Yrkesskadeerstatning
Are kjempet mot Nav og forsikringsselskapet i åtte år: – De mente jeg bløffet
Vinteren 2014 veltet en søppelkasse rett over hånda til søppelkjører Are Sæland. Skaden gjorde det umulig for ham å fortsette å jobbe. I stedet ble det en årelang kamp mot både Nav og forsikringsselskapet.
BLIR ALDRI BEDRE: Are Sæland fikk endelig yrkesskadeerstatning, men må leve resten av livet med smerter etter arbeidslykken i 2014.
Håvard Sæbø
roy@lomedia.no
has@lomedia.no
BØ I TELEMARK: – Jeg har ikke sovet en hel natt siden 2014, forteller den nå uføre 63-åringen.
For åtte år siden jobbet den tidligere lastebilsjåføren i renovasjonsbransjen. Han kjørte søppelbil, men noe som kunne se ut som en liten uskyldig ulykke, skulle få dramatiske konsekvenser.
– Det var en søppeldunk som vippet over, og kanten på den traff meg oppå hånda. Jeg tenkte ikke over at det var så ille, men så ble hånda blå, og siden har jeg hatt smerter i hånda hele tiden, forklarer han.
Hadde gitt opp uten LO
Utover våren og sommeren fortsatte han å jobbe, men hånda var så vond at han måtte bruke stadig sterkere medisiner. Sommeren 2014 gikk det ikke lenger, og han ble sykmeldt. Fra mai 2015 gikk han over på arbeidsavklaringspenger.
Selv om Nav allerede 20. juni 2014 godkjente skaden som yrkesskade, var det bare starten på en kamp som skulle vare nesten åtte år. Det begynte med at Nav innhentet en spesialisterklæring fra en lege som i april 2016 konkluderte med at han ikke fant «tegn til noen tilstand som skulle tilsi noen signifikant grad av arbeidsevnereduksjon».
Rett før jul samme år avslo forsikringsselskapet Sælands krav om yrkesskadeerstatning med henvisning blant annet til legens vurdering.
– Jeg ble ikke trodd på at jeg hadde vondt. De mente jeg bløffet, sier han oppgitt.
Nå var imidlertid både Norsk Transportarbeiderforbund og LO koblet på saken, etter at Sæland hadde bedt om hjelp av en gammel kjenning i NTF, Ole Einar Adamsrød. Han var tidligere leder i Vestfold-Telemark Transportarbeiderforening, men fra 2014 var han valgt forbundssekretær.
– Han pushet på, slik at forbundet og LO tok saken min. Uten Adamsrød og LO-advokat Lars Olav Skårberg hadde jeg gitt opp for mange år siden, innrømmer han.
Ny feil fra Nav oppdaget: Over 500 personer har fått utbetalt for lite uføretrygd
– Jeg har ikke sovet en hel natt siden 2014, forteller den nå uføre 63-åringen.
Håvard Sæbø
Tap og seier i retten
Skårberg fikk hentet inn en ny ekspertuttalelse fra en ortoped, og denne spesialistens konklusjon fra september 2017 var helt annerledes enn den legen Nav hadde benyttet, kom fram til.
Ortopeden mente Sæland hadde utviklet en tilstand med nevropatiske smerter i venstre hånd som følge av hendelsen i februar 2014, og vurderte at han mest sannsynlig også oppfylte kriteriene for komplekst regionalt smertesyndrom/CRPS. Varig medisinsk invaliditet ble vurdert til 25 prosent.
Det endret imidlertid ikke synet til forsikringsselskapet som i et brev sendt i slutten av juni 2018, fastholdt avslaget sitt, da de mente Sæland ikke hadde sannsynliggjort at han hadde blitt utsatt for en arbeidsulykke.
I januar 2019 fikk Sæland innvilget full uføretrygd, og etter en vurdering av nevrolog, fikk han også men-erstatning fra Nav samme sommer. LO juridiske stevnet forsikringsselskapet for retten på senhøsten 2019, men da saken kom opp for Aust-Telemark tingrett på Notodden våren etterpå, var det forsikringsselskapet som vant.
Det kunne satt punktum for hele saken, men LOs juridiske anbefalte å anke saken til lagmannsretten.
– Hadde ikke jeg vært medlem og hatt LO i ryggen, kunne jeg aldri tatt denne saken videre. Det hadde jeg ikke hatt råd til, sier Sæland.
Nesten nøyaktig ett år senere, den 13. mai 2021 kom dommen fra lagmannsretten. Den sa enstemmig at Sæland sin skade skyldes ulykken i februar 2014.
For åtte år siden jobbet den tidligere lastebilsjåføren i renovasjonsbransjen.
Håvard Sæbø
Blir aldri bedre
Likevel skulle det gå ni måneder før erstatningen på en drøy million kroner kom på Sæland sin konto.
– Jeg synes det er ille at det har tatt så lang tid, sier han.
Det var nemlig ikke slik han ønsket å avslutte yrkeskarrieren.
– Jeg føler at jeg står på siden av samfunnet siden jeg ikke kan jobbe. Yrkeskarrieren min startet i 1979 og jeg hadde sett for meg at jeg skulle jobbe i 50 år, men slik ble det jo ikke, sier han stille.
Selv om det er satt punktum for saken hans, så må han leve med smertene livet ut.
– Jeg går kontinuerlig på medisiner som demper smertene, så selv om saken er ferdig, blir jeg aldri ferdig, sier han.
Heldigvis er ikke fremtiden helt svart. Noen av erstatningspengene har fått bein – for ikke å si hjul – å gå på.
– Selv om jeg ikke vet hvor lenge jeg vil klare å kjøre motorsykkel, så har jeg bestilt meg en ny BMW, sier Are Sæland med et smil.
Aktuelt: Nye regler for AAP fra 1. juli
Farligste bransje
Antall arbeidsulykker med antatt fravær på mer enn tre dager, per 1000 ansatte i 2020
Transport og lagring: 7,0
Jordbruk, skogbruk og fiske: 6,2
Elektrisitet, vann og renovasjon: 5,8
Bygg- og anleggsvirksomhet: 4,9
Industri: 4,7
Alle næringer: 3,4
Kilde: SSB
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.
Flere saker
Farligste bransje
Antall arbeidsulykker med antatt fravær på mer enn tre dager, per 1000 ansatte i 2020
Transport og lagring: 7,0
Jordbruk, skogbruk og fiske: 6,2
Elektrisitet, vann og renovasjon: 5,8
Bygg- og anleggsvirksomhet: 4,9
Industri: 4,7
Alle næringer: 3,4
Kilde: SSB