100 MILLIONER: Regjeringen foreslår en tiltakspakke på 100 millioner kroner til kommersielle buss- og båtruter for å dekke inntektstap som følge av bortfall av passasjerer under koronakrisen.
Anna Granqvist
Krisepakke i revidert statsbudsjett:
100 millioner i krisepakke til ekspressbussene: – For lite for sent
Fellesforbundet er fornøyd med at kommersielle buss- og båtruter får 100 millioner kroner i krisepakke i revidert statsbudsjett.
roy@lomedia.no
Det sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen til Magasinet for fagorganiserte.
– Mange her i landet har ikke annet tilbud om kollektivtransport enn ekspressbusser. Derfor har vi sammen med flere andre LO-forbund og NHO Transport, bedt departementet om å komme med tiltak som gjør at de kan overleve koronakrisen, sier Sivertsen.
Ifølge NHO Transport har 85–95 prosent av passasjerene forsvunnet som følge av koronakrisen. Siden disse selskapene drives kun på kommersiell basis, rammes de ekstra hardt av bortfallet av billettinntekter.
Les også: Nå skal Statens vegvesen sjekke yrkessjåførenes lønns- og arbeidsvilkår
Rett før pinse kom imidlertid svaret både Fellesforbundet, NHO Transport og andre LO-forbund hadde ønsket seg.
Viktige bidragsytere
I forslaget til revidert statsbudsjett peker nemlig samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) – som Sivertsen – på at de kommersielle rutene er viktige bidragsytere til transport som kritisk samfunnsfunksjon.
– Som følge av den situasjonen vi nå står i, melder næringen om en betydelig tæring på egenkapitalen og fare for nedleggelser. Når vi nå har fått kontroll på smittespredningen, trapper vi opp innsatsen for å få fart på norsk økonomi igjen. Sammen skal vi ta Norge ut av krisen og fremover. Derfor foreslår vi nå å bevilge 100 millioner kroner til kommersielle buss- og båtruter, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Må prioriteres
De 100 millionene skal være en del av en tilskuddsordning, men hvordan denne skal innrettes er foreløpig ikke klart.
– For Fellesforbundet er det viktig at det er de ekspressrutene der passasjerene ikke har andre kollektive alternativer som blir prioritert. Det vil gjøre at de ikke risikerer å miste sitt eneste kollektivtilbud som følge av koronakrisa, sier Sivertsen.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
FORNØYD: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen er fornøyd med at regjeringen kommer Fellesforbundet, NHO Transport og andre LO-forbund i møte, etter at bransjen ba om krisepakke til de kommersielle buss- og båtrutene.
Erlend Angelo
Fryktet konkurser
Han legger ikke skjul på at både konkurser og tap av arbeidsplasser har vært en reell mulighet i den delen av bussbransjen.
– Når regjeringen stengte ned Norge, forsvant det kommersielle markedet og inntektene ble borte. Om selskapene vil klare seg til pengene kommer, er umulig å vurdere, men nå har det i hvert fall kommet et signal på at det kommer penger, sier Sivertsen.
For lite, for sent
Bransjerådsleder for buss i Fellesforbundet, Per Ole Melgård, er også glad for at regjeringen endelig kommer med en krisepakke til ekspressbussmarkedet. Han er likevel ikke fornøyd.
– Det burde vært satt inn tiltak for å få permitterte sjåfører tilbake i arbeid. Det er det mulighet til på grunn av smittevernskrav om avstand mellom passasjerene. Derfor er det fristende å si at typisk nok så kommer den borgerlige regjeringa med for lite for sent, sier Melgård.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
FOR LITE OG FOR SENT: Regjeringa burde kommet med flere og bedre tiltak tidligere, mener bransjerådsleder for buss i Fellesforbundet, Per-Ole Melgård.
Martin Guttormsen Slørdal
Lysning i turbilnæringa
Den foreslåtte tiltakspakka gjelder derimot ikke turbilnæringa, men ifølge Dag-Einar Sivertsen virker det som den delen av bransjen er over den verste kneika.
– Vi vet at det har vært særdeles vanskelig i turbilbransjen, men ifølge NHO Transport ser det litt lysere ut nå. Grunnen er blant annet buss-for-tog-kjøring og at det har løsnet litt på oppdrag i forbindelse med skoletransport, siden man ikke kan fylle opp bussene som før. Dermed blir det bestilt flere busser, sier Sivertsen.
Les også: Bussjåfører ber om buss-for-tog for å redde turbil-bransjen
Kan tape 4,7 milliarder
Samtidig med tiltakspakken til kommersielle buss- og båtruter, ble det varslet 600 millioner kroner ekstra til kollektivtransportbransjen i tillegg til den milliarden bransjen har fått tidligere.
Leder for Kollektivtrafikkforeningen, Olov Grøtting, mener imidlertid det fremdeles ikke er nok. I en pressemelding skriver Grøtting at selv om Norge åpnes opp fra skolestart i august og at smittevernstiltak og avstandstiltak bortfaller, vil bransjen ha tapt 750 millioner kroner i manglende billettinntekter siden 12. mars.
– Dersom smittevernstiltakene opprettholdes ut året, er prognosen at ordinær kollektivtrafikk vil ha et inntektstap på 4,7 milliarder kroner i 2020, sier Olov Grøtting.
Mest lest
I lønnsoppgjøret skal de største tilleggene gis til de som har lavest lønn, ifølge LO.
colourbox.com
Om lønna di er lav nok, kan du vente deg ekstra penger
Erfarne butikkansatte som Nadine Tomi får 15.600 kroner mer i året fra 1. februar.
Brian Cliff Olguin
Kraftig lønnshopp for butikkansatte FØR lønnsoppgjøret
Hugo Lorentsen, som har jobbet i Drytech i 17 år, anbefaler mest husets kylling i karri. Maten pakkes for hånd og alt er nøye sjekket.
Erlend Angelo
«Magisk» norsk mat har mettet soldater og turgåere i tre tiår
Eivind Senneset
Veien fram til i dag har vært lang og full av skam for Martine. Nå føler hun at hun kan puste
I fjor streika ansatte i mange private barnehager for å bli med i tidligpensjonsordninga Fellesordninga for avtalefestet pensjon.
Bjørn A. Grimstad
Flere skal få tidligpensjon – men ny AFP kommer heller ikke i år
Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.
Tone Tveit
Jørgen (70) ble filleristet i gravemaskinen, men får småpenger i erstatning
IKKE SETT PÅ MAKEN: Distriktssekretær i EL og IT Nordland, Ulf Iversen, sier han ikke har sett maken på sine 40 år som tillitsvalgt og ansatt i distriktet. – Hadde ikke trodd det var mulig, sier han.
Knut Viggen
Hovedtillitsvalgt utestengt og oppsagt: – Hadde ikke trodd at dette var mulig
– Norge er ikke vaksinert mot splittelse. Vi kan ikke ta demokratiet og våre verdier for gitt, sier kvinnen som nesten ble drept for det hun tror på. Terroristen på Utøya skjøt Libak i hendene, i kjeven og i brystet.
Hanna Skotheim
Ina Libak hørte folk si Nav møtte dem med mistillit. Da hun selv måtte ringe, fikk hun en aha-opplevelse
«Mrs. Chatterjee vs. Norway» har premiere 17. mars. Bufdir forbereder seg på debatten
Skjermdump
Bollywood-film om norsk barnevernssak drar fagfolk til kinoen
Arbeidsmiljøloven sier at nattarbeid, som defineres som arbeid mellom klokka 21 og 06, ikke er tillatt med mindre «arbeidets art gjør det nødvendig». Men det gjelder ikke ansatte i varehandelen. (Illustrasjonsfoto)
André Kjernsli
Skal vurdere om butikkansatte kan jobbe etter klokka 21 om kvelden
– Det er synd at vi måtte ut i media for at de skulle bestemme seg for å gjennomføre et tilsyn, sier Joakim Johnsen.
Brian Cliff Olguin
Sjefen trakasserte Joakim og kollegaene i fylla: Nå ser Arbeidstilsynet på saken
Klubbleder Mohammed Malik ved Tine i Oslo mener det er oppsiktsvekkende at noen må streike for tariffravtale i 2023. Derfor er klubben klar for sympatistreik.
Erlend Angelo
Stanser varelevering til Oslo-restaurant: – Ønsker å vise vår støtte til de streikende
Håvard Sæbø
Her skrur de ansatte av lysene i lunsjpausen for å spare strøm
Selv om det er mørke tall for befolkningen i Nord-Norge, tror fylkesdirektør Kristin Røymo i Nav troms og Finnmark at det finnes løsninger for bedre framtidsutsikter.
Guro Gulstuen Nordhagen
Unge arbeidstakere forlater Nord-Norge: – Åpenbart at det krever endring
Det kan bli streik ved et av fartøyene som er tilknyttet Ekofisk-feltet i Nordsjøen. Industri Energi mener det foregår sosial dumping og krever tariffavtale.
ConocoPhillips Company
Det kan bli streik i Nordsjøen: – Dette er sosial dumping
En kampklar Christopher Beckham er villig til å streike for at lønna skal øke mer enn prisene.
Leif Martin Kirknes
Beckham provosert etter lønnsfest-utspill. Nå varsles det streik
– Jeg kan ikke si noe annet enn at jeg gleder meg til å ta fatt på oppgaven med å lede dette fantastiske forbundet med de beste folkene, sier Geir Ove Kulseth.
Leif Martin Kirknes
Geir Ove Kulseth vant en uhyre jevn lederkamp. Her er reaksjonene
De to barnehagene ble drevet henholdsvis i andre etasje på bygningen til venstre og over garasjen til høyre. Leieforholdene ble avsluttet for over et år siden. Huseieren, som fortsatt benytter huset som bolig og også gjorde det i utleieperioden, har ikke fått kritikk i forbindelse med saken.
Bjørn A. Grimstad
Stengte «uforsvarlige» barnehager – eieren tjente millioner
Randi Knutli (t.h) anbefaler andre som står i omstillingsprosesser å undersøke jobbmulighetene utenfor Posten. Posten har støtteordninger for de som tar ny jobb andre steder eller vil omskolere seg. – Det er et knallgodt råd, og ordningene er gode, sier leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge.
Alf Ragnar Olsen
Da jobben sto i fare, startet Randi på et helt nytt eventyr
De ansatte krever at klinikkleder Bjørn Bendz og avdelingsleder Arnt Fiane fratrer sine stillinger umiddelbart.
Lise Åserud / NTB