JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hobbyen som startet med en drøm

For ti år siden dro lastebilsjåfør Stig H. Hansen til Gardermoen for å se verdens største fly. Det ble ikke den siste turen for å «planespotte».
747 er den største flytypen til Boeing. Flyet kalles ofte «Queen of the Skies», himmelens dronning.

747 er den største flytypen til Boeing. Flyet kalles ofte «Queen of the Skies», himmelens dronning.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

Gardermoen: – Jeg hadde fått med meg at verdens største fly skulle komme til Gardermoen, og tenkte at det kunne vært morsomt å se, forteller Stig H. Hansen.

Til daglig kjører 52-åringen vogntog for Fredstad Logistikk på Lillestrøm, men på fritiden driver han både med stolpejakt, diskgolf, og ikke minst planespotting.

Derfor drar han og sønnen ofte den drøye halvtimen å kjøre fra Skogbygda mellom Vormsund og Skarnes til Gardermoen for å se på fly.

Det var Antonov AN-225, det ukrainske cargoflyet som opprinnelig med bygget for å være stort nok til å ta den sovjetiske romfergen på ryggen, som lokket Hansen til Gardermoen i 2014.

– Kallenavnet på flyet er Mriya. Det betyr drøm på ukrainsk, forklarer han.

Siden er det blitt utallige turer til Gardermoen for å se på fly. Første gangen satt sønnen i barnevogn. Nå knipser de bilder av fly, begge to.

– Det er fint å kunne ha en felles interesse. Hvis jeg spør sønnen min om han vil være med til Gardermoen for å se på fly, får jeg «ja» med en gang, smiler Stig H. Hansen.

Himmelens dronning

Noen mulighet til å se Antonov AN-225 igjen er det imidlertid ikke. Det ble laget kun et eksemplar av flyet, og det ble ødelagt av russerne da krigen mot Ukraina startet i 2022.

Likevel står han og smiler fra øre til øre, når Magasinet for fagorganiserte dukker opp ved vollen ved østre rullebane der planespotterne (eller flytitterne, om man hadde brukt et norsk ord) ofte står.

– Du rakk det akkurat. Nå kommer 747en. Den kalles «himmelens dronning», sier han gledestrålende og peker på en hvit Boeing 747 bygget for cargo og som driftes av Air Atlanta Icelandic på vegne av Magma Aviation.

Jo større, jo bedre, virker det som, og Stig forteller at Boeing 747 flyr til og fra Gardermoen tre ganger i uka. Den enda større Airbus A380 gjør det ikke, selv om den har vært innom.

– Jeg hadde likt om 380en fløy på Gardermoen fast også, sier han.

Deler flybilder

På Facebook har han et eget album med flybilder han har tatt. I skrivende stund er det bokstavelig talt djevelsk mange bilder. 666 stykker for å være nøyaktig.

Der er det bilder av fly fra flyselskaper folk flest knapt har hørt om. Og nettopp de litt sjeldnere flyselskapene og flyene synes Stig det er mest stas å få dokumentert.

– Jeg var den første som la ut et bilde av et russisk fly fra selskapet Ural på Facebook-siden til OSL Fly & spottemiljø, sier han fornøyd.

Det dukker nemlig stadig opp nye fly som det er verdt å se. Denne dagen venter han blant annet på en Boeing 767 fra Icelandic Air med ny dekorasjon på flykroppen og halevingen, og et fly fra Korean Air blir også tatt bilde av.

Likevel er det mange flyselskap han går glipp av ved kun å besøke Gardermoen. Derfor blir det litt reising også.

– Jeg har vært i Bergen og sett fly fra Edelweiss Airlines, i sommer blir det tur med sønnen min til Hamburg. Da blir det spotting der også, smiler Stig H. Hansen.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse