JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nedbemanning i Brav

De lager Norges mest populære skismøring, men jobbene forsvinner: – Mange er urolige, og rykter oppstår

Svikt i markedet for tørrvoks og klister, konkurs i sportsbransjen og så traff koronakrisa Brav midt i mellomgulvet. Omstillingen har vært stor.
HOLDER KOKEN: Ann Kristin Karlsen har vært ansatt i Brav i 33 år og var en av de heldige som unngikk sluttpakke. Her sammen med tillitsvalgt Stein Tore Sørsveen i Industri Energi.

HOLDER KOKEN: Ann Kristin Karlsen har vært ansatt i Brav i 33 år og var en av de heldige som unngikk sluttpakke. Her sammen med tillitsvalgt Stein Tore Sørsveen i Industri Energi.

Ylva Seiff Berge

trond.elstad@lomedia.no

Vi befinner oss i Blåswixveien i Lillehammer, hvor tillitsvalgt Stein Tore Sørsveen har hatt en travel vår og sommer. Belastningen har vært stor for de ansatte.

Sørsveen er lei seg for at Brav måtte gå til det drastiske skrittet å nedbemanne bedriften med 27 ansatte, men han er ikke overrasket over at det ble slik.

– Signalene har vært entydig lenge om at det ville komme en omstilling. I utgangspunktet fikk alle ansatte tilbud om sluttpakke. Det vil si tre måneders lønn etter at oppsigelsestiden var over. De fleste hadde tre måneders oppsigelse, sier han.

Hardest gikk det ut over avdelingen på Melhus, hvor 13 av de 14 ansatte tok sluttpakke. Produksjon og salg av Helsports-produkter ble flyttet fra Melhus til Lillehammer og Oslo.

Aktuelt: Nå kan du være permittert inntil 52 uker – slik er reglene

Skal oppbemanne

Sørsveen forteller at han som tillitsvalgt, står i spagat.

– På den ene siden skal man ivareta de ansattes interesser. Mange er urolige, og rykter oppstår. Det blir min oppgave å bidra til at fakta blir videreført til de ansatte, og at lover og regler følges, blant annet ansiennitetsprinsippet.

– På den andre siden skal man forholde seg til en krevende økonomisk situasjon, hvor ledelsen poengterer hvor viktig det er med en kraftig omstilling for å klare seg i en knallhard konkurransesituasjon, sier han.

I dag er det om lag 300 ansatte i Brav-konsernet, som tidligere het Swix.

– Det vil bli satset langt hardere på e-commerce. Det vil si digitale stillinger i markedsførings- og salgsapparatet. Der mangler vi betydelig kompetanse i dag. Samtidig som det er en nedbemanning, vil det også skje en oppbemanning. Hvor mange vet vi ikke. Vi må bare brette opp ermene og stå på. Vi har mange flotte produkter og dyktige ansatte, sier Sørsveen.

RESIRKULERING: Tillitsvalgt i Industri Energi, Svein Tore Sørsveen, ved maskinen der plastpellets blir omgjort til emballasje for glider.

RESIRKULERING: Tillitsvalgt i Industri Energi, Svein Tore Sørsveen, ved maskinen der plastpellets blir omgjort til emballasje for glider.

Ylva Seiff Berge

Glad i bedriften

Samtidig blir den tillitsvalgte bedriftens ansikt utad på vegne av de ansatte når mediene blir klar over situasjonen.

– Jeg er jo glad i bedriften og arbeidsplassen etter 18 år, hvorav 16 år som tillitsvalgt. Jeg vil ikke bidra til å dolke eierne og ledelsen i ryggen, sier han.

Espen Falck Engelstad, tok over som ny administrerende direktør i mars 2020.

– Krevende tider betyr at vi må ta vanskelige avgjørelser. Dette er en vond beskjed å gi, men enda vanskeligere å motta for de ansatte. Vi har en tett og åpen dialog med de tillitsvalgte og vil sørge for at dette blir en ryddig og rettferdig prosess. Vi har et sterkt ønske om å løse nedbemanningen med frivillighet og tilbyr derfor sluttpakker til alle ansatte, skriver han i en epost til Magasinet Industri Energi.

Les også: Posten Norge sa opp for mange – nå krever tillitsvalgte at arbeidsgiveren ansetter igjen

GAMMEL FAVORITT: Den legendariske blå swix har vært under mange norske skipar.

GAMMEL FAVORITT: Den legendariske blå swix har vært under mange norske skipar.

Ylva Seiff Berge

Stor omstilling

Konsernet byttet navn til Brav for å beskytte varemerkene i sortimentet. Brav eier og administrerer merkene Swix, Toko, Lundhags, Ulvang, Helsport og Hard Rocx.

Sørsveen forteller at de har lagt om produksjonen etter at skigåerne fikk øynene opp for felleski.

– Vi oppdaget fort når felleskiene kom at vi måtte ta grep, og vi har utviklet pakker for rensing av skiene. Fellene på midten, som skal sørge for godt feste i bakkene, må rengjøres ofte, og derfor har vi skreddersydd produkter til dette. Glider i ulike varianter skal sørge for optimal gli til slalåm- og langrennsski, forteller han.

Da Gresvig gikk konkurs i februar, eide selskapet 93 sportsbutikker under kjedene G-Sport, G-Max og Intersport. Dette var viktige utsalgssteder, og konkursen ga derfor trøbbel for Brav.

Les også: Ikea-tillitsvalgte skuffet over manglende samarbeid under nedbemanning: – Vi har ikke blitt hørt

Brav

Bedrift: Brav er eid av Ferd Capital og har avdelinger på Lillehammer og i Oslo. De har også egne selskaper i Sverige, Finland, Litauen, Tyskland, Sveits, Japan og USA.

Produkter: Swix, Toko, Lundhags, Ulvang, Helsport og Hard Rocx. Produktene distribueres i mer enn 30 land.

Ansatte: 300 i Brav-konsernet, 24 medlemmer i Industri Energi.

Suksesskriterier: Øke salget via digitale flater og lykkes innenfor det nasjonale og internasjonale markedet.

Omsetning: 1005 millioner kroner (2019).

Kilder: Brav, Norsk Sportsbransjeforening.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i olje-, gass- og landindustri.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Brav

Bedrift: Brav er eid av Ferd Capital og har avdelinger på Lillehammer og i Oslo. De har også egne selskaper i Sverige, Finland, Litauen, Tyskland, Sveits, Japan og USA.

Produkter: Swix, Toko, Lundhags, Ulvang, Helsport og Hard Rocx. Produktene distribueres i mer enn 30 land.

Ansatte: 300 i Brav-konsernet, 24 medlemmer i Industri Energi.

Suksesskriterier: Øke salget via digitale flater og lykkes innenfor det nasjonale og internasjonale markedet.

Omsetning: 1005 millioner kroner (2019).

Kilder: Brav, Norsk Sportsbransjeforening.