JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krisepakke i revidert statsbudsjett:

100 millioner i krisepakke til ekspressbussene: – For lite for sent

Fellesforbundet er fornøyd med at kommersielle buss- og båtruter får 100 millioner kroner i krisepakke i revidert statsbudsjett.
100 MILLIONER: Regjeringen foreslår en tiltakspakke på 100 millioner kroner til kommersielle buss- og båtruter for å dekke inntektstap som følge av bortfall av passasjerer under koronakrisen.

100 MILLIONER: Regjeringen foreslår en tiltakspakke på 100 millioner kroner til kommersielle buss- og båtruter for å dekke inntektstap som følge av bortfall av passasjerer under koronakrisen.

Anna Granqvist

roy@lomedia.no

Det sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen til Magasinet for fagorganiserte.

– Mange her i landet har ikke annet tilbud om kollektivtransport enn ekspressbusser. Derfor har vi sammen med flere andre LO-forbund og NHO Transport, bedt departementet om å komme med tiltak som gjør at de kan overleve koronakrisen, sier Sivertsen.

Ifølge NHO Transport har 85–95 prosent av passasjerene forsvunnet som følge av koronakrisen. Siden disse selskapene drives kun på kommersiell basis, rammes de ekstra hardt av bortfallet av billettinntekter.

Les også: Nå skal Statens vegvesen sjekke yrkessjåførenes lønns- og arbeidsvilkår

Rett før pinse kom imidlertid svaret både Fellesforbundet, NHO Transport og andre LO-forbund hadde ønsket seg.

Viktige bidragsytere

I forslaget til revidert statsbudsjett peker nemlig samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) – som Sivertsen – på at de kommersielle rutene er viktige bidragsytere til transport som kritisk samfunnsfunksjon.

– Som følge av den situasjonen vi nå står i, melder næringen om en betydelig tæring på egenkapitalen og fare for nedleggelser. Når vi nå har fått kontroll på smittespredningen, trapper vi opp innsatsen for å få fart på norsk økonomi igjen. Sammen skal vi ta Norge ut av krisen og fremover. Derfor foreslår vi nå å bevilge 100 millioner kroner til kommersielle buss- og båtruter, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Må prioriteres

De 100 millionene skal være en del av en tilskuddsordning, men hvordan denne skal innrettes er foreløpig ikke klart.

– For Fellesforbundet er det viktig at det er de ekspressrutene der passasjerene ikke har andre kollektive alternativer som blir prioritert. Det vil gjøre at de ikke risikerer å miste sitt eneste kollektivtilbud som følge av koronakrisa, sier Sivertsen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FORNØYD: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen er fornøyd med at regjeringen kommer Fellesforbundet, NHO Transport og andre LO-forbund i møte, etter at bransjen ba om krisepakke til de kommersielle buss- og båtrutene.

FORNØYD: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen er fornøyd med at regjeringen kommer Fellesforbundet, NHO Transport og andre LO-forbund i møte, etter at bransjen ba om krisepakke til de kommersielle buss- og båtrutene.

Erlend Angelo

Fryktet konkurser

Han legger ikke skjul på at både konkurser og tap av arbeidsplasser har vært en reell mulighet i den delen av bussbransjen.

– Når regjeringen stengte ned Norge, forsvant det kommersielle markedet og inntektene ble borte. Om selskapene vil klare seg til pengene kommer, er umulig å vurdere, men nå har det i hvert fall kommet et signal på at det kommer penger, sier Sivertsen.

Les også: Utslitte tungtransportsjåfører må kjøre i frykt for å forårsake store ulykker. Nå tar europeisk fagbevegelse grep

For lite, for sent

Bransjerådsleder for buss i Fellesforbundet, Per Ole Melgård, er også glad for at regjeringen endelig kommer med en krisepakke til ekspressbussmarkedet. Han er likevel ikke fornøyd.

– Det burde vært satt inn tiltak for å få permitterte sjåfører tilbake i arbeid. Det er det mulighet til på grunn av smittevernskrav om avstand mellom passasjerene. Derfor er det fristende å si at typisk nok så kommer den borgerlige regjeringa med for lite for sent, sier Melgård.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FOR LITE OG FOR SENT: Regjeringa burde kommet med flere og bedre tiltak tidligere, mener bransjerådsleder for buss i Fellesforbundet, Per-Ole Melgård.

FOR LITE OG FOR SENT: Regjeringa burde kommet med flere og bedre tiltak tidligere, mener bransjerådsleder for buss i Fellesforbundet, Per-Ole Melgård.

Martin Guttormsen Slørdal

Lysning i turbilnæringa

Den foreslåtte tiltakspakka gjelder derimot ikke turbilnæringa, men ifølge Dag-Einar Sivertsen virker det som den delen av bransjen er over den verste kneika.

– Vi vet at det har vært særdeles vanskelig i turbilbransjen, men ifølge NHO Transport ser det litt lysere ut nå. Grunnen er blant annet buss-for-tog-kjøring og at det har løsnet litt på oppdrag i forbindelse med skoletransport, siden man ikke kan fylle opp bussene som før. Dermed blir det bestilt flere busser, sier Sivertsen.

Les også: Bussjåfører ber om buss-for-tog for å redde turbil-bransjen

Kan tape 4,7 milliarder

Samtidig med tiltakspakken til kommersielle buss- og båtruter, ble det varslet 600 millioner kroner ekstra til kollektivtransportbransjen i tillegg til den milliarden bransjen har fått tidligere.

Leder for Kollektivtrafikkforeningen, Olov Grøtting, mener imidlertid det fremdeles ikke er nok. I en pressemelding skriver Grøtting at selv om Norge åpnes opp fra skolestart i august og at smittevernstiltak og avstandstiltak bortfaller, vil bransjen ha tapt 750 millioner kroner i manglende billettinntekter siden 12. mars.

– Dersom smittevernstiltakene opprettholdes ut året, er prognosen at ordinær kollektivtrafikk vil ha et inntektstap på 4,7 milliarder kroner i 2020, sier Olov Grøtting.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse