Kabotasje
EU-krav skulle gi mindre sosial dumping på veiene – nå er det skrotet
Det var stor jubel da EU vedtok strengere regler for godstransport på vei. Men nå har EU-domstolen annullert en viktig del av regelverket.
EU-domstolen har annullert en viktig del av EUs mobilitetspakke. Det vil føre til mer kabotasjekjøring (innelands transport utført av utenlandske transportører) og sosial dumping på veiene, frykter europeisk fagbevegelse.
Privat
roy@lomedia.no
Det er kravet om at lastebiler må returnere til hjemlandet sitt minst hver åttende uke, som EU-domstolen har skrotet.
Den regelen ble vedtatt fordi det ikke var ønskelig at et selskap basert i ett land, hadde hele flåten av kjøretøy stasjonert i et annet land.
På den måten kunne man registrere selskapet i et land hvor skatter, avgifter og lønninger er lave, mens driften av selskapet foregikk i et annet.
I praksis har det betydd at selskaper i Øst-Europa har hatt mesteparten av transporten de bedriver i vesteuropeiske land.
Bakgrunn: Svake norske regler drar kriminelle turbiloperatører til landet, advarer sjåfør
Vil ha norske særregler
Kravet om retur hver åttende uke, betød at det ville bli mer upraktisk med denne type «postkasseselskaper», men protestene fra østeuropeiske land og selskaper har gått ut på at å måtte returnere alle lastebilene sine hver åttende uke, ikke var i tråd med klimamålene til EU.
Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, og ikke minst i norske Fellesforbundet, mener dommen gjør at man må se om det kan gjøres lovreguleringer nasjonalt som kan gi samme effekt som det nå annullerte kravet.
Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet, sier rett ut det må til for å begrense muligheten for utenlandske transportører til å frakte gods internt innenfor Norges grenser.
– Jeg forventer at norske myndigheter så raskt som mulig iverksetter nasjonale tiltak for å begrense antall lossinger og lastinger utenlandske transportører kan foreta når de utfører kabotasjeoppdrag i Norge, sier han.
– Selv om det ligger begrensning på tre oppdrag i løpet av sju dager, er det jo fritt fram med antall losinger og lasting på hvert kabotasjeoppdrag.
Hva er kabotasje?
Kabotasje betyr innenlandsk transport utført av utenlandske transportører.
Les også: Pål Arve har kjørt turbuss i snart 40 år: – Useriøse aktører ler av norske gebyrer
MÅ TA GREP: Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen mener Norge fint kan sette egne begrensninger på innenlands transport utført av utenlandske transportører, nå som krav om retur av kjøretøy er blitt annullert av EU-domstolen.
Roy Ervin Solstad
Fordel for de useriøse
Sivertsen mener dommen i EU-domstolen er et alvorlig anslag mot rettferdig konkurranse i Europa.
– Å skrote regelen om retur av kjøretøy vil opprettholde den skadelige praksisen i sektoren, der selskaper kan fortsette å stasjonere hele flåter i Vest-Europa, uten å ha noen reell tilknytning til etableringslandet, understreker han.
Sivertsen peker på at EU-domstolens avgjørelse er et betydelig tilbakeslag i kampen mot en urettferdig forretningspraksis. Som både forårsaker ekstreme brudd på arbeidstakerrettigheter, og underminerer den seriøse delen av transportsektoren.
Derfor er det viktig at Norge gjør grep selv.
– En begrensning av antallet lossinger og lastinger på hvert kabotasjeoppdrag vil kunne begrense spekulativ internasjonal transport som i realiteten konkurrerer om oppdrag i det innenlandske transportmarkedet i Norge, sier Sivertsen.
– Her i Norge kan vi også definere hva som regnes som et lovlig kabotasjeoppdrag. Slik jeg har forstått det, så definerer for eksempel Frankrike et fraktbrev som et kabotasjeoppdrag, mens vi i Norge kan ha kabotasjeoppdrag med flere fraktbrev. Hvis vi gjør som Frankrike vil vi også begrense kabotasjekjøringen, forklarer han.
Kan bli gjeninnført
Forbundssekretæren ser imidlertid ikke helt svart på situasjonen, til tross for at akkurat dette kravet om at lastebilene måtte hjem til sitt opprinnelsesland hver åttende uke, ble sett på som et kjerneelement i hele mobilitetspakken.
Annulleringen rammer flere transportselskap som har allerede har tilpasset seg regelen om retur av kjøretøy, og som har etablert selskaper som driver internasjonal transport og tredjelandskjøring i land som er tettere på markedene de driver transporten.
– Det er viktig å ta i betraktning at domstolen ikke bestrider det juridiske aspektet av bestemmelsen, men bare understreker mangelen på tilstrekkelig informasjon. Derfor er det EU-kommisjonens ansvar å adressere disse manglene og gjeninnføre dette tiltaket om tilbakekjøring hver åttende uke, sier Sivertsen.
– Det er jo også bra at domstolen har slått fast at de øvrige reglene som skulle sikre sosial rettferdighet i internasjonal transport står seg i mobilitetspakken, avslutter han.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.