JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ole Palmstrøm

Nå skal Statens vegvesen sjekke yrkessjåførenes lønns- og arbeidsvilkår

Flertallet på Stortinget ville imidlertid ikke bremse utenlandske aktørers mulighet til å kjøre turbuss i Norge, og dermed gi den kriserammede bransjen håp om en bedre fremtid.



29.05.2020
10:58
12.06.2020 14:14

roy@lomedia.no

Det ble klart da Stortinget torsdag 28. mai voterte over forslag til endringer i allmenngjøringsloven og innstillinger fra arbeids- og sosialkomiteen. I stortingsdebatten to dager tidligere var det tverrpolitisk enighet om at Statens vegvesen skulle få utvidede fullmakter i forbindelse med kontroller på veiene.

Svært mange av dem som tok ordet under stortingsdebatten pekte på at Arbeidstilsynets egne tall viste at kun 46 prosent av de kontrollerte sjåførene fikk betalt den allmenngjorte norske minstelønnen de hadde krav på.

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen sa rett ut at deler av næringen er preget av aktører som bevisst omgår reglene.

– Derfor er det bra at en samlet komité støtter forslag om å gi Vegvesenet større fullmakter, sa statsråden.

Vedtaket betyr at Vegvesenet kan innhente opplysninger om yrkessjåførenes lønns- og arbeidsvilkår og oversende disse til Arbeidstilsynet. Vegvesenet skal også kunne stoppe kjøretøy etter vedtak fra Arbeidstilsynet.

Haster

Det er Arild Grande fra Arbeiderpartiet og medlem i arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget glad for.

– Dette har vært et langvarig krav fra bransjeorganisasjonene, og Arbeiderpartiet har presset på for å få dette på plass. Det har vært en svakhet at man ikke har kunnet sjekke lønns- og arbeidsvilkår i sammenheng med kontroller av kjøretøy. Det får vi nå, og det betyr at vi får større mulighet til å luke ut de useriøse aktørene i bransjen, sier Grande.

Han håper at regjeringen vil sørge for at Vegvesenet kan starte med slike kontroller så raskt som mulig.

– Det haster å få dette iverksatt, og vi vil følge veldig nøye med på at dette blir gjort raskt, understreker Grande.

Kun utredning

Utover endringene i allmenngjøringsloven ble det også votert over andre forslag i forbindelse med kampen mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet på norske veier. Det var tverrpolitisk enighet om å be regjeringen utrede innføringen av et objektivt juridisk og økonomisk medansvar for transportkjøperne også når det gjelder lønns- og arbeidsvilkår til sjåførene.

Den utredningen skal også inneholde en vurdering om det er behov for et register med virksomheter som oppfyller kravene til å drive med transporttjenester etter modell av Renholdsregistreret. Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet fikk imidlertid ikke med seg stortingsflertallet på at regjeringen også måtte komme tilbake til Stortinget med et forslag på disse punktene.

Når denne utredningen vil være på plass, er derimot usikkert, og under debatten på tirsdag kunne ikke statsråd Røe Isaksen gi noen dato.

– Dette er et prioritert arbeid i departementet og passer godt inn i det arbeidet vi gjør for planen mot arbeidslivskriminalitet som skal legges fram neste år. Det betyr ikke at dette ikke kan bli lagt fram tidligere, men det er ikke lagt noen tidsplan for arbeidet. Selv om arbeidslivskriminalitet har veldig høy prioritet, så har en del utredningsarbeid blitt utsatt på grunn av koronakrisen, sa Isaksen.

Lover endringer

Arild Grande mener det er positivt at regjeringen og partiene på høyresiden i norsk politikk har beveget seg i retning av kravene både Arbeiderpartiet og fagbevegelsen har stilt. Han har likevel ikke store forhåpninger til den kommende utredningen.

– Et solidaransvar er veldig oppdragende for dem som bestiller transport, og vi kommer til å fortsette å presse regjeringen slik at de kommer med en utredning så raskt som mulig. Dessverre har vi dårlig erfaring med utredninger fra denne regjeringen, og de har også stemt ned solidaransvar for transportkjøperne tidligere, sier Grande.

Han lover at Arbeiderpartiet uansett vil presse på for at en utredning vil komme så raskt som mulig. Blir det rødgrønn regjering etter valget neste år, vil det i hvert fall bli endringer.

– Parallelt med det, jobber vi med hva en ny rødgrønn regjering skal vektlegge. De endringene vi har foreslått skal på plass fra første arbeidsdag med en ny regjering, lover Grande.

Ingen turbil-endring

En bransje som har grunn til å være skuffet etter torsdagens votering er turbil-næringen. Koronakrisen har ført til masse-permitteringer og frykt for at norske selskaper som kjører turbusser skal gå konkurs. Allerede før koronakrisen slet denne bransjen med konkurransen fra utenlandske operatører som har drevet kabotasjekjøring i Norge. Kabotasjekjøring betyr at en utenlandsk transportør kjører transport innenfor norske grenser. I dag er den eneste begrensningen i EUs regelverk at kabotasjekjøring for turbusser skal være midlertidig, uten å konkretisere hvor lenge det kan være eller hvor mange turer som kan kjøres.

I Danmark strammet man inn dette regelverket nasjonalt ved å legge en begrensning på maksimalt sju dager kabotasjekjøring per måned. Det ville Ap, SV og Senterpartiet blåkopiere her i landet, men med 42 mot 46 stemmer, gikk ikke det. Derfor rister han også bare på hodet av at Høyre under debatten tirsdag påsto at de gikk i front i kampen mot sosial dumping.

– Det er kun retorikk. Turbilbransjen i Norge er i ferd med å bli ødelagt, og alle har sett at regjeringen har havnet på etterskudd. Realiteten er at opposisjonen sitter i førersetet og regjeringen i baksetet i kampen mot sosial dumping, avslutter Arild Grande.

Ikke overrasket

I Fellesforbundet er det heller ingen flagg som går til topps, selv om også forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen er glad for at Vegvesenet nå også skal kontrollere sjåførenes lønns- og arbeidsvilkår.

– Det gjenstår jo å se om det følger ressurser med dette vedtaket. Vi ser jo at selv om både Vegvesenet og Arbeidstilsynet får flere oppgaver, så har det ikke fulgt penger, sier han.

Sivertsen er også svært kritisk til at ikke stortingsflertallet strakk ut en hjelpende hånd til turbilbransjen.

– Dette er et signal at man ikke ser noen grunn til å gi norsk turbilbransje en sjanse mot billige og useriøse utenlandske aktører som vil strømme inn til Norge så fort grensene åpnes, sier han oppgitt.

Forbundssekretæren er derfor klokkeklar på at den sikreste veien til bedre forhold for norsk transportbransje er et regjeringsskifte neste høst.

– Jeg er ikke overrasket over at det endte slik. Nå hadde Stortinget muligheten til å vise at man tok disse tingene på alvor, men mønsteret er at det er de rødgrønne man må stole på for å få fremdrift i dette arbeidet. Vi er glad for at de rødgrønne gjorde et forsøk og skuffet over at de borgerlige stemte det ned. Da trenger vi et nytt flertall for å få på plass noe som virker, sier Dag-Einar Sivertsen.

Vil skjerpe bedriftene

Leder for treparts-bransjeprogrammet transport, Kjell Haugen, mener vedtaket om å gi Statens vegvesen utvidet kontrollmyndighet vil gi myndighetene større kapasitet til å håndheve allmenngjøringsloven.

– Styrket myndighetssamarbeid har vi i bransjeprogrammet vært opptatt av i flere år. Økt kontrollinnsats i håndheving av allmenngjøringsloven vil bidra til å motvirke underbetaling av arbeidstakere i transportsektoren. Kartleggingene til Arbeidstilsynet viser at det skjer mye underbetaling av utenlandske sjåfører som kjører kabotasjetransport i Norge, og disse arbeidstakerne er mindre kjent med sine rettigheter i Norge enn sine norske kolleger. Når kontrollaktiviteten økes, vil utenlandske transportører måtte skjerpe seg og følge norske allmenngjøringsbestemmelser, påpeker han.

Bransjeprogramleder Haugen, håper også at et transportregister snart kan realiseres.

– Treparts bransjeprogram transport har lenge argumentert for et transportregister. Det er en utfordring at man ikke har noen oversikt over arbeidstakere som utfører kabotasjeoppdrag i Norge. Tre parts bransjeprogram transport har påpekt behovet for et register som gir oversikt over transportoppdrag som skal utføres i Norge av utenlandske transportører, sier han.

Han forklarer at i de fleste tilfeller hvor det utføres kabotasje vil sjåføren være å anse som utsendt arbeidstaker, og at EUs håndhevingsdirektiv åpner for å innføre registreringsplikt for utsendte arbeidstakere.

– Et register kan ikke brukes til forhåndskontroll, men myndighetene kan imidlertid bruke opplysninger til oppfølging av utsendte arbeidstakeres arbeidsforhold og til å styrke myndighetene i gjennomføring av effektive tilsyn. Et slikt register vil derfor gi viktige opplysninger til å planlegge og innrette tilsyn der oppdrag utføres, understreker Kjell Haugen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
29.05.2020
10:58
12.06.2020 14:14



Mest lest

Den reduserte skatten før jul er resultat av en slags tvungen sparing i løpet av året, slik at du totalt sett betaler så mye skatt du har plikt til. (Illustrasjonsfoto)

Den reduserte skatten før jul er resultat av en slags tvungen sparing i løpet av året, slik at du totalt sett betaler så mye skatt du har plikt til. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox

Dette bør du vite om «halv skatt» i desember

Håvard Sæbø

Mona (19) fortalte ingen at hun søkte på bygg og anlegg

Neste år har du kun krav på 255 kroner dagen for de dagene du er i arbeidsmarkedstiltak. I dag er «lønna» på 411 kroner.

Neste år har du kun krav på 255 kroner dagen for de dagene du er i arbeidsmarkedstiltak. I dag er «lønna» på 411 kroner.

Hanna Skotheim. Innfelt: Leif Martin Kirknes

Nav-ansatte fortviler over regjeringas kutt: – Vil skyve folk over på sosialhjelp, mener Rødts Mimir Kristjánsson

PRESEDENS: Stendi-saken vil få betydning for norsk arbeidsliv, mener advokat Kjetil Edvardsen, som har ført saken for Fagforbundets medlemmer.

PRESEDENS: Stendi-saken vil få betydning for norsk arbeidsliv, mener advokat Kjetil Edvardsen, som har ført saken for Fagforbundets medlemmer.

Werner Juvik

Nå kan Gry juble for millionutbetaling: – Jeg har nesten ikke ord

Leif Martin Kirknes

Slik vil LO-toppen kutte strømregninga

Håvard Sæbø

Tillitsvald fekk skriftleg åtvaring: – Aldri kjekt å bli herja med

Omar Jørgensen

SV, Ap og Sp enige om nytt statsbudsjett: Her er noe av det de ble enige om

LO-leder Peggy Hessen Følsvik svarte på utfordringen fra NNN-leder Anne Berit Aker Hansen, og gikk gjennom problemene knyttet til AFP da hun innledet på NNN-landsmøte tirsdag.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik svarte på utfordringen fra NNN-leder Anne Berit Aker Hansen, og gikk gjennom problemene knyttet til AFP da hun innledet på NNN-landsmøte tirsdag.

Håvard Sæbø

AFP-pensjonen kan bli utsatt til 2024. LO-lederen innrømmer at det er komplisert

Colourbox.com

Det blir likevel feriepenger på dagpenger for arbeidsløse og permitterte

Saken om lønnstrekk er oppe for Høyesterett i Oslo i disse dager.

Saken om lønnstrekk er oppe for Høyesterett i Oslo i disse dager.

Leif Martin Kirknes

Kan en arbeidsgiver trekke deg i lønn, bare for at det står i arbeidsavtalen? Høyesterett avgjør saken snart

Gry Espeland og de ansatte ved Figgjo AS får nå likevel feriepenger på dagpengene de mottok i 2021.

Gry Espeland og de ansatte ved Figgjo AS får nå likevel feriepenger på dagpengene de mottok i 2021.

Jan Inge Haga

Klubbleder Gry jubler for feriepenger på dagpenger: – Vi har ikke så mye fra før av

Colourbox.com

De aller rikeste har en fordel. Derfor øker ulikheten

PENGER UT AV LANDET: Økonomiprofessor ved UiO Karen Helene Ulltveit-Moe reagerer på at utenlandske eiere tar millioner i utbytte etter å ha fått støtte under pandemien.

PENGER UT AV LANDET: Økonomiprofessor ved UiO Karen Helene Ulltveit-Moe reagerer på at utenlandske eiere tar millioner i utbytte etter å ha fått støtte under pandemien.

Tri Nguyen Dinh

Utenlandske eiere tok ut 722 millioner kroner i utbytte fra krisestøttede bedrifter

Jan-Erik Østlie

Øker snittprisen på strøm med 10 øre, vil det koste bedriften Stian jobber i 300 millioner mer i året

ENDRET PRAKSIS: Coop Hordaland vil ikke lenger betale deltidsansatte dobbel lønn for å jobbe de siste tre søndagene før jul. Illustrasjonsbilde.

ENDRET PRAKSIS: Coop Hordaland vil ikke lenger betale deltidsansatte dobbel lønn for å jobbe de siste tre søndagene før jul. Illustrasjonsbilde.

Erlend Angelo

Coop-ansatte får dårligere betalt for søndagsarbeid enn før

I 2019 ble drift og vedlikehold skilt ut som et eget selskap i Bane Nor – Spordrift. Nå er de ansatte spente på hva som vil skje videre med konkurranseutsettingen.

I 2019 ble drift og vedlikehold skilt ut som et eget selskap i Bane Nor – Spordrift. Nå er de ansatte spente på hva som vil skje videre med konkurranseutsettingen.

Morten Hansen

Jernbaneansatte kan juble: Nå stopper Støre anbudskonkurransen på drift og vedlikehold

AVVISTE ANKEN: Omsorgsarbeiderne gikk til sak mot Stendi (tidligere Aleris) for ulovlige arbeidsforhold. Nå har også Høyesterett sagt sitt.

AVVISTE ANKEN: Omsorgsarbeiderne gikk til sak mot Stendi (tidligere Aleris) for ulovlige arbeidsforhold. Nå har også Høyesterett sagt sitt.

Leif Martin Kirknes

Høyesterett avviser anken fra Stendi: Nå får omsorgsarbeiderne millionerstatning

VI MÅ SNAKKE SAMMEN: Bjørn Bakerød (foran), Guttorm Rue (til venstre) og Svein Ivar Stordalsvold har som topptillitsvalgte i Hæhre og Isachsen tett kontakt. De skulle ønske at flere anleggsfolk turte å lufte vanskelige følelser med andre.

VI MÅ SNAKKE SAMMEN: Bjørn Bakerød (foran), Guttorm Rue (til venstre) og Svein Ivar Stordalsvold har som topptillitsvalgte i Hæhre og Isachsen tett kontakt. De skulle ønske at flere anleggsfolk turte å lufte vanskelige følelser med andre.

Ole Palmstrøm

Som anleggsarbeider så Bjørn ofte kollegaer i krise. Felles for dem var at de ikke skjønte det selv

Arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik (Ap) sier til VG at regjeringen likevel vil innføre pensjon fra første krone fra 1. januar 2022. 

Arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik (Ap) sier til VG at regjeringen likevel vil innføre pensjon fra første krone fra 1. januar 2022. 

Jan-Erik Østlie

Alle får pensjon fra første krone neste år, ifølge Tajik

De tre budsjettkameratene ble sent onsdag kveld enige om forslaget.

De tre budsjettkameratene ble sent onsdag kveld enige om forslaget.

Omar Jørgensen

SV og regjeringen går sammen om strømtiltak


Flere saker