JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren:

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere

Europeiske lover og regler setter standarden for person- og godstransport også på norske veier, men både arbeidsgiver- og arbeidstakersiden håper norske regler kan bli enda strengere.


17.01.2022
14:24
21.01.2022 08:14

roy@lomedia.no

Elendige kjøretøy og utenlandske sjåfører på ulovlig lave lønninger. Det er konkurransehverdagen for norsk transportbransje. Det vil regjeringen gjøre noe med, og har startet arbeidet med en handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren. Bransjen selv kan ikke få på plass tiltakene fort nok.

– Vi har i mange år foreslått tiltak mot sosial dumping på veien, uten at disse har kommet på plass fort nok. Det har gjort oss utålmodige, men vi håper det at regjeringens handlingsplan mot sosial dumping i transportbransjen vil føre til konkrete tiltak som vil hjelpe.

Det sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen. Han har jobbet med utfordringene i transportbransjen i mange år, også i tiden før Transportarbeiderforbundet ble en del av Fellesforbundet.

– Mye må på plass

En rapport fra Arbeidstilsynet [les rapporten i PDF her] i 2018 viste at 74 prosent av de kontrollerte utenlandske godstransportsjåførene ikke fikk den allmenngjorte norske tarifflønna de hadde krav på. Statens vegvesen avslørte så sent som 10. januar i år, at av nesten 80.000 tungbiler som Vegvesenet kontrollerte i 2021, var det feil og mangler på godt over halvparten av dem. Dog skal det bemerkes at Vegvesenet langt fra kontrollerer alle tungbiler, og at man plukker ut biler til kontroll som man av erfaring vet har mest feil. Det er også mange norske tungbiler med feil, men når det gjelder mangel på godkjente vinterdekk og kjetting, er de utenlandske tungbilene overrepresentert.

At ikke alt har vært eller er på stell i bransjen, kom også til syne i Arbeiderpartiet og Senterpartiet sin regjeringserklæring. Hurdalsplattformen varslet en handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren, og målet er å få den klar i løpet av 2022.

Hør podkast:

Rørsla Fri frakt

Sivertsen forventer at det blir en omfattende handlingsplan.

– Det er mange ting som må på plass, men etter å ha lest Hurdalsplattformen, har jeg større forventninger til denne regjeringens arbeid mot sosial dumping enn jeg hadde til den forrige regjeringen. Regjeringen har sendt ut et signal om at vi ikke skal ha dumping av lønninger og utnyttelse av arbeidstakere. Det må handlingsplanen synliggjøre, sier han.

Fellesforbundets forslag

Derfor håper han at så mange som mulig av Fellesforbundets innspill til tiltak vil komme med i den endelige handlingsplanen. Innspillene inkluderer tiltak både innen gods- og persontransport, inkludert taxi-bransjen, men også eksempelvis miljø, renovasjon, bil og flybransjen.

– Alle de bransjene er en del av det vi tenker på som transportbransjer, påpeker han.

– Hva ville vært det første tiltaket du ville iverksatt om du var samferdselsminister?

– Nå er det heldigvis ikke min oppgave å være samferdselsminister, men dersom vi skal beskytte de vilkårene vi har og vil opparbeide, så er det nok å få regler for virksomhetsoverdragelse inn flere bransjer som er viktigst. At vi har klart å holde relativt ordna forhold i rutebussbransjen sammenlignet med andre deler av transportbransjen, skyldes at vi fikk inn regler om virksomhetsoverdragelse. Derfor er det der vi bør starte, sier Dag-Einar Sivertsen.

Les flere av Fellesforbundets forslag nederst i saken.

BEKYMRET FOR NORSK TURBILBRANSJE: Administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange (til venstre) og forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen

BEKYMRET FOR NORSK TURBILBRANSJE: Administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange (til venstre) og forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen

Roy Ervin Solstad

Hver fjerde norske turbuss er borte

I NHO Transport er det situasjonen for norsk turbussnæring som bekymrer aller mest, og det er nettopp reglene for innenriks transport foretatt av utenlandske transportører, såkalt kabotasjekjøring, i turbilnæringen, NHO Transport vil rette opp.

– Dagens regelverk tilsier at en turbussaktør i et EU- og EØS-land kan drive kabotasje i et annet EU- og EØS-land midlertidig. Dette har medført at utenlandske selskaper tar nasjonale oppdrag i Norge gjennom hele sommersesongen fra mai til september, og en uoffisiell registrering fra sommeren 2019 viste at det var flere utenlandske enn norske turbusser på norske veier, forteller Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport til Magasinet for fagorganiserte.

Ifølge Stordrange har dette medført at antall norske turbusser har blitt redusert med 25 prosent fra 2012 til 2019. 

 – De utenlandske aktørene utkonkurrer norske selskaper via bruk av lave lønninger og lange arbeidsdager, påpeker han.

Bussjåfør: Unibuss straffet sjåføren selv om syklisten påtok seg skylda

– Se til Danmark

Lønna for turbussjåfører er allmenngjort, noe som gjør at turbussjåførene skal ha norsk lønn når de kjører i Norge, uansett hvilket land sjåføren er fra eller hvor selskapet sjåføren kjører for er fra. Det skjer langt fra alltid, og Stordrange viser til tall fra Arbeidstilsynets kontroller mellom 2016 og 2018 som avdekket at hele 60 prosent av de utenlandske aktørene ikke betalte allmenngjort lønn.

Stordrange mener løsningen er å innføre de samme kabotasjereglene som EU-landet Danmark har gjort. Der har man allerede i over to år satt en begrensning på at utenlandske turbusser maksimalt kan kjøre sju dager i strekk i Danmark før de må ut av landet i minst 30 dager før en ny sjudagersperiode.

– Under covid-19-pandemien har det verken vært utenlandske turbusser eller turister i Norge så dette har ikke vært et problem i 2020 og 2021. Mangel på turister har også medført at de norske turbussene for tiden er parkerte, men det er viktig å få på plass nye regler før covid-19-pandemien er over og turistene vender tilbake til Norge slik at det kan reetableres en stor norsk turbusspark med arbeidsgivere som både betaler allmenngjort lønn og merverdiavgift, avslutter Jon H. Stordrange i NHO Transport. 

Det punktet har også Fellesforbundet på sin kravliste.

– Vi må begrense muligheten for å kjøre kabotasjeoppdrag med turbuss ved å definere «midlertidighet» i regelverket, sier Sivertsen.

Strengere straffer og flere kontroller

Forbundsleder Jim Klungnes i Yrkestrafikkforbundet mener det viktigste er å få på plass flere og bedre kontroller.

– Det er det første jeg ville prioritert om jeg var samferdselsminister. Det må legges særlig vekt på å kontrollere lønns- og arbeidsbetingelser, men skal man ha en solid satsing på det, må Arbeidstilsynet få økt sine tilskudd. I dag er sjansen for å bli kontrollert og straffet for slike brudd helt minimal, påpeker han.

YTF-sjefen legger til at det må svi mer å bryte bestemmelsene. Han vil ha høyere satser på forelegg, dobling av satsene ved andre gangs forseelse og enda en dobling om man blir tatt for å bryte reglene en tredje gang, slik praksisen er i Danmark.

– Vi bør få strengere straffereaksjoner. I dag lønner det seg å bryte reglene. Det gjør at de seriøse aktørene taper i den urimelige konkurransen. Det er de «lette pengene» som gjør at vi får slike tilstander i bransjen. Derfor må det svi økonomisk å være kriminell og lønne seg å være seriøs. Disse foreleggene må ilegges transportbedriftene og foretakene. Sjåførene er oftest uskyldige ofre, uten andre alternativer, understreker han. 

Podkast: «Alejandro» frakter laks i Norge for 25 kroner timen

Vil stoppe lovbryterne på grensa

Som Fellesforbundet foreslår Klungnes også at det må opprettes et transportørregister og en innstramming av bruken av selvstendig næringsdrivende i bransjen som i realiteten er arbeidstakere med kun en oppdragsgiver.

– Den endringen må gjøres i Arbeidsmiljøloven, sier Klungnes.

Han mener også at en begrensning i antall underleverandører aktører i transportbransjen er noe som burde vurderes.

– Antall underleverandører gjør det vanskeligere å kontrollere og ansvarliggjøre de ulike aktørene, og det krever også mye ressurser fra kontrolletatene, minner han om.

Klungnes tror også at økt bruk av tekniske kontroller, samt kontroll av lønns- og arbeidsbetingelser på grenseovergangene ville vært lurt.

– Da hadde bilen ikke sluppet inn i Norge før alt var «på stell». Det tror jeg ville hatt en god preventiv effekt, sier Jim Klungnes i YTF.

Digitaliseringsprosjekt

Lignende synspunkt kommer også fra administrerende direktør Geir A. Mo, i Norges Lastebileier-Forbund.

– Hvis vi skal få bukt med sosial dumping, transportkriminalitet og få bedret konkurransevilkårene i næringen, er det aller viktigste grepet å få kunnskap om hva slags type transport man har foran seg når kontrolletatene stopper en lastebil for kontroll. Vi må vite når bilen ble lastet, hvor bilen er kommet fra og skal til, når den kom inn over grensen og hvor den har vært etter at den kom inn. Hvis det er en kabotasjetur, må vi vite når den forlot Norge sist, og med de nye reglene som kommer må vi ha oversikt over når bilen og sjåføren var i hjemlandet sist. Dette er komplisert, men for å fastslå om det har skjedd regelbrudd, holder det ikke med håndskrevne fraktbrev, sier Mo.

Han mener derfor at et storstilt digitaliseringsprosjekt må være det første som må iverksettes. Det inkluderer obligatoriske digitale fraktbrev, transport- og kabotasjeregister, og ikke minst et prosjekt for at de ulike kontrolletatene kan få delt mer data seg imellom.

– I tillegg må en også se på hvor lenge Vegvesenet og andre kontrolletater kan oppbevare data – og ikke minst, vi må samarbeide mer over landegrensene. En del av dette er på gang, for eksempel kommer nye smarte ferdskrivere med plikt til å markere grensekryssing osv., men vi tror alt dette må samles i et prosjekt der alt sees i sammenheng. I dag virker det som det ikke er tilstrekkelig koordinert, sier Mo.

Mye lest: Kunder boikotter Postnord og Zalando etter avsløringer: – Det er skammelig 

– Tiden er overmoden

Han tror også at kontrolleringen av kjøretøyene ville blitt langt enklere dersom blant annet teknisk tilstand, om bilen skylder penger for bompasseringer og ferger, samt kjøre- og hviletidsdata, kunne blitt kontrollert digitalt før bilen kommer til kontrollplassen.

– De som har avvik blir så tatt inn til nærmere oppfølging. Øvrige kan kjøre videre, forklarer han. 

Mo understreker at han mener prosjektet til regjeringen om en handlingsplan er prisverdig, men han advarer mot å innføre regler som vil gi føre til mer byråkrati for norske transportselskaper

– Skal de nye reglene fra EU ha noen som helst slags effekt, må det større grad av digitalisering og samhandling til, og vi har dårlig tid. Jeg synes heller ikke løyveplikt for varebiler etter modell fra Danmark er noe å vurdere, slik samferdselsministeren sier. Det er det bare å innføre umiddelbart. Tiden er overmoden. Hvis man driver en virksomhet med godstransport i næring må reguleringen gjøres med utgangspunkt i det – ikke etter størrelsen på kjøretøyet. NLF er derfor prinsipielt for likt regelverk uavhengig av størrelse på bilen, men ser at det kan være praktisk å sette en nedre grense, men den må være langt lavere enn dagens 3,5 tonn. Hensikten er at de som bruker varebil til godstransport skal være underlagt løyveplikt og øvrige regler, avslutter Geir A. Mo. 

Vil gi regjeringen beskjed først

Arbeidsgiverorganisasjonen NHO Logistikk og Transport organiserer blant annet bedrifter innenfor godstransport på vei, og administrerende direktør Are Kjensli bekrefter at de også vil komme med innspill til handlingsplanen. Hva disse innspillene inneholder, vil han imidlertid vente med å ramse opp til de er blitt oversendt regjeringen.

– Men vi er selvfølgelig opptatt av både konkurranse på like vilkår og skikkelige arbeidsforhold og betingelser for de som jobber i bransjen. Vi har tatt kontakt med samferdselsministeren og arbeids- og inkluderingsministeren i denne saken, og har flere initiativ og tiltak som er aktuelle for en slik handlingsplan. En nærmere konkretisering av våre innspill, kan vi komme tilbake til, skriver Kjensli på epost.

Her er noen av Fellesforbundets forslag til regjeringens handlingsplan:

• Krav til løyve for varebiltransport

• Etablering av transportørregister

• Obligatorisk bruk av elektroniske fraktbrev

• Forhindre misbruk av selvstendig næringsdrivende som i realiteten er arbeidstakere, herunder selvstendige enbilseiere som kjører for kun en oppdragsgiver.

• Innføring av HMS-kort for varebiltransport under 3,5 tonn

• Virksomhetsoverdragelse etter samme modell som i rutebuss i andre transportbransjer

• Allmenngjort lønn i flere bransjer

• Krav til fastmontert taksameter i taxier

• Forbud mot provisjonslønnssystem i forbindelse med alle typer offentlige anbud

17.01.2022
14:24
21.01.2022 08:14

Her er noen av Fellesforbundets forslag til regjeringens handlingsplan:

• Krav til løyve for varebiltransport

• Etablering av transportørregister

• Obligatorisk bruk av elektroniske fraktbrev

• Forhindre misbruk av selvstendig næringsdrivende som i realiteten er arbeidstakere, herunder selvstendige enbilseiere som kjører for kun en oppdragsgiver.

• Innføring av HMS-kort for varebiltransport under 3,5 tonn

• Virksomhetsoverdragelse etter samme modell som i rutebuss i andre transportbransjer

• Allmenngjort lønn i flere bransjer

• Krav til fastmontert taksameter i taxier

• Forbud mot provisjonslønnssystem i forbindelse med alle typer offentlige anbud




Mest lest

– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.

– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.

Yngvil Mortensen

Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert

Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.

Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.

Colourbox

Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler

– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.

– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.

Jan-Erik Østlie

Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag

Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.

Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.

Simen Aker Grimsrud

Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner

LØFTER JERN:  Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.

LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.

Morten Hansen

Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon

Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.

Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.

Hanna Skotheim

Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet

Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.

Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.

Jan-Erik Østlie

Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå

Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.

Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen

– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.

– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.

Privat

Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned

Grethe Nygaard

Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye

LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.

LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.

Terje Pedersen / NTB

Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på

Kommentar

Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.

Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.

Anna Granqvist

Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet

FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.

FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.

Jan-Erik Østlie

– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen

Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.

Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.

Hanna Skotheim

Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk

Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret

Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret

Håvard Sæbø

Nå starter oppgjøret som avgjør lønna di. Dette er hovedkravet

Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).

Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).

NTB

61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt

Kommentar

Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.

Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.

Tormod Ytrehus

Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre

Debatt

LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.

LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.

Jan-Erik Østlie

LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst

LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler  seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.

LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.

Ole Dag Kvamme

Nadija går postruta med skuddsikker vest

Alf Ragnar Olsen

Postbud flytter fra rotter og minus 28 – men frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt


Flere saker