JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skatt på tips:

Nye tips-regler: Store hoteller tar av ansattes tipspenger for å dekke egne kostnader

Fra 1. januar i år er det arbeidsgiver som er ansvarlig for at det blir betalt inntektsskatt på tipsen de ansatte mottar fra gjestene. Men mange ansatte får ekstra trekk fra arbeidsgiver.
Illustrasjonsfoto.

Illustrasjonsfoto.

pressefoto/Scandic Norge

Skatt på tips gir de ansatte noen fordeler i form av økt pensjonsopptjening, samt mer feriepenger og sykepenger. Derfor har Fellesforbundet vært for skatt på tips.

Men i kjølvannet av regelendringen som gjør at arbeidsgiver må trekke inntektsskatt på tips for de ansatte, har det oppstått en krangel om hvem som skal ta regninga for administrasjon og arbeidsgiveravgift. Når arbeidsgiver tar av tips-potten for å dekke ekstrautgiftene blir det et rent tap for de ansatte.

Før jul sendte NHO Reiseliv ut et skriv til sine medlemsbedrifter hvor de anbefalte å bruke tipspengene til å dekke arbeidsgiveravgift og administrasjonsutgifter for bedriften før de ansatte får noe utbetalt.

Det fikk Fellesforbundet til å se rødt.

– NHO Reiseliv fremstiller det som at vi har akseptert at de kan stjele arbeidstakernes tips. Forutsetningen vår har hele tiden vært at dette skal være et gode for den ansatte, sa forbundssekretær Clas Delp i Fellesforbundet til FriFagbevegelse i desember.

FriFagbevegelse har nå undersøkt hvordan noen av de store hotellkjedene har valgt å praktisere de nye reglene.

70 prosent av Anthonys tips forsvinner i skatt: – Nå blir det å skru av varmen helt og kle godt på seg hjemme

NHO vil stjele ansattes tipspenger, hevder Fellesforbundet

Forskjellig praksis

Nordic Choice-hotellene trekker arbeidsgiveravgift fra tips-pengene, men har valgt å ikke ta seg betalt for administrasjon.

INGEN GEBYR: Nordic Choice har bestemt seg for å ikke trekke administrasjonsutgifter fra tipsen, ifølge finansdirektør Trine Marsdal.

INGEN GEBYR: Nordic Choice har bestemt seg for å ikke trekke administrasjonsutgifter fra tipsen, ifølge finansdirektør Trine Marsdal.

Nordic Choice Hotels

– Vi var motstandere av at rapporteringsplikten flyttes over på arbeidsgiver, men har valgt å ikke legge på administrasjonsutgifter selv om endringen medfører merarbeid. Omleggingen gjør at vi nå må trekke arbeidsgiveravgift av tipspengene, samt sette av til pensjon og feriepenger. På den positive siden for de ansatte, så øker pensjons- og sykepengegrunnlaget, skriver finansdirektør Trine Marsdal i en e-post til FriFagbevegelse.

Scandic Norge har i stedet lagt seg på linja NHO har anbefalt. Hotellkjeden gjør det slik at arbeidsgiveravgift og et flatt administrasjonsgebyr på 1500 kroner per hotell trekkes fra først når tips-potten skal betales ut (små og store hoteller kan betale ut tips med svært forskjellig tidsintervall, red.anm). Deretter fordeles tipsen på de ansatte, og det trekkes så skatt, feriepenger og pensjon for den enkelte.

– Vi ønsker at de ansatte skal ha de pengene de har krav på. Vi vil kun ha dekket ekstrakostnadene, sier finansdirektør Snorre Moe til FriFagbevegelse.

Etter nyttår kan halvparten av tipspengene til bartender Micke (48) gå til staten: – Vi kan ikke godta dette

Ønsker ikke å svare

Også Thon-hotellene har lagt seg på NHO-linja med å trekke administrasjonsutgifter og arbeidsgiveravgift, ifølge HR-direktør Geir Thorvaldsen. Thon-ansatt Rikke Hildal Gundersen opplyser til FriFagbevegelse at administrasjonstugiftene på Thon-hotellene er satt til fem prosent av tipsen. Gundersen har nå engasjert seg i den nystiftede organisasjonen Service til folket, som ønsker endringene reversert.

Det har ikke lyktes FriFagbevegelse å komme i kontakt med ledelsen i Radisson Norge. HR-manager Susanne Rossbach Frederiksen på Radisson Blu Plaza opplyser at hotellet ikke vil svare på spørsmål om tips-håndteringen.

Lønn eller gave?

Tidligere har tips vært sett på som en gave direkte fra gjesten til den ansatte, mens nå er det tatt inn i lønnsbegrepet. Moe i Scandic Norge mener at dette gir noen utfordringer.

– Vi hilste det nye regelverket velkommen på noen måter. Men vi er fremdeles av den oppfatning at tips er en sak mellom gjesten og den ansatte. Vi ser ikke på det som våre penger, men som medarbeidernes penger, selv om det går inn i lønnsbegrepet, sier Moe.

Mange i bransjen deler dette synet, både blant ansatte og bedrifter. Dermed blir det et spørsmål om hvem som skal dekke arbeidsgiveravgiften. Skal bedriften ut med en uforutsigbar arbeidsgiveravgift for penger som blir gitt fra gjestene til de ansatte, eller skal de ansatte betale arbeidsgiveravgift av sine penger?

– Jeg er for at vi administrerer skattetrekket, men vi synes det var unødvendig å legge arbeidsgiveravgift på dette. Tips varierer jo veldig, og det går ut over medarbeiderne som oppfatter at de må betale arbeidsgiveravgift av sine penger, sier Moe.

Servitør Zsolt Kurta er glad for at sjefen må ta ansvar for tipsen. Men arbeidsgiverne fortviler

Startet ny organisasjon

En Facebook-gruppe mot de nye reglene har fått over 10 000 medlemmer i løpet av det siste halvåret. Nå er det startet en ny organisasjon, Service til folket, som vil reversere endringene og sende saken tilbake til Stortinget. De mener at regelendringen var for dårlig forberedt.

– Sånn som regelverket ser ut nå, hvor arbeidsgiver har styringsrett og rapporteringsplikt, blir arbeidstaker sittende igjen med en veldig liten del av tipsen de har tjent. Disponibel inntekt blir mye lavere for en allerede lavtlønnet gruppe, skriver Rikke Hildal Gundersen i en SMS til FriFagbevegelse.

Hun mener også at reglene er uklare, og at det er derfor praksisen for hva som trekkes fra varierer fra sted til sted. Noen har til og med gått til det skrittet å kutte ut tips helt, ifølge Gundersen.

– Det skaper en skjevfordeling. Reglene er dårlig gjennomtenkt, dårlig utført og de rammer både arbeidstaker og arbeidsgiver, skriver hun.

Striden rundt skattlegging av tips-penger kan havne i retten

NHO: – Beklagelig

Også NHO var imot de nye reglene i utgangspunktet, men nå stiller de seg avventende.

– Det er beklagelig at endringen ble innført, men det krever litt å få snudd sånne lovendringer når de først er implementert. Nå skal vi først og fremst bidra til at lover og regler blir fulgt. Så får vi ta dialogen med politikerne om justeringer underveis, sier Bjørndal.

Likevel mener han at de fleste bedriftene har landet det nye regelverket greit.

– Er det endringer i de nye reglene dere allerede nå kan si at dere vil ha?

– Vi skulle gjerne sett at dette ble gjort på en helt annen måte. Vi foreslo at ansvaret for skatt skulle ligge hos den ansatte slik det alltid har gjort, men at bedriftene kunne være mer behjelpelige med å vise hva som blir utbetalt i tips.

Nye skatteregler på tips vil gi ansatte mer feriepenger og pensjon

Bør ansatte på barer og restauranter betale skatt på tips? Ja, mener Fellesforbundet og LO

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse