ansatte

Konkurransen om kjøring av persontog er utsatt igjen - til etter stortingsvalget. – Vi ser på dette som en seier, sier forbundsleder i Jernbaneforbundet Jane Brekkhus Sæthre.
DELEGAT: Forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre deltar på LO-kongressen denne uken.

DELEGAT: Forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre deltar på LO-kongressen denne uken.

Ole Palmstrøm

oystein.braathen@lomedia.no

Nå ser Jernbaneforbund-leder Jane Brekkhus Sæthre muligheten til å få stoppet konkurranseutsetting av persontog.

Både Ap, Sp, SV og Rødt er motstandere av å legge persontrafikken med tog ut på anbud. Valgresultatet avgjør.

– Samtidig er denne liberaliseringen viktig i EUs jernbanepakke fire. Nå er tiden inne til å få et veto mot utviklingen, sier Jane Brekkhus Sæthre.

– Vi har jobbet i tre og et halvt år for å begrunne at konkurranseutsetting ikke er lurt å gjennomføre med de rammebetingelsene jernbanen har i dag. Vi er stolte over å ha vunnet fram med argumenter, sier Sæthre.

Alle sakene fra LO-kongressen

– Regjeringen gikk for fort fram

Etter at Høyre-Frp-regjeringen vedtok den såkalte jernbanereformen har Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund jobbet sammen for å få fram konsekvensene av vedtakene.

– Regjeringen gikk for fort fram. Alle fikk for dårlig tid, og hele gjennomføringen ble litt panisk. Det ville senere gått ut over jernbanen og tilbudet til kundene, mener Sæthre.

LO-kongressen får også saken til behandling når den skal diskutere samferdselspolitisk uttalelse.

Følg oss på Facebook

Tidsplanen forskjøvet

Selskapet som vinner kjøringen på Sørlandsbanen skal overta i juni 2019. Konkurransegrunnlaget kommer først i oktober-november i år - åtte måneder forsinket. Opprinnelig var planen å få ut dokumentene i februar, med overtakelse i desember 2018.

En viktig årsak til utsettelsen er NSBs pensjonsforpliktelser overfor ansatte. Saken er sendt over til ESA, som tar stilling til om EØS-avtalen er fulgt eller brutt.

LO-kongressen skal diskutere jernbanereformen

I forslag til samferdselspolitisk uttalelse som LO-kongressen skal ta stilling til, står det blant annet at en oppsplitting av jernbanesektoren i Norge er svært uheldig og vil svekke sektoren over tid:

– LO ønsker derfor en annen utvikling enn den konkurranse- og anbudsutsettingen på jernbanen som er iverksatt gjennom reformen, hvor det tilrettelegges for rasering av ansattes lønns-, pensjons- og arbeidsvilkår.

Pensjonsbombe truer med å sprenge NSB

Dette er det nye Jernbane-Norge

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse